مدیر انتشارات سوره مهر از عملکرد دولت در مدیریت بازار کاغذ انتقاد کرد.

عبدالحمید قره‌داغی مدیر انتشارات سوره مهر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت چاپ و نشر در کشور و گلایه‌هایی که برخی ناشران دارند، گفت: کتاب قطعه‌ای از پازل بزرگ فرهنگ، سیاست، اقتصاد و دیگر مسائل است. کتاب جدای از دیگر بخش های زندگی ما نیست و نمی‌توانیم بدون توجه به دیگر مسائل کشور بگوییم حال کتاب خوب هست یا نیست.

وی ادامه داد: وضعیت کتاب خوب نیست و مشکلات زیادی پیش آمده است که مشکلاتی برای نشر رقم زده است، اما از سوی دیگر می‌ توان این طور نگاه کرد که این مشکلات صنعت نشر را قوی‌تر می‌کند؛ ناشر‌ان واقعی را از ناشران کاذب جدا می‌کند و کارنامۀ واقعی ناشران را نشان می‌دهد. حتی مشکلی مثل مشکل کاغذ که بزرگترین دغدغۀ ناشران است را هم نشان می دهد که نشر‌ها چه عملکردی دارند و هم می توان ضعف‌های بخش مدیریت و توزیع کاغذ را عیان کرد که امیدوارم این مسائل باعث ادامۀ راه پویا و روشن نشر شود.

قره‌داغی به تغییرات تیراژ کتاب‌ها اشاره کرد و بیان کرد: طرف اصلی تیراژ کتاب، تقاضای بازار است که تیراژ کتاب را تغییر می دهد. ما در برخی حوزه‌ها شاهد کاهش تقاضای بازار و به تبع آن کاهش تیراژ بوده‌ایم و هستیم و از سوی دیگر کتاب‌هایی بدون تغییر خاصی تقاضای بازار را دارند که تیراژ این کتاب‌ها تغییر نکرده است.

وی درباره علت افزایش قیمت کتاب هم توضیح داد: در مورد قیمت باید بگویم همۀ ناشران به دلایل متعددی از جمله افزایش حقوق و دستمزد، افزایش قیمت مواد اولیه کتاب و افزایش نرخ خدمات، ناچار به افزایش قیمت کتاب شده‌اند. اما تمام تلاش ما از زمان شروع بحران در بازار، قیمت‌گذاری منصفانه و توجه ویژه به مصرف‌کننده کتاب، همان جامعه کتابخوان کشور بوده است.

مدیر انتشارات سوره مهر با حمایت از ورود دولت به مسئله کاغذ تاکید کرد: دولت ناگزیر بود در بحث کاغذ ورود کند، سلسله مسائلی پیش آمد که بحران‌های سختی در بازار کاغذ ایجاد کرده بود و گویا کار تعمدی بود تا کاغذ که کالایی استراتژیک برای هر کشوری محسوب می‌شود تلاطم‌های شدیدتری را در بحران‌های سال قبل تجربه کند. ورود دولت به این موضوع ضروری بود امابه دلیل آماده نبودن دولت نقایص بسیار زیادی در مدیریت کاغذ به وجود آمد که شمردن تک‌تک آن‌ها نه ضروری است و نه گره‌ای باز می‌کند. امیدوارم به زودی زمینه‌های لازم فراهم شود که نیازی به ادامه مداخله دولت نباشد.

قره‌داغی از ورود افراد غیرمتخصص به صنعت نشر انتقاد کرد و گفت: ما هنوز در زیرساخت‌های نشر دچار مشکل هستیم. هنوز به تعریف مشخص، علمی، دقیق و کاربردی از نشر نرسیده‌ایم. با مثالی مسئله را روشن می کنم که یک نفر با مبلغی اندک و دانش و سواد مختصر می‌تواند مثلاً مغازه‌ای برای فروش محصولات لبنی تأسیس کند، اما آیا برای تأسیس پتروشیمی یا بیمارستان سواد و دانش و سابقه مهم نیست و به هر میزان سرمایه اولیه و رزومه و سابقه‌ای مجوز مربوط داده می‌شود؟ مسلماً چنین نیست.

وی افزود: ما در صنعت نشر هنوز به بلوغ لازم نرسیده‌ایم که چه کسانی و یا چه ساز وکار‌هایی می‌توانند انتشارات تأسیس کنند و بسیار سلیقه‌ای عمل می‌شود. از طرف دیگر بازو‌های نظارتی درستی نداریم. به همین دلیل در موقعیت‌های بحرانی دچار مشکلاتی از این دست می‌شویم. به نظرم باید در وضعیت آرام و دقیق به بررسی چارچوب‌ها بپردازیم که در موقعیت‌های هیجانی دچار چنین مسائلی نشویم.

قره داغی در پایان به تازه‌های نشر خود اشاره و اظهار کرد: دوست دارم مجموعه‌ای را که اخیراً منتشر کرده‌ایم معرفی کنم. موقعیت خرمشهر در جنگ موقعیت ویژه‌ای بود و هنوز از سرچشمۀ داستان‌ها و وقایع آن می‌توان لذت برد. اخیراً مجموعه کتابی منتشر کرده‌ایم که از چهار زاویه دید متفاوت به خرمشهر می‌پردازد. «زیباترین روز‌های زندگی»، «صباح»، «چراغ‌های روشن شهر» و «ساجی» اخیراّ به خانوادۀ کتاب‌های سوره مهر اضافه شده‌اند که بسیار دوست‌داشتنی و عزیز هستند و چه با هم، چه جدا لذتی دوباره از مقاومت و زندگی خرمشهر ارائه می‌کنند.

انتهای پیام/

گلایه یک ناشر از عملکرد دولت در مدیریت بازار کاغذ

برچسب ها: گرانی کاغذ ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار