دیپلماسی ورزش،موثر در معرفی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت:یکی از موثرترین زمینه‌ها برای معرفی استان ورزش و دیپلماسی ورزش است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی دیروز عصر در نخستین نشست شورای عالی ورزش استان خراسان جنوبی گفت: برای تحول در زمینه ورزش استان باید سه کار مهم انجام شود که یکی از این اقدامات توسعه زیرساخت‌ها است و در این خصوص اولویت نخست ما در استان تکمیل فضا‌های ورزشی با نگاه عدالت محور است.


او افزود: شورای عالی ورزش به عنوان تنها مرجع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در توسعه ورزش در دستگاه‌های دولتی، غیردولتی، نهاد‌های حاکمیتی و بخش خصوصی است.


استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از وظایفی که شورای عالی ورزش باید دنبال کند، نظارت بر تدوین سند جامع ورزش است که بتوانیم در این سند نقشه راه برای برنامه‌های میان مدت و چشم انداز استان را در ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و هم در توسعه زیرساخت‌های ورزشی داشته باشیم.


استاندار ادامه داد: خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی در زمینه ورزش در سطح کشور دارد و یکی از وظایفی که شورای عالی ورزش استان برعهده دارد، هم‌افزایی بین دستگاه‌هایی است که زیرساخت ورزشی دارند.


معتمدیان با اشاره به اینکه ورزش نقش مهمی در نشاط و پویایی جامعه و سلامت و تندرستی مردم دارد، افزود: با توجه به مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان، در خراسان جنوبی ورزش می‌تواند نقش بی‌بدیلی در زمینه دیپلماسی داخلی و بین المللی ایفا کند.


او گفت: تقویت روحیه همکاری از دستاورد‌های توجه به ورزش است که باید در میان مدت تحول بزرگی در زمینه ورزش استان ایجاد شود.


استاندار افزود: در برخی مناطق استان استعداد‌های خوبی داریم که باید بر شناسایی این ظرفیت‌ها تمرکز کنیم و بنا نیست در تمامی رشته‌های ورزشی در سطح کشور صاحب مقام شویم بلکه باید در زمینه استعداد‌های خاصی که داریم در چند مورد خاص تمرکز کنیم.


معتمدیان گفت: در زمینه ورزش‌های انفرادی، اسکواش، کشتی و ورزش‌های زورخانه‌ای و بومی در استان استعداد داریم.


او افزود: در اسکواش هم ظرفیت خوبی داریم که باید ارتباط نزدیک با فدراسیون‌ها برقرار شود و با حضور روسای فدراسیون‌ها نسبت به توانمندسازی هیات ورزشی استان اقدام کنیم.


معتمدیان گفت: در اولین فرصت از روسای هیات ورزشی استان دعوت خواهم کرد تا از نظرات آنان بهره‌مند شویم و مشکلات آنان بررسی شود که امیدواریم با اقدامات موثر جهش و تحول بزرگی در حوزه ورزش استان داشته باشیم.


استاندار افزود: براساس مذاکره‌ای که با وزیر ورزش و جوانان داشته‌ایم، وی روز شنبه در استان حضور پیدا خواهد کرد که بازدید از اماکن ورزشی استان در برنامه سفر وزیر قرار گیرد.


او ادامه داد: چهار استان در اولویت کمک‌های ویژه وزارت ورزش و جوانان هستند که خراسان جنوبی نیز از جمله این استان‌ها است.


سرانه ورزشی خراسان جنوبی ۳۱ سانتیمتر مربع است


مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: سرانه ورزشی استان ۳۱ سانتیمتر مربع است که استاندارد آن ۱۲۰ سانتیمتر مربع است.


عزیزی افزود: ۱۷۶ باشگاه ورزشی در استان داریم که از این تعداد ۱۶ باشگاه در اختیار بانوان است.


او گفت: ۳۳ هزار ورزشکار بیمه شده و سازمان یافته داریم که به صورت نظام‌مند در رویداد‌های ورزشی فعالیت دارند و در برنامه توسعه ششم افزایش ۲۰ درصدی مشارکت را در زمینه ورزش همگانی باید داشته باشیم.


مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه توسعه ورزش حرفه‌ای، حضور نمایندگان استان در مسابقات بین المللی، آسیایی و کسب سهمیه المپیک می‌تواند تعیین کننده باشد و نجمه خدمتی تنها نماینده استان در المپیک ۲۰۳۰ توکیو است.


عزیزی گفت: چالشی که در بهره‌برداری از ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند داریم این است که هیچ تیمی در لیگ دسته یک و دسته ۲ نداریم و فقط یک لیگ دسته سوم داریم که امیدواریم امسال این تیم برای اولین بار جواز حضور در لیگ دسته ۲ کشور را جذب کند.


او افزود: تامین اعتبار سازمان برنامه و بودجه برای استفاده از مشاوران در کیفیت ساخت پروژه‌ها مهم است و اکنون ۱۷۴ پروژه ورزشی نیمه تمام در استان داریم.


مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در صورت تایید کورت‌های اسکواش استان در آبان‌ماه توسط تیم فنی فدراسیون، میزبانی مسابقات بین المللی اسکواش را اسفند امسال در استان خواهیم داشت.


او بیان کرد: درخصوص تکمیل کورت‌های اسکواش، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل سهم ۲۷ صدم درصد گذاشته ایم، ۶۰۰ میلیون تومان اعتبارات شهرستانی، ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی به این طرح‌ها تزریق شده و ۶۰۰ میلون تومان دیگر برای تکمیل کورت‌های اسکواش نیاز داریم.


عزیزی گفت: در زمینه مصوبات سفر استاندار به شهرستان‌ها هم ۶۸ مصوبه داشته‌ایم که بخشی از مصوبات تهیه تجهیزات ورزشی و کمک به هیات‌های ورزشی شهرستان‌ها بوده است.


او ادامه داد: بنیاد علوی قول تامین منابع مالی ۱۲ چمن مصنوعی در شهرستان‌های استان را داده است که این چمن‌ها در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.


مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۱۵ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان نیاز است که پروژه مصوبات سفر استاندار به شهرستان‌ها را مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم و در این خصوص کمیته و پیگیری مصوبات سفر استاندار در اداره کل ورزش و جوانان تشکیل شده است.


او همچنین گفت: مسابقات قهرمانی کشتی آزاد کشور دهم تا سیزدهم مهرماه به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود و در این خصوص ۳۴ تیم به همراه ۵۰۰ نفر ورزشکار و تیم اجرایی در استان حضور خواهند داشت.


عزیزی ادامه داد: این مسابقات در سالن مخابرات بیرجند برگزار خواهد شد و برای برگزاری هرچه بهتر این مسابقات به ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.


او با بیان اینکه تیم کشتی فرنگی خراسان جنوبی به لیگ برتر باشگاه‌های کشور راه یافته است گفت: برای میزبانی مسابقات، خرید کشتی گیر، ایاب و ذهاب و رفت و برگشت به ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم که نیاز است استانداری در این زمینه مساعدت کند.


عزیزی گفت: اداره کل ورزش و جوانان ۵۰ میلیون تومان تامین اعتبار کرده و رایزنی با فدراسیون و بخش خصوصی نیز برای تامین هزینه‌های تیم استان انجام شده است.


او ارائه و تدوین طرح پیش نویس سند میان مدت توسعه ورزش استان تا افق ۱۴۰۰ را دستور کار دیگر شورای عالی ورزش اعلام کرد و گفت: رویکرد‌های جدیدی در توسعه ورزش استان داریم و اگر قرار است ورزش استان توسعه پیدا کند باید سهم ورزش همگانی و توزیع متوازن امکانات در بخش قهرمانی و همگانی مدنظر قرار گیرد.


مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی عنوان کرد: اینکه ما تمام هیات‌های ورزشی استان را پشتیبانی کنیم که به مسابقات اعزام شوند، با توجه به هزینه‌های بالای اعزام و تنوع و تعداد زیاد هیات‌های ورزشی امکان پذیر نیست، اما باید به گونه‌ای تمرکز کنیم که کمیت و کیفیت مدال‌ها ما افزایش یابد.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار