گزارش/

اظهارات ضد و نقیض مسئولان درباره واردات گندم/ پایداری تولید گندم ارتباطی به خودکفایی ندارد

با وجود اظهارات ضد و نقیض مسئولان درباره واردات گندم، اما ایران مقصد اول گندم صادراتی کشور قزاقستان است.

گزارش گندم/ اظهارات ضد و نقیض مسئولان در واردات گندم/پایداری تولید گندم ارتباطی به خودکفایی نداردبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود محدودیت منابع آبی در کشور، سال ۸۳ برای اولین بار به خودکفایی گندم دست یافتیم که برخی اقدامات نادرست مسئولان وقت موجب شد واردات گندم از سر گرفته شود که این روند تا روی کارآمدن دولت یازدهم ادامه داشت.

با روی کارآمدن دولت یازدهم و اتخاذ سیاست‌های جدید حمایت از تولیدکنندگان داخل و اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال زراعی ۹۳-۹۲ با رشد ۱۴۰ درصدی تولید، مجدد طعم شیرین خودکفایی گندم را چشیدیم که متاسفانه برخی سیاست دولتمردان در نرخ خرید تضمینی گندم و بی توجهی به اجرای قانون خرید، کام کشاورزان را تلخ کرد که استمرار این روند به سبب دلسردی کشاورزان نسبت به کشت می‌تواند ضربه مهلکی به تولید این محصول استراتژیک وارد کند.

اگرچه با روی کارآمدن دولت یازدهم و دستیابی مجدد به خودکفایی و تولید ۱۴ میلیون تنی گندم از واردات بی نیاز شدیم، اما گلایه مندی کارخانه‌های آرد سازی مبنی بر فعالیت با ظرفیت ناقص موجب شد تا دولت مجوز واردات گندم به شرط تبدیل آرد و صادرات به دیگر کشور‌ها را صادر کند که به سبب انحراف گندم‌های وارداتی در چرخه خرید تضمینی به اذعان برخی مسئولان از واردات آن جلوگیری شد.

با وجود اظهارات ضد و نقیض مسئولان امر مبنی بر واردات گندم و خلاف نظر وزیر جهاد کشاورزی در خودکفایی این محصول استراتژیک، آمار نشان می‌دهد ایران مقصد اول گندم صادراتی قزاقستان است؛ که برای صحت و سقم این موضوع به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم:

پایداری تولید گندم ارتباطی به خودکفایی ندارد/ تامین گندم مورد نیاز صنف و صنعت از محل واردات

علی خان محمدی دبیر بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، درباره اینکه صادرات گندم از قزاقستان صحت دارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه امکان صادرات آرد داخل وجود ندارد، از این رو بسیاری از کارخانه‌های مدرن با خرید گندم از دیگر کشور‌ها همچون قزاقستان و تبدیل آن به آرد در کشور اقدام به صادرات می‌کنند.

به گفته وی، هم اکنون گندم مورد نیاز صنف و صنعت از جمله صنایع ماکارانی و بیسکویت از محل واردات تامین می‌شود.

خان محمدی درباره اینکه با وجود اظهارات وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر خودکفایی گندم، چرا مقصد اول گندم صادراتی قزاقستان ایران است، بیان کرد: در حال حاضر تولید گندم در کشور پایدار است و این امر هیچ ارتباطی به خودکفایی ندارد.

دبیر بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: اظهارات مسئولان مبنی بر خودکفایی گندم در کشور درست نیست چرا که در ۲ سال گذشته تنها برای مدت زمان یکسال با خرید ۱۲ میلیون تن گندم از کشاورزان به خودکفایی رسیدیم که این امر ماندگار نشد چرا که در سال‌های بعد تنها حدود ۱۰ میلیون تن گندم خرید تضمینی شد.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون در شرایطی نیستیم که مصرف یکسال نیاز کشور به طور کامل تکمیل و تا برداشت سال آینده از منابع تولید داخل ذخیره داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: اختلاف نظر مسئولان بر سر نرخ خرید تضمینی گندم/ زنگ خطر کاهش سطح زیر کشت کشاورزان به صدا درآمد


وی مجموع گندم مورد نیاز کشور را با احتساب مصرف صنایع ۱۲ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با توجه به خرید تضمینی حدود ۱۰ میلیون تن گندم به احتمال زیاد ۲ میلیون تن گندم مورد نیاز از منابع وارداتی تامین می‌شود.

دبیر بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از کارخانه‌ها با خرید گندم‌های وارداتی، پس از فرآوری محصول اقدام به صادرات آرد به کشور‌های روسیه، یمن و عراق می‌کنند.

 اخباری مبنی بر واردات گندم در ۲ تا ۳ سال اخیر دریافت نکردیم/افت خرید تضمینی نسبت به سال قبل به معنای دور ریز گندم نیست

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزی، درباره اینکه آیا با وجود اذعان مسئولان مبنی بر خودکفایی گندم، واردات آن از کشور قزاقستان را تایید می‌کنید، اظهار کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر ادعا می‌کنند که طی ۲ تا ۳ سال اخیر وارداتی در خصوص گندم به کشور صورت نگرفته است.

وی افزود: اگر واردات گندم به تازگی صورت گرفته باشد ممکن است برخی کارخانه‌ها به سبب کیفیت، آن را برای مواد اولیه خود وارد کرده باشند که بنده از آن بی اطلاع هستم.

به گفته ملک زاده، براساس شنیده‌ها و اطلاعاتی که داشتیم، واردات گندم در چند سال اخیر به منظور تبدیل به آرد و صادرات به دیگر کشور‌ها همچون عراق صورت می‌گرفت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه طی ۲ تا ۳ سال اخیر اخباری مبنی بر واردات گندم نشنیده ایم، گفت: سالیانه حدود ۱۰ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور است که بنابر آمار امسال حدود ۱۴ میلیون تن گندم تولید کردیم، هر چند که به سبب نارضایتی کشاورزان از قیمت تنها ۷ تا ۷.۵ میلیون تن گندم تولیدی به مراکز دولتی تحویل داده شد، اما این امر به معنای دور ریز تولید نیست و به هر حال مابقی گندم تولیدی در کشور مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، بیان کرد: براساس میزان تولید و اظهارات مسئولان مبنی بر ذخیره سازی بیش از چند میلیون تن گندم در سیلو‌ها مربوط به تولید سال‌های گذشته نیازی به واردات نیست.

ملک زاده درباره اینکه طبق آمار اعلام شده مقصد اول صادرات گندم قزاقستان ایران است و امکان قاچاق از این کشور وجود دارد، افزود: گزارشی مبنی بر قاچاق گندم از قزاقستان به ایران به دست ما نرسیده و تنها ممکن است براساس تفاوت قیمت گندم داخل و خارج، برخی دلالان  اقدام به خرید گندم و خروج غیرقانونی آن از مرز‌های کشور کنند، اما بنده اطلاعی از قاچاق گندم ندارم.

انحراف گندم وارداتی به چرخه خرید تضمینی منجر به ممنوعیت واردات شد

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزی، واردات گندم از قزاقستان را تکذیب کرد و گفت: تا سال گذشته گندم به منظور تبدیل آرد و صادرات به دیگر کشور‌ها وارد می‌شد که به سبب انحراف مسیر گندم‌های وارداتی به چرخه خرید تضمینی، واردات ممنوع شد.

وی افزود: قبل از نوسانات نرخ ارز، قیمت گندم وارداتی نسبت به تولید داخل بسیار کمتر بود که همین امر موجب شد تا بخشی از گندم‌های وارداتی به چرخه خرید تضمینی ورود کنند که درنهایت مسئولان به سبب سوء استفاده برخی افراد از این موضوع، واردات را ممنوع اعلام کردند و بنابر آمار ما، هم اکنون هیچ گندمی وارد کشور نمی‌شود.

ایمانی ادامه داد: هم اکنون دولت صنف و صنعت را وادار کرده که گندم مورد نیاز خود را از داخل تهیه کند چرا که تولید داخل جوابگوی نیاز کشور است، از این رو بخشی از اختلاف آمار خرید تضمینی گندم با مدت مشابه سال قبل به خرید گندم توسط صنف و صنعت مربوط می‌شود که هنوز بخشی از آن در سامانه خرید ثبت نشده است.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران آخرین آمار واردات گندم از قزاقستان را مربوط به ۲ سال گذشته دانست و گفت: در گذشته کارخانه‌های آرد سازی مدعی بودند که با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند، از این رو دولت اجازه داد تا مقداری گندم به منظور تبدیل به آرد و صادرات به دیگر کشور‌ها وارد شود که به سبب انحراف گندم‌های وارداتی به چرخه خرید تضمینی از این موضوع جلوگیری شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه آمار دقیقی از واردات گندم سال‌های گذشته نداریم، تصریح کرد: طی ۲ تا ۳ سال اخیر، دولت تنها برای تکمیل ظرفیت کارخانجات آرد مقداری مجوز واردات صادر کرد که بنده معتقدم میزان آن چندان چشمگیر نبوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
آقا محکم وایسید نذارید گندم رو وارد کنند، گندم محصول استراتژیک است، باید خودکفا باشیم، ما نباید در بحث غذا کوچک ترین وابستگی داشته باشیم، که یه روز بتونند از همین را فشار بهمون وارد کنند و تحریممون کنند، این پروفوسورها و کارشناسان و یه عده مغرض اصرار اصرار که گندم رو وارد کنیم، الان که دیگه آب هست درد چیه پس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
دولت تو فکر گندم کار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
ایشون گفتن یکی توی روستای ما گندم میخره نگفت که فقط گندمهای روستای ما رو میخره. اتفاقا یه نفر توی شهرستان ما هم اینجوری هست. گندمها رو میخره بعد موقع کشت همونا رو میفروشه به کشاورزا به چن برابر قیمت. واسه خودش یه امپراطوری درست کرده در بی خبری وزارت جهاد کشاورزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
اقا پول گندمو نمیدن من خودم تا تهرانم امدم تا وزارت
بازرگانی.برنامه و بودجه و چند جا دیگه دولت پول نمی ده
کجا باید بریم.
بعد این قیمتی که میخره کیلویی ۱۷۰۰ واقعا قیمت گندم
اینه.ده ها هزار تن گندم ندادن دولت به خاطر قیمتش
حالا دولت بره وارد کنه گندم دامی ده سال پیشو
اگه اعلام کنه مابه التفاوت میده امسال مثل سال
۹۲ که دولت وقت داد مردم هنوز دیر نشده گندم ها
رو میدن سیلو ومراکز دولتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
خوب خبر گذاری محترم پیگری کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۸:۳۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
دلال بازی.من خودم کشاورزم .تو روستامون یه نفره خصوصی داره گندم میخره با سود حاصل از درامد امسالش یه ماشین ۱میلیاردی خرید خونه خرید وکلی سرمایه دیگه هم زد..میان توی گندم شن و ماسه میریزن.....پس کی میخاد به داد مردم و کشاورزا برسه...گندم وارداتی هر کیلویی ۵هزارتومن داره پای دولت اب میخوره درصورتی که امسال گندم رو از کشاورز هر کیلویی ۱۵۰۰تومن بعد از ۴ماه پولشو قسط به قسط دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
چرا این شخص را به قوه قضائیه معرفی نمی کنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
ادم وقتی یه حرفی می زنه باید فکر اخرتش باشه
اصلا کل روستا شما یک میلیارد گندم داره
آخرین اخبار