جمعیت جوان کشور روز به روز در حال کاهش است

یک پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: در اصفهان ۱۹۲ سازمان مردم نهاد جوانان وجود دارد که این ظرفیت بسیار خوبی برای جوانان اصفهانی است.

دکتر غلامرضا ظریفیان پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان   گفت: امروز بیشترین دغدغه جوانان ما مربوط به فرهنگ، سیاست و اقتصاد است؛ اما آنچه باعث ایجاد مشکلات می‌شود، نبودِ دید صحیح نسبت به این دغدغه هاست؛ لذا تجربه‌های موفق می‌تواند بخشی از این دغدغه‌ها را برطرف کند.

او با بیان اینکه جوانان در کنار آسیب‌هایی که به دنبال دارند، محرک توسعه هم هستند، افزود: برخی معتقدند که جوان مهم است، چون خطرناک و آسیب‌زاست؛ اگر جامعه دچار بحران اخلاقی شده به خاطر قشر جوان است و باید راه درستی را جلوی آن‌ها بگذاریم؛ امروز جوان ما دچار بحران " لج" است. چون نمی‌خواهد مثل نسل پیش از خود باشد.

ظریفیان تصریح کرد: از نگاهی دیگر، جوان یک سرمایه اجتماعی و یک موتور محرک است؛ لذا اگر نگاه درستی به او داشته باشیم توسعه را پیش رو خواهیم داشت.

او با طرح این سوال که آیا واقعا مسئله اساسی مردم جامعه ما جوانان هستند یا خیر، گفت: از نگاه ۸۰ درصد مردم، مشکل اصلی ما اقتصاد است و تنها ۲۰ درصد از مردم معتقدند که آسیب‌های جوانان دغدغه اصلی جامعه محسوب می‌شود؛ در حقیقت اگر توزیع منابع ثروت در کشور به درستی انجام شود مشکل اصلی جامعه ما رفع خواهد شد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: برای حل مسئله جوانان در کشور ما ۴ بخش شامل حاکمیت، جامعه مدنی، خانواده و خودِ جوانان باید تلاش کنند.

ظریفیان با اشاره به اینکه جمعیت جوان ما روز به روز در حال کاهش است، اظهار کرد: براساس ادبیات جهانی جوانان در ردیف سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند درحالیکه این موضوع با واقعیت سازگار نیست؛ امروزه نوجوانی تا ۲۰ سال ادامه دارد و از طرفی امید به زندگی در مردم افزایش یافته لذا می‌توان در عصر حاضر جمعیت جوان را در ردیف ۲۰ تا ۴۰ سال تعریف کرد.

این استاد دانشگاه افزود: در کشور ما ۱۲ میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و ۴ میلیون دانشجو وجود دارد؛ تعداد دانشجویان دکترای ما ۲ برابر ژاپن و منابع طبیعی کشور ما ۱۵ برابر کشور ژاپن است.

ظریفیان با تاکید بر اینکه جوانان امروز از نسل قبل، توانمندتر هستند، گفت: متاسفانه امروز، ۴۱ درصد از فارغ التحصیلان ما بیکار هستند و بخش اعظمی از فارغ‌التحصیلان نیز شغلی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود دارند؛ همچنین در کشور ما بحران عدالت آموزشی وجود دارد؛ ۸۵ درصد از آموزش‌های ما غیررایگان است و ۸۰ درصد از افراد تحت آموزش از سوی خانواده ارتزاق می‌شوند.

این پژوهشگر تصریح کرد: مهمترین نکته که امروزه همه ما باید به آن آگاه باشیم این است که جوانی بحران و تهدید نیست، بلکه فرصت است.

او با بیان اینکه در کشور ۲ هزار و ۴۰۰ سازمان مردم نهاد جوانان وجود دارد، گفت: بیشترین تعداد این سازمان‌ها با ۱۹۲ مورد مربوط به اصفهان است و این ظرفیت بسیار خوبی برای جوانان اصفهانی است.

گفتنی است، نشست "وضعیت دیگر" به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، شورای مشاوران جوان شهردار اصفهان و مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان به بهانه روز جهانی جوان با حضور جمعی از جوانان در سالن هنرستان هنر‌های زیبا اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/ی
 


جوان یک سرمایه اجتماعی و یک موتور محرک است

برچسب ها: جوانان ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار