آیا امضای مبایعه نامه در زمان فروش خودرو به معنای واگذاری مالکیت کامل ماشین است؟

افراد در زمان فروش خودرو اقدام به امضای مبایعه نامه می‌کنند که به دلیل ناآگاهی در مورد عواقب امضای آن با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوند.

به گزارش خبرنگار  حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، افراد در زمان فروش خودرو اقدام به امضای مبایعه نامه می‌کنند که به دلیل ناآگاهی در مورد عواقب امضای مبایعه نامه با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوند و ممکن است خودروی خود را بدون دریافت کامل وجه از دست بدهند.

گاهی پیش می‌آید که در زمان فروش خودرو خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که ابتدا قولنامه تنظیم کنند و حتی فروشنده موافقت می‌کند تا زمان تنظیم سند رسمی و در مقابل دریافت بخشی از بهای خودرو، ماشین را در اختیار فرد خریدار قرار دهد.

لازم است که بدانید تنظیم مبایعه نامه و امضای آن در قبال دریافت بخشی از وجه فروش ماشین، حکم فروش کامل آن را دارد و بعد از امضای مبایعه نامه دیگر آن ماشین متعلق به فروشنده نیست.

خریدار با همان مبایعه نامه می‌تواند خودرو را به فرد دیگری بفروشد و این موضوع می‌تواند برای فروشنده اول خودرو تعهدات و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

ممکن است فرد خریدار اقدام به سرقت با خودرو کند که عواقب آن بر عهده شخص فروشنده خواهد بود.

نمونه ای از مشکلات خرید و فروش قولنامه های خودرو

۱ـ درخواست الزام به انتقال سند

۲ ـ الزام به انجام تعهدات برای فروشنده‌ای که سند به نام او نیست.

۳ ـ درخواست فسخ معامله به دلیل معیوب بودن خودرو هنگام معامله و پنهان کردن آن توسط فروشنده

۴ ـ عدم پرداخت مبلغ خلافی هنگامی که خودرو در اختیار فروشنده بوده است.

۵ ـ پرداخت نکردن بخشی از مبلغ خودرو از سوی خریدار

۶ ـ ایراد قانونی در مدارک خودرو مثل شماره بدنه و سند مالکیت آن

۷ ـ نداشتن سند مالکیت خودرو

۸ ـ معاوضه به صورت سند به سند


بیشتر بخوانید:شروط ۱۲ گانه ازدواج چیست؟/ آیا می‌توان هدایای نامزدی را پس گرفت؟


قولنامه  یا مبایعه نامه مانند سایر قراردادهائی که طرفین برای انجام تعهدی تنظیم می‌کنند در دادگاه معتبر است و باید مفاد آن را اجرا کنند.

برای رهایی از دردسر‌های فروش خودرو با مبایعه نامه لازم است، در هنگام فروش خودرو بعد از دریافت کامل وجه خودرو، اقدام به تنظیم سند رسمی و تعویض پلاک به نام خریدار و در نهایت تحویل خودرو کنید تا از تمام دردسر‌های و ضرر‌های حقوقی امضای مبایعه نامه دور بمانید.

به لحاظ حقوقی امضای مبایعه نامه به معنای فروش خودرو و انتقال مالکیت قطعی است.

انتهای پیام/

دردسرهای فروش خودرو با مبایعه نامه چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد نوری
۱۶:۰۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
با سلام منبع یا ماده یا لایحه قانونی این متن کجاست؟خریدار با همان مبایعه نامه می‌تواند خودرو را به فرد دیگری بفروشد و این موضوع می‌تواند برای فروشنده اول خودرو تعهدات و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
ممکن است فرد خریدار اقدام به سرقت با خودرو کند که عواقب آن بر عهده شخص فروشنده خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان پیشیار
۱۳:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
آیا اگر ماشین را با مبایعه نامه به نام همسرم بزنم ولی چکهای اقساط را خودم داده باشم ،میتوانم خودرو را بنام خودم بزنم بدون دخالت همسرم ،از راه قانون یا عرف؟
Iran (Islamic Republic of)
عماد جوینده
۱۶:۱۲ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
سلام و خسته نباشید من یک خودرو بصورت صفر از بنگاه گرفته ام و در زمان امضای مبایعه نامه کل پول پرداخت گردیده است و من هم کل سند ماشین و کارت سوخت و کارت ماشین از بنگاه گرفته ام حالا صاحب اصلی خودرو کسی دیگه هست ایا میشود که با بنگاه دار قرار وکالت ماشین جهیت تعویض پلاک انجام داد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی گمار
۲۱:۱۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ایابعدازمدتی!مثلا۲ماه,مشخص شودکه فروشنده حرفهایش باواقعیت فرق داردوکذب میباشد.وباعث واردشدن خسارت به فردخریدارشده!دراین زمان قانون چه میگوید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
مبایعه نامه در واقع سند معامله خرید و فروش است و انجام اقدامات در دفتر اسناد رسمی صرفا جنبه تشریفاتی و اداری داشته و به جهت حفظ نظم جامعه و رسمی شدن معاملات صورت میگیرد. به محض امضای مبایعه نامه از سوی خریدار و فروشنده، انتقال مالکیت خودرو صورت گرفته است و جهت جلوگیری از مشکلاتی از جمله عیوب پیش آمده در خودرو از زمان بیع تا زمان تنظیم سند در دفترخانه، بهتر است خودرو نزد شخص امین طرفین و یا پارکینگ شهرداری سپرده شود و شرط استرداد، حضور طرفین و امضای رسید تحویل از سوی طرفین باشد.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۳:۲۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام علیکم ،

مبایعه نامه ، فقط فروشنده را از فروش به خریدار دوم منع می کند و
معامله را فقط بین فروشنده و خریداری که نامش در مبایعه نامه آمده است حفظ می کند و
تا زمانی که پول جنس به طور کامل پرداخت نشود و فروشنده اعلام رضایت نکند ،
خریدار صاحب جنس نخواهد شد .
آخرین اخبار