۴۱ تغییر حکومت با دخالت آمریکا

ایالات متحده آمریکا طی سالیان به شکل مستقیم یا غیر مستقیم روی تغییر حکومت کشور‌های مختلف و مخصوصاً کشور‌های آمریکای لاتین اثر گذار بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مداخله‌های آمریکا در تغییر حکومت‌ها با تلاش‌های گاه علنی و گاه مخفیانه با هدف تغییر، جایگزینی یا حفظ دولت‌های دیگر کشور‌ها بوده که جنگ‌های آمریکا-مکزیک، آمریکا-اسپانیا، جنگ آمریکا-فیلیپین در همین راستا اتفاق افتاده است.

۴۱ تغییر حکومت با دخالت آمریکا

تلاش‌های آمریکا از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد و طی آن در ۱۷ مورد تغییر حکومت کشور به شکل مستقیم و ۲۴ مورد به شکل غیرمستقیم نقش داشته است.

اما موفقیت‌های آمریکا در این زمینه اصلاً کم نیست و در ابتدای قرن بیستم توانسته بود در کشور‌هایی مانند پاناما، نیکاراگوئه، مکزیک، هندوراس، جمهوری دومینیکن و … دولت‌های دوست و حامی خودش را مستقر کند.

۴۱ تغییر حکومت با دخالت آمریکا

همچنین فعالیت‌های ایالات متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم توسعه بیشتری هم پیدا کرد و برای پیروزی در جنگ سرد این کشور رقابت زیادی با اتحاد جماهیر شوروی داشت. در این میان کودتای ۲۸ مرداد در ایران، عملیات خلیج کوک‌ها در کوبا، کشتار در اندونزی و پشتیبانی از جنگ کثیف در آرژانتین از جمله فعالیت‌های آمریکا در دیگر کشور‌های جهان بوده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.