دانستنی تحصیلی؛

۹ عاملی که نباید در انتخاب مدرسه فراموش کرد

عوامل متعددی در شناسایی یک مدرسه مناسب تحصیل فرزندانتان موثر است که در ادامه ۹ عامل مهم آن را تشریح می‌کنیم.

۹ عاملی که نباید در انتخاب مدرسه فراموش کردبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مدرسه خانه دوم ماست این جمله را از قدیم شنیده‌ایم اما مدرسه باید چه ویژگی داشته باشد تا به منزله خانه تلقی شود، دغدغه‌ای که خیلی از والدین با آن مواجه هستند.

 مدرسه یکی از الزامات مهم تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است و بدون مدرسه و معلم خوب، جامعه خوبی را نمی‌توان انتظار داشت و در همه جای دنیا روی آن سرمایه گذاری می‌کنند تا ماحصلش را در دانشگاه و جامعه مشاهده کنند؛ امروز قصد داریم از ویژگی مدرسه خوب به شما بگوییم.

 مدیر مدرسه

حضور یک مدیر موفق و منظم نقش بسیار مهمی در کیفیت مدرسه دارد و این امر در مقاطع بالاتر بیشتر مورد توجه است؛ والدین قبل از ثبت نام فرزندانشان به مواردی همچون  حضور دائم مدیر در مدرسه و در دسترس بودن، رفتار مناسب و با احترام، نظارت کامل بر تمام روند مدرسه، تدریس معلمان و وضعیت درسی دانش آموزان، مشارکت دادن معلمان و والدین در فعالیت‌های مدرسه و  توجه به ایجاد نظم در مدرسه توجه داشته باشند.

معلم

معلم با توجه به ارتباط تنگاتنگ با دانش آموز نقش  تاثیر گذاری در روند تحصیلی دارد؛ این نکته در مقاطع ابتدایی بسیار مهم است؛ معلم با انگیزه و توانا در ایجاد علاقه دانش آموزان و موفقیتشان نقش بسزایی دارد.

رفتار و برخورد نامناسب معلم می‌تواند یک دانش آموز را از مدرسه یا درس خاصی بیزار و دانش آموز را با  افت تحصیلی مواجه کند بنابراین توجه به ارتباط معلم با والدین مهم است.

یک معلم توانمند نه تنها باید مهارت علمی و تدریس خوبی باید داشته باشد بلکه باید ویژگی‌های عاطفی و مشکلات دانش آموزان را بشناسد و متناسب با شرایط آن‌ها رفتار کند و توانایی دانش آموزان را به ویژه در شیوه ارزشیابی مد نظر بگیرد و نظرات شخصی او بر ارزشیابی عملکرد دانش آموز تاثیر گذار نباشد.

فضا و امکانات آموزشی

فضای فیزیکی مدرسه از نظر تمیز بودن و ایمن بودن مهم است به ویژه آنکه دانش‌آموز در مقطع ابتدایی باشد چراکه  وجود یک فضای مناسب برای تحرک و فعالیت‌های مختلف و ورزشی مهم تلقی می‌شود.

وجود امکانات آموزشی (آزمایشگاه، کتابخانه و غیره ) باید در حد معقول و متعادل و متناسب با استاندارد‌ها باشد؛ امکانات آموزشی درحد بسیار متنوع و بسیار شیک ملاکی بر خوب بودن مدرسه نیست.

 سیستم ارزشیابی

سیستم ارزشیابی مدرسه با توجه به توانایی‌ها و عملکرد دانش آموزان بسیار مهم است. سیستم ارزشیابی باید بر اساس عدالت و عملکرد که هر دانش آموز داشته باشد. یک مدرسه خوب یک سیستم ارزشیابی مداوم در مدرسه دارد و نتایج آن را در جهت پیشبرد اهداف آموزشی، موفقیت خود دانش آموز به کار می‌گیرد؛ دانش آموز و والدین را از روند کاری آگاه و درجهت هر چه بهبود کردن عملکرد آن‌ها کوشش می‌کند.

زمان آموزش و فعالیت‌های فوق برنامه

در یک مدرسه خوب معلم‌ها با یک نظم خاصی از زمان خود بهترین استفاده را می‌کنند و به موقع برنامه‌های درسی را به پایان می‌رسانند.

مدارسی که برنامه‌های فشرده و سنگین دارند و دانش آموزان را خسته می‌کنند ملاکی برای خوب بودن نیستند.


بیشتر بخوانید: خواب فرزندانتان را در روزهای باقیمانده تا مهر تنظیم کنید + راهکار


مشاوره خوب

یک مدرسه خوب نیاز به مشاوران فعال دارد که در هدایت دانش آموزان نقش مهمی دارند همچنین یک مدرسه خوب این دیدگاه را باید داشته باشد که همه بچه‌ها می‌توانند موفق شوند و تمرکز روی موفقیت همه دانش آموزان با هر سطح یادگیری (قوی و ضعیف) است همچنین وجود مشاوران توانا در هدایت تحصیلی دانش آموزان در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی در یک مدرسه ضروری است.

توجه به آموزش مهارت‌های گوناگون

یک مدرسه خوب نه تنها تمرکز روی آموزش مهارت‌های علمی و تحصیلی دارد بلکه مهارت‌های اجتماعی از قبیل مهارت‌های زندگی را مورد توجه دارد  و برنامه‌هایی را در خصوص پرورش این مهارت‌ها در برنامه مدرسه می‌گنجاند.

نزدیک بودن به محل سکونت

نزدیکی مدرسه به محل سکونت یکی از ملاک‌های انتخاب مدرسه محسوب می‌شود؛ مدارس دور باعث خستگی در دانش آموزان شده و سال تحصیلی سختی را برایشان رقم می‌زند.

دور بودن مدرسه باعث می‌شود دانش آموزان وقت بیشتری را در رفت آمد بگذرانند و زمان مفید مطالعه آن‌ها ممکن است اختصاص به استراحت کردن داده شود.

 شهریه

پرداخت شهریه بسیار بالا برای یک مدرسه و هزینه‌های غیر ضروری ملاکی برای خوب بودن یک مدرسه نیست.

در مجموع باید بگوییم موارد مطرح شده، برخی از موارد مهم‌ترین مسائل در انتخاب یک مدرسه خوب است؛ آگاهی از این موارد می‌تواند کمک کند تا مدرسه مناسبی انتخاب شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار