کمبود موز موجب افزایش قیمت آن در بازار شد

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار اصفهان گفت: توقف روند واردات موز در ایام عید قربان به ایران موجب کاهش میزان موجودی بازار در هفته گذشته و همین امر باعث افزایش قیمت تصاعدی موز در بازار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،علی مهره کش اصفهانی نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار اصفهان با اشاره به افزایش قیمت اخیر موز در بازار، اظهار کرد: قیمت موز در بازار میوه و تره بار به صورت موضعی افزایش یافت. موز به عنوان یکی از شاخص‌ترین میوه‌های وارداتی به کشور، پس از ورود به ایران فرآوری‌های مختلفی را تجربه می‌کند و سپس برای عرضه در بازار و استفاده مردم آماده می‌شود.

او افزود: موز‌های وارداتی سبز رنگ حداقل یک هفته برای فرآوری و زرد شدن زمان نیاز دارند و به همین دلیل واردات موز به کشور به معنای توزیع این میوه در سطح بازار نیست و حداقل یک هفته پس از تخلیه در بنادر این میوه به بازار وارد می‌شود.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار اصفهان با اشاره به گستردگی تعطیلات عید قربان در کشور‌های همسایه ایران، خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ درصد موز‌های خارجی موجود در بازار ایران، از "مرسین" کشور ترکیه تامین می‌شود و تعطیلی یک هفته‌ای این مراکز تولید و بسته بندی در ایام عید قربان موجب توقف روند ورود موز به بازار کشور شد.

مهره کش اصفهانی اضافه کرد: توقف روند واردات موز در ایام عید قربان به ایران موجب کاهش میزان موجودی بازار در هفته گذشته و همین امر باعث افزایش قیمت تصاعدی موز در بازار شد. همزمان شدن کمبود موز در بازار با ایام عید غدیر و افزایش میزان تقاضا برای خرید موز نیز موجب تشدید روند افزایشی قیمت این میوه در بازار شد.

او ادامه داد: شرایط بازار را به سمتی برد که افزایش قیمت موز به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسید و هر کیلوگرم از آن در کلانشهر‌های کشور با قیمتی بیش از هر کیلو ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. با توجه به توازن عرضه و تقاضا در بازار میوه اصفهان قیمت این محصول در مغازه‌های میوه فروشی استان افزایش چشمگیری نداشت و بیشترین قیمت در مغازه‌ها هر کیلوگرم، ۱۴ هزار تومان ثبت شد.

انتهای پیام/م

 

وضعیت بازارموز در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.