محکومیت مقام حزب مخالف دولت ترکیه به ۱۰ سال حبس

دادگاهی در استانبول رییس شعبه استانبول حزب جمهوریت خلق ترکیه را به اتهام توهین به دولت و کارمندان دولتی، تشویق به نفرت و خصومت و تبلیغ تروریسم به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

محکومیت مقام حزب مخالف دولت ترکیه به ۱۰ سال حبسبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی آ اف پ، دادگاهی در شهر استانبول جانان خفتانچی‌اوغلو (Canan Kaftancioglu)، رییس شعبه استانبول حزب جمهوریت خلق ترکیه را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

خفتانچی اوغلو به توهین به دولت و کارمندان دولتی، تشویق به نفرت و خصومت و تبلیغ تروریسم متهم شده است.

در این حال صد‌ها نفر از طرفداران حزب جمهوریت خلق ترکیه با در دست داشتن تصاویر خفتانچی‌اوغلو، نماد و پرچم حزب و حضور در برابر دادگاه اعتراض خود را اعلام داشتند. آن‌ها شعار‌هایی در مخالفت با حکم دادگاه سر دادند.

خفتانچی اوغلو در این تجمع گفت: در جریان محاکمات تصمیمات در دادگاه‌ها گرفته نمی‌شوند بلکه در کاخ ریاست جمهوری گرفته می‌شوند.

وی افزود: در حقیقت این محاکمه برای تنبیه مردم است و حکمی که صادر شد برای این هدف است. من بار دیگر تکرار می‌کنم که رجب طیب اردوغان بازنده است و ما برنده هستیم.

محرم ارکک (Muharrem Erkek) معاون حزب جمهوریت خلق ترکیه هم گفت: این تنها محاکمه جانان خفتانچی اوغلو نیست. این محاکمه آزادی، اندیشه و آزادی بیان است. آن‌ها این واقعیت‌ها و ارزش‌ها را محاکمه می‌کنند. این دموکراسی است که محاکمه می‌شود. اراده مردم استانبول محاکمه شده است.

سرمه سادی سیمسک (Semrah Sadi Simsek) از طرفداران حزب جمهوریت خلق ترکیه هم گفت: این محاکمه قانونی نبود. این یک محاکمه سیاسی بود. حزب عدالت و توسعه پس از شکست خود در انتخابات به دنبال انتقام جویی است.

خفتانچی اوغلو در پیروزی نامزد حزب جمهوریت خلق در انتخابات شهرداری استانبول نقش مهمی داشت. در انتخابات سال جاری این حزب پس از ۲۵ سال توانست به کنترل شهرداری استانبول توسط حزب عدالت و توسعه اردوغان رئیس جمهور ترکیه پایان دهد.

خفتانچی اوغلو در جریان محاکمه خود گفته بود: این محاکمه با هدف تنبه مردم استانبول و افرادی است که با حضور در انتخابات به پیروزی حزب ما در انتخابات کمک کردند. من از ایده‌های خود دست نخواهم کشید. آن‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند ما را بترسانند، اما ما همچنان حرف خود را خواهیم زد. نه شما و نه من سزاوار این نیستیم. اگر حکم دادگاه براساس قانون نباشد و برمبنای خواست قدرت سیاسی صادر شود به این معناست که ما در این کشور قانون نداریم. در مورد این پرونده‌ها نه در دادگاه بلکه در کاخ ریاست جمهوری تصمیم گیری می‌شود.

خفتانچی اوغلو فرجام خواهی کرده است. حکم دادگاه فرجام وی در مدت ۶ ماه صادر خواهد شد.

خفتانچی اوغلو در پیام‌های توئیتری که منتشر کرده بود از کشته شدن یک پسر بچه ۱۴ ساله بر اثر اصابت گلوله گاز اشک آور در سال ۲۰۱۳ در پارکی در استانبول انتقاد کرده بود. وی همچنین از نحوه پاسخگویی دولت به کودتای نظامی سال ۲۰۱۶ هم انتقاد کرده بود.

او به خاطر آسیب رساندن به وجهه کشور به ۲۰ ماه حبس، توهین به یک مقام به ۱۸ ماه حبس، توهین به رئیس جمهور به ۲۸ ماه حبس و ترویج خشونت به ۳۲ ماه حبس محکوم شده است.

وی همچنین به خاطر تبلیغ تروریسم و نقل قول سخنان یکی از سران حزب غیرقانونی کردستان ترکیه به ۱۸ ماه حبس محکوم شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار