خیمه‌های عزا/ ۸

پیرغلامانی که هنوز برای نوکری اباعبدالله الحسین (ع) جوان هستند

در شب هفتم محرم ۹۸، هیئت فاطمیون تهران مملو از جمعیتی بود که هر یک برای نوکری سالار شهیدان آماده بودند.

پیرغلامانی که هنوز برای نوکری اباعبدالله الحسین (ع) جوان هستندبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینیه فاطمیون تهران یکی از مشهورترین حسینیه‌های پایتخت در میدان شهدا خیابان مجاهدین اسلام است.

هیئتی اصیل با فدمتی بیش از ۶۰ سال که پیرمرد‌ها هم، چون غلامان جوان برای اربابشان نوکری می‌کنند. از جلوی در تا شبستان محل عزاداری، نوکران سالخورده حضور دارند. کسانی که مو‌های خود را در همین جلسات سفید کرده اند.

ایستگاه صلواتی و چای داغ، اولین بخش استقبال از حضار در حسینیه است. هر کس پا در این حسینیه بگذارد، چیزی جز احترام نمی‌بیند. پیرغلامان با نهایت صبر و با اخلاصی مثال زدنی خادمی عاشقان امام حسین (ع) را انجام می‌دهند.

بعد از آمدن به حسینیه به آشپزخانه رفتیم. جایی که نزدیک به ۲۰ نفر مشغول آماده نذری‌ها بودند. آنجا متوجه شدیم در میان خادمان هیئت فاطمیون جوانان نیز حضور دارند. جوانانی که راه خادمی پدرشان در این هیئت را ادامه دادند. یکی ظرف یکبار مصرف را آماده می‌کرد، دیگری برنج می‌ریخت، دیگری خورشت می ریخت، فردی در ظرف قاشق یکبار مصرف می‌انداخت، خادمی دیگر ظرف‌ها را داخل سبد می‌گذاشت و خلاصه هر کس هر کاری می‌توانست انجام می‌داد.

وقتی با یکی از جوانان خادم هم کلام شدیم، گفت: پدرم سال‌ها مشغول نوکری امام حسین (ع) است. راهی که او رفت و به موفقیت رسید را من هم ادامه می‌دهم. اینگونه از قافله عاشقان جا نمی‌مانم.

در ادامه به شبستان عزاداری رفتیم. پیرغلامی آنجا کفش هایمان را با نهایت احترام داخل کیسه قرار داد. او گفت: بچه کوچکی بودم که در هیئت فاطمیون خادمی می‌کردم. آن زمان هیئتمان سیار بود. خدا را شکر بعد از این که حاج آقای فلسفی این حسینیه را افتتاح کردند، تا امروز در همین مکان مقدس برنامه مذهبی برگزار می‌کنیم. از همان روز تا الان که نزدیک به ۸۰ سال دارم، کفش جفت کن بودم. این هم لطفی از جانب حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بوده است.

مراسم هیئت فاطمیون با نهایت وقار در عزاداری و پایبندی به سنت‌ها برگزار شد. بسیاری از حاضران جوان و نوجوان بودند. گاهی پدربزرگ و پدر و پسر در کنار هم نشسته بودند و عزاداری می‌کردند. این نشان می‌داد که میل به عزاداری سنتی در میان اهالی این هیئت حتی برای نسل‌های آینده شان هم وجود دارد.

فاطمیون هر روز صبح پس از صرف صبحانه مراسم عزاداری دارد. همچنین در نیمه دوم دهه نخست ماه محرم پس از نماز مغرب و عشاء، اقامه عزاداری برای سید الشهدا (ع) انجام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: محرم 98 ، عزاداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.