پمپئو: آمریکا در هفته‌های آتی طرح معامله قرن را ارائه می‌کند

وزیر خارجه آمریکا احتمال به تعویق افتادن دراز مدت ارائه طرح شوم آمریکا علیه فلسطینیان موسوم به معامله قرن را رد کرد.

پمپئو: آمریکا در هفته‌های آتی طرح صلح خاورمیانه را ارائه می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تمامی گمانه زنی‌ها درباره به تعویق افتادن قابل توجه اعلام طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن را رد کرد و گفت ظرف چند هفته آینده واشنگتن این طرح را ارائه می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا دانشگاه ایالتی کانزاس گفت: ما اکنون دو سال و نیم است که به طور گسترده‌ای در حل رایزنی در منطقه بوده ایم، طی هفته‌های آتی ما نسخه خود (از این طرح) را ارائه می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از برقراری صلح در خاورمیانه به عنوان مسئله‌ای دشوار یاد کرد که باید دو طرف در نهایت آن را حل و فصل کنند و گفت: با این حال ما به سختی بر روی این مسئله کار کردیم.

اظهارات پمپئو در حالی ایراد شد که جیسون گرینبلات، مشاور ترامپ در امور خاورمیانه در سوم سپتامبر به طور غیرمنتظره از سمت خود استعفا کرد.

گرینبلات یکی از طراحان اصلی معامله قرن ترامپ بود. او اوایل ماه شهریور اعلام کرد برنامه به اصطلاح صلح آمریکا برای خاورمیانه موسوم به معامله قرن و یا دست‌کم بخشی از آن تا پیش از انتخابات رژیم صهیونیستی که قرار است ماه سپتامبر برگزار شود، رونمایی نخواهد شد.

در ۲۵ ژوئن، جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید، در کنفرانسی در بحرین از جنبه‌های اقتصادی این برنامه پرده برداری کرد. اما گرینبلات در گفت‌وگویی با شبکه العربیه اذعان کرده بود کنفرانس منامه شکست خورد، چون بدون دستیابی به راه حلی سیاسی بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی طرح اقتصادی هیچ ارزشی ندارد. گرینبلات در ادامه گفته بود کوشنر در کنار کادری از دولت آمریکا اقدام به ایجاد طرحی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برای آنچه کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها، اردنی‌ها، مصری‌ها و لبنانی‌ها خوانده شده، کرده است؛ اما مادامی که طرحی سیاسی وجود نداشته باشد که رژیم صهیونیستی و فلسطین بتوانند بر سر آن توافق کنند، این اقدام به موفقیت نخواهد رسید.

طرح معامله قرن آمریکا به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون نفر) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشور‌های دیگر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار