باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد‌؛

موشک بالستیک ذوالفقار؛ صابونی که به تن داعش خورد + تصاویر

سایت خبری «ان‌.آر.جی» رژیم صهیونیستی نوشت: این مسئله که موشک ذوالفقار می‌تواند به لبنان برسد، اسرائیل را نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوی‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

موشک بالستیک «ذوالفقار» یکی از موشک‌های تمام ایرانی بود که در جریان رژه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ در تهران از مقابل جایگاه ویژه عبور کرد و رسانه‌ها تصویر آن را منتشر کردند. این موشک در حقیقت آخرین عضو خانواده فاتح به حساب می‌آید و برای علاقمندان به پیشرفت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور، بیش از هر چیز یادآور دقت بالا و نقطه زنی آن است.

موشک بالستیک ذوالفقار؛ صابونی که به تن داعش خورد + تصاویر

موشک بالستیک نوعی موشک است که بخش اعظمی از مسیر خود را به صورت منحنی و یا به شکل توپ طی می‌کند که به این    یا همان توپ نیز به همین علت است. مهم‌‌ترین مولفه موشک‌های بالستیک، پیشرانه آنهاست که میزان برد را مشخص می‌کند. موشک های بالستیک می‌توانند بردی از 150 تا 5 هزار کیلومتر داشته باشند، نمونه‌های برد بلند این موشک‌ها توانایی خروج از جو را دارد که پس از رسیدن به ارتفاع مناسب با سقوط آزاد و با هدایت صحیح به داخل جو بازمی‌گردند.

ذوالفقار عضو خانواده ای به نام فاتح 

جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی ساخت نسل اول موشک‌های فاتح ۱۱۰ را آغاز کرد، موشک بالستیک کوتاه بردی با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر. در آغازِ راه، دقت و جزئیات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود و در سال‌های بعد، نسل‌های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به ۳۰۰ کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.

تاکنون ۴ نسل از موشک فاتح-۱۱۰ رونمایی شده است. البته اولین آزمایش این موشک در سال ۱۳۸۰ و با حضور ایده پرداز و مجری اصلی آن یعنی شهید طهرانی مقدم انجام شد، اما خبر رسمی از آزمایش موفق نسل اول این موشک که فاتح-۱۱۰A نامیده می‌شد در شهریور سال ۱۳۸۱ اعلام شد. ریاست وقت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع یعنی سردار احمد وحید دستجردی، در آن زمان اعلام کرد در پروژه ساخت این موشک فناوری پیشران سوخت جامد مرکب پیشرفته پایه گذاری شده و آزمایش موفق سامانه‌های فوق مدرن هدایت و کنترل ساخته شده برای این موشک از دستاورد‌های بسیار مهم این پروژه به شمار می‌رود. وی همچنین گفته بود که "با توجه به دقت اصابت این موشک به هدف می‌توان با اطمینان اعلام کرد فاتح-۱۱۰A از دقیق‌ترین موشک‌های زمین به زمین ساخته شده در جهان محسوب می‌شود. "

///

اما پس از چند سال از معرفی نسل چهارم در سال ۱۳۸۹، نسل بعدی با نام فاتح-۳۱۳ در سال ۱۳۹۴ معرفی شد که برد آن به ۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته بود. این موشک تفاوت‌های جزئی در شکل بالک‌های پایدارساز انتهایی با نمونه‌های قبلی داشت. در زمان رونمایی از فاتح-۳۱۳ اعلام شد در این موشک علاوه بر سبک سازی بدنه، از نسل پیشرفته‌ای از پیشران سوخت جامد مرکب به علاوه سامانه‌های هدایت، کنترل و ناوبری جدیدتر استفاده شده که دقت نقطه زنی در اصابت به هدف را در آزمایش‌ها اثبات کرده است.

یک سال بعد، اما جهش دیگری در عرصه موشک‌های سوخت جامد کوتاه برد و راه‌کنشی (تاکتیکی) به نام موشک ذوالفقار معرفی شد که بعد‌ها معلوم شد با وجود اینکه این موشک در سطح راه‌کنشی طراحی شده، اما دارای آثار راهبردی است. این موشک دارای برد ۷۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر و مجهز به کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی معرفی شد. نمایش تصاویر نمونه‌های تولیدی این موشک در ۴ مهر سال ۱۳۹۵ نشان داد که ذوالفقار مراحل آزمایش را بی سر و صدا به پایان رسانده و آماده تحویل به نیروی هوافضای سپاه است.

///

برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادار گریزی، قابلیت نقطه‌زنی و همچنین سبک و تاکتیکی بودن، از جمله ویژگی‌های موشک ذوالفقار است. این موشک از سوخت جامد بهره می‌برد،  تاکتیکی و نقطه‌زن  بوده و  برد پرتاب آن حدود ۷۰۰ کیلومتر است؛ ناگفته نماند که ضدجَمینگ بودن نیز از دیگر ویژگی‌های ذوالفقار است.

موشک ذوالفقار با دارابودن سر جنگی جداشونده نسبت به سایر سامانه‌های کوتاه برد و متوسط  مزیت و توانایی بیشتری دارد. جداشدن سر جنگی موشک‌ها فوایدی چون افزایش برد موشک، کاهش امکان ردیابی و کاهش احتمال اصابت موشک‌های پدافندی دشمن را دارد که در ذوالفقار همه این ویژگی ها به روز شده است؛ همچنین کلاهک این موشک وزنی در حدود۴۵۰ کیلوگرم دارد. برد موثر موشک ذوالفقار در حدود 700 تا 750 کیلومتر به ثبت رسیده و بر همین اساس می‌توان ذوالفقار را در زمره  موشک‌های برد متوسط قرار داد.

موشک بالستیک ذوالفقار؛ صابونی که به تن داعش خورد + تصاویر

صابونی که به تن داعش خورد

موشک ذوالفقار  در دو مقطع زمانی عملیاتی شد؛ عملیات لیلةالقدر و عملیات ضربت محرم. عملیات هایی که در آن تروریست‌هایی که آمده بودند ضربه بزنند و فرار کنند، اما یکی زدند و بر خلاف پیش‌بینی هایشان ده تا خوردند.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران  شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶ و در آخرین شب قدرماه رمضان، در عملیات لیلةالقدر، ۶ فروند موشک ذوالفقار را به سوی مواضع داعش شلیک کرد. این موشک ها مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه که مراکز فرماندهی بودند را منهدم کردند. در ابتدا ۶۰ هدف توسط نیروی قدس سپاه در اختیار نیروی هوا فضا قرار گرفت که با توجه به تأکید شفاهی و ابلاغ کتبی مقام معظم رهبری مبنی بر مراقبت نسبت به عدم آسیب رسیدن به افراد غیرنظامی، در نهایت بر روی سه هدف اصلی انتخاب شده در دیرالزور ۶ موشک شلیک شد.

موشک بالستیک ذوالفقار؛ صابونی که به تن داعش خورد + تصاویر

وبگاه اعلام الحربی درباره پرتاب موشک های بالستیک ذوالفقار نوشت که موشک های سطح به سطح ذوالفقار با طی مسافتی بیش از 600 کیلومتری، اهداف مورد نظر در استان دیرالزور را مورد اصابت قرار دادند.

گفتنی است که سپاه پاسداران در این عملیات از یکی دیگر از موشک‌های مشهور خود که سال‌ها پیش رونمایی کرده بود نیز، بهره گرفت. این موشک که "قیام" نام داشت، بردی معادل 800 کیلومتر داشته و موشکی بالستیک و عمود پرتاب محسوب می‌شود.

///

واکنش هایی که ذوالفقار برانگیخت

یوزی رابین مدیر اسبق دفاع موشکی اسرائیل می گوید: "ایرانی ها به خوبی در جریان تحولات در بحث دفاع موشکی، مخصوصا الان که این سامانه ها در منطقه خلیج فارس مستقر شده اند، هستند. آنها، فاتح ۱۱۰ را برای شکست دادن سامانه های دفاع موشکی ساخته اند."

مدیر اسبق برنامه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در عین حال یادآور شد: من یک مهندس هستم و به عنوان یک مهندس باید بگویم که ایرانی ها در برنامه فاتح ۱۱۰ به خوبی کار کرده اند. آنها یک راکت ۶۱۰ میلی متر را انتخاب کرده و آن را ارتقاء دادند. آنها به شیوه های گوناگون دقت این موشک را افزایش دادند و در حال حاضر نزدیک به ۵ الی ۶ مدل از این موشک وجود داشته و سر جنگی ۵۰۰ کیلویی دارد که می تواند یک بلوک شهری را نابود کند.

رابین اضافه کرده است: "مدل ضد اهداف زمینی این موشک با هدایت اینرسایی و جی پی اس ساخته شده است و یک سلاح نظامی است که برای حمله به شما (آمریکایی ها ) و متحدان و پایگاه های شما در منطقه ساخته شده است."

سایت خبری «ان‌.آر.جی» رژیم صهیونیستی نوشت: این سوال که موشک ذوالفقار می‌تواند به لبنان برسد، اسرائیل را نگران کرده است. هم‌چنین سایت تخصصی امور نظامی و امنیتی «اسرائیل دیفنس» به امکان رسیدن این موشک‌ها به لبنان اشاره کرد.

موشک بالستیک ذوالفقار؛ صابونی که به تن داعش خورد + تصاویر

فیلم لحظه اصابت موشک ذوالفقار  به مقر تروریست‌های داعش، نشان می دهد که  با عبور از آسمان عراق، بدون کوچک ترین خطا در همان نقطه مورد نظر بر سر داعش فرود آمده و امتحان خود را به خوبی پس داده و می‌توان گفت پیش بینی و کابوس مستتر در سخنان سال ۲۰۱۵ یوزی رابین کارشناس مشهور و برجسته صهیونیست، عملاً و علناً به حقیقت پیوسته است. در حقیقت با توجه به فاصله طی شده توسط موشک ایرانی و عدم استفاده از ماهواره می‌توان این موشک را برای هدف قرار دادن تأسیسات حیاتی دشمن از جمله پایگاه‌های هوایی و تأسیسات زیر ساختی، یک سامانه نقطه زن به حساب آورد.

پایگاه مطالعات استراتژیک فرانسه،  یک اندیشکده فرانسوی است که توسط  "پی یر ژاک" وزیر دفاع سابق فرانسه تشکیل شده و صرفا در امور صرفا نظامی و دفاعی، به تحقیقات و ارائه تحلیل های راهبردی می پردازد. این پایگاه درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به مراکز تجمع تروریست ها در دیرالزور می نویسد به نظر می رسد سپاه پاسداران به یک سلاح با دقت بالا برای هدف قرار دادن عمق دشمن در حالت تاکتیکی دست پیدا کرده است.

این نشریه فرانسوی با تاکید بر اینکه بین محل پرتاب تا نقطه برخورد، فاصله ای در حدود ۶۵۰ کیلومتر وجود داشته نوشت: این افزایش شدید برد در صورتی که با کاهش میزان وزن سر جنگی بدست نیامده باشد، نشانه استفاده از مواد سبک وزن پیشرفته در حجم بالا در ساخت موشک و همچنین ارتقاء سیستم پیشران است.

موشک بالستیک ذوالفقار؛ صابونی که به تن داعش خورد + تصاویر

طبیعتاً و قطعاً، موشک ایرانی که در ۲ هزار کیلومتری با این دقت به هدف می‌زند، در بردهای کم‌تر بسیار دقیق‌تر اهداف را نابود خواهد کرد، مثل نقاطی در جنوب خلیج فارس یا حتی فلسطین اشغالی!

اما ذوالفقار  تنها یکی از موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران است که الحاق آن به یگان موشکی ایران پازل قدرت برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه را تکمیل کرده است.اما قطعا نه اولین قطعه از پازل قدرت جمهوری اسلامی ایران بوده و نه آخرین آن خواهد بود. تولید موشک بالستیک ذوالفقار می تواند این پیام را به آمریکا ارسال کند که اگر قصد استفاده از پایگاه های نظامی منطقه علیه ایران را دارید؛ منتظر پاسخ موشکی ایران با ذوالفقار باشید، زیرا همه این پایگاه ها در تیررس موشک ذوالفقار قرار دارند. قطعا تصور کردن ایران به عنوان کشوری که نیازمند تکنولوژی خارجی برای موشک های خود است یک اشتباه وحشتناک خواهد بود که در صورت رخ دادن از سوی دشمنان می تواند تاوان سختی برای آنها داشته باشد.

گزارش از فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
irani
۱۲:۳۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
مرحبا احسنت باید با غرش موشک هایمان اسایش را از دشمنان بگیریم و به روز سیاه بنشانیمشون
Iran (Islamic Republic of)
حسن زمانی
۱۱:۴۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
با صلوات به روح بلند سردار اسلام تهرانی مقدم و یارانشان که اگر نبود این دستاوردها دشمن بارها به سرزمین مقدس ایران اسلامی را مورد حمله قرار بود اما تا کنون بخود جرءت چنین کاری را نداده است و امید است که از آن زمان تا کنون در این زمینه پیشرفت های چشمگیر دیگری با برد بیشتر را داشته باشیم مثلا تا خاک فتنه خیز امریکا و انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
چند خبر هم درباره امار جمعیت و ازدواج بزارید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
هاشمی
۰۵:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
دم همتون گرم واقعا خسته نباشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
مرگ بر دشمنان ایران مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
خداقوت .
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۰:۲۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
زنده باد ایران و درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
چندتا از این موشکها هم به انصارالله بدین تا عربستانو از رو کره زمین پاک کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ایول
دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
Ram
۲۲:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
روح سردارشهیدطهرانی مقدم شاد کاش بودی واین روزهارو میدیدی مخصوصا ذلالت رژیم غاصب صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
علی انصاری
۲۱:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
درود بر شیر مردان ایران زمین * **مرگ بر اسرائل وامریکا
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
احسنت عزيزان.خداوند طول عمر با عزت به هم شما عنايت كنه ، خوب حال دشمنان رو گرفتيد.
Germany
ولی اله رشنواد
۲۱:۴۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
افرین بر غیور مردان این مملکت که اقتدار ایران وایرانی بودن به رخ دنیا کشیدند تا پای جان باهاتون هستیم و منتظر افتخار دیگری هستیم انشا الله
Iran (Islamic Republic of)
علی مشهد
۲۱:۳۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
دمتون گرم خدا بهتون اجر بده علی یارتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
درود بر سپاه که نور بر ظلمته جانم فدای امام خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ما میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
افشین از شیطور بافق یزد
۲۰:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
افرین برشما شیران ایران زمین ماشالله به این امنیت بمب اتم هم بسازید کور شود هر انکس که نتواند ببیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
خدا قوت دلاورها
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
دم ارتش و سپاه هردو گرم
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۲۱:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ذوالفقار بدم...فاتح بدم...صاعقه بدم...کدومشو بدم.....
جواب ...همشو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
بچه های سپاه متشکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
متشکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
درود خدا بر دلاورمردان ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
امیر ث
۱۲:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ماشاالله بشما دلیر مردان سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۲:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
به عنوان یک ایرانی واقعا لذت میبرم با دیدن این تصاویر که بهر جهت ابهت ایرانی رو نشون میده به امید نابودی کامل ظالمین در سرتاسر جهان
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۱۲:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
دستدن درد نکنه کیف کردم ایول افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
الحمدلله رب العالمین
ولا حؤل ولا قوه الا بالله العلی العظیم حسبنآآلله ونعم الوكیل نعم المؤلی و نعم النصیر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
برای اینکه شب ها اسوده میخوابیم از سربازان دلاور این مرز وبوم متشکریم ، دشمن خیلی دوست داره به ما ضربه بزنه ولی خوب با این قانون ایرانی یکی بزنی ده تا میخوری جرات نداره
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۰:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
از این همه اقتدار نظامی کشور خودم ایران به خودم می بالم و افتخار میکنم.. فقط ایکاش در زمینه موضوعات اقتصادی هم همت والایی وجود داشت تا مردم شریف ایران در مضیقه نباشند. چون که مردم شریف ایران اسلامی شایسته داشتن بهترین امکانات و تجهیزات زندگی هستند
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
مردم شریف ایران اسلامی شایسته داشتن بهترین امکانات و تجهیزات زندگی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
انشاالله صابونش به تن اسرائیل هم میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۹:۰۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
احسنت
آفرین بر شما
احساس غرور میکنم
انشاالله به زودی شاهد رونمایی از موشکهای بیشتری با برد سه هزار کیلومتر به بالا از دست این متخصصان باسیم . دست تک تکشان را مردم این کشور میبوسند.
آخرین اخبار