مخالفت محیط زیست با لایروبی تالاب میانکاله و خلیج گرگان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایروبی تنگه‌های حدفاصل خلیج گرگان و دریا مشکلات تالاب را حل نخواهد کرد و حتی موجب تشدید مشکلات موجود خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی‌کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان لایروبی تنگه‌های چاپقلی، آشوراده وخزینی را مطابق ماده یک قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی اقدامی در جهت تخریب غیرقابل جبران خلیج گرگان و تالاب میانکاله دانسته و با اجرای لایروبی مخالفت کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دلایل کارشناسی و فنی مخالفت این سازمان، در مکاتبات و در نشست‌های مختلف تخصصی و اجرایی به کرات اعلام و تشریح شده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست اصولی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ کارکرد‌های اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی تالاب با ارزش ملی و بین المللی میانکاله و خلیج گرگان است، گفت: تامین حقابه تالاب از منابع آب بالادست و رفع انسداد‌های صورت گرفته در آبراهه‌های ورودی به تالاب، کاهش مصرف آب در حوضه آبخیز و احیاء آب‌های زیرزمینی و فعالیت‌هایی نظیر آن از جمله اقدامات برای حفظ این تالاب با ارزش ملی و بین المللی است.

کلانتری تصریح کرد: این سازمان اعتقاد راسخ دارد مشکل اصلی میانکاله نه در دریا، بلکه غالباً در خشکی و حوضه آبخیز تالاب است و لایروبی تنگه‌های حدفاصل خلیج گرگان و دریا مشکلات عدیده تالاب را حل نخواهد کرد و حتی موجب تشدید مشکلات موجود خواهد شد.


بیشتر بخوانید: توضیحات معاون سازمان محیط زیست در خصوص انتقاد برخی از نمایندگان مجلس از کلانتری


وی اظهار داشت: علت مخرب بودن تعمیق و لایروبی تنگه‌ها این است که در صورت بالا آمدن آب دریا لایروبی صورت گرفته بی اثر شده و صرفاً هزینه‌های زیاد اقتصادی ناشی از عملیات پرحجم لایروبی یک میلیون و هشتصد هزار مترمکعب رسوب برداری و زیست محیطی تخریب زیستگاه‌های این منطقه بوجود خواهد آورد.

کلانتری ادامه داد: در صورت پایین رفتن آب دریا، عمیق‌تر شدن تنگه‌ها، خشک شدن خلیج گرگان را تسریع می‌کند؛ بنابراین در هر دو حالت، دستکاری تنگه‌ها خسارت بار و جبران ناپذیر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس رسالت قانونی خود برای تهیه و اجرای برنامه جامع مدیریت حوضه‌ها تالابی کشور، که با رویکرد زیست بومی و مشارکت همه دستگاه‌های مسئول در حوضه صورت می‌گیرد، برای میانکاله و خلیج گرگان نیز طرح مدیریت محدوده تالاب تدوین و مبنای اقدامات احیایی قرار گرفته و در سطح حوضه آبخیز میانکاله نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این سازمان مطابق وظایف و مسئولیت‌های خود در حوزه تالاب‌ها و به منظور رفع برخی مشکلات خلیج گرگان و میانکاله از جمله کاهش آب ورودی به تالاب از منابع بالادست، برای نجات این اکوسیستم تالابی با اهمیت ملی و بین المللی منحصر بفرد، برنامه‌های اصولی در دست اقدام دارد که برخی از آن‌ها در حال اجرا است.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار