پرسه زنی سنت دیرینه یزدی ها در روز تاسوعا

پرسه زنی یکی از آیین های سنتی مردم دارالعباده یزد است که پس از گذشت سال ها همچنان پرشور و باشکوه در جای جای استان یزد در روز تاسوعا برپا می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، پرسه زنی یکی از آیین های سنتی مردم دارالعباده یزد است که پس از گذشت سال ها همچنان پرشور و باشکوه در گوشه گوشه استان یزد برپا می شود.

آیین پرسه زنی یکی از آئین‌هایی است که با سنت‌های دیرینه مذهبی مردم یزد گره خرده و گفته می شود پرسه زنی در صبح روز تاسوعا نزدیک به دو قرن قدمت دارد.

گروه پرسه‌زن شامل چند تن از بزرگان و خادمان حسینی‌است که به‌صورت هیئت‌های عزاداری به‌صورت منظم کوچه به کوچه و خونه به خونه محله‌ها را پرسه زنی می‌کنند؛ به در منازل رفته و به خواندن اشعاری در رثای امام حسین (ع) و یاران ایشان می‌پردازند.

حرکت دسته های سینه زنی به گونه ای است که افرادی که در جلو حرکت می کنند از اهل سادات هستند و شال سبز بر دوش دارند و یا شال را به دور کمر خود بسته اند. در پشت سر سادات نیز مردم عامه با شال های مشکی حرکت می کنند و در آخر بانوان و بچه ها همراه آنها هستند.

هر یک از افراد گروه پرسه زنی مسئولیتی را برعهده‌ می گیرند به عنوان مثال یک نفر علم بر دوش گرفته و پیشاپیش گروه حرکت می‌کند و دیگری با سمت رهبر گروه که معمولاً از سادات است؛ هیئت را راهبری می‌کند و دیگری سنج می‌کوبد و یکی هم نوحه می‌خواند و فردی نیز مسئول دریافت هدایا و نذورات مردم است.

وقتی گروه پرسه‌زن به در خانه‌ای می‌رسد از میان گروه یک نفر تبار صاحب‌خانه را برمی‌شمارد و برای رفتگان طلب مغفرت می‌کند و صاحب‌خانه نیز که به استقبال آمده مقداری گندم، جو، قند، آجیل و ... را پیشکش می‌کند و جمعیت از آنجا به خانه بعدی حرکت می‌کند.

اگر گروه به خانه‌ای وارد شوند که صاحب‌خانه یا یکی از افراد آن به‌تازگی درگذشته باشد نوای حسین حسین می‌گویند و به‌اصطلاح عوام جوش می‌زنند و پس‌ازآن حلقه وار بر سینه می‌زنند و عزاداری می‌کنند.

البته این گروه از سوگواران در حاليكه در مظلوميت امام حسين (ع)، فرزندان و ياران با وفاي آن حضرت عزاداري مي كنند با حركت در اطراف قبر اموات ، خصوصا كساني كه يكسال اخير درگذشتند يادشان را گرامي مي دارند.

در پایان این آیین، پرسه زنان با حضور در مساجد و تکایای خود به عزاداری می‌پردازند و خود را برای حضور در مراسم‌های روز عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) آماده می‌کنند.

انتهای پیام/ غ

پرسه زنی آیینی گره خورده به باور و اعتقادات مردم یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار