درمان بیماری‌ها با ورزش؛

برنامه ورزشی مناسب برای بیماران قلبی و عروقی

یک متخصص فیزیوتراپی گفت: بهبود گردش خون و افزایش میزان اکسیژن رسانی به بافت‌ها در مبتلایان به دیابت وبیماران قلبی از مزایای انجام فعالیت ورزشی منظم است.

برنامه ورزشی مناسب برای بیماران قلبی و عروقیفرناز المعی‌نژاد، متخصص فیزیوتراپی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره اهمیت داشتن فعالیت فیزیکی منظم در بیماران قلبی و عروقی اظهار کرد: انجام فعالیت فیزیکی منظم برای مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی بسیار اهمیت دارد، کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم قلبی عروقی و عضلات قلب، بهبود گردش خون و افزایش میزان اکسیژن رسانی به بافت‌ها، کاهش فشار خون و کنترل آن و کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت از مزایای انجام فعالیت ورزشی منظم است.


بیشتر بخوانید: ورزش و بیماری قلبی و عروقی


او بیان کرد: بیماران قلبی و عروقی باید پیش از آغاز برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنند تا فعالیت ورزشی را انتخاب کنند که برای سلامتی آن‌ها ضرری نداشته باشد. اهمیت مشورت کردن با پزشک، در مورد افرادی که به تازگی به حمله قلبی، درد قفسه سینه و تنگی نفس دچار شده‌اند یا عمل جراحی قلب یا آنژیوگرافی کرده‌اند همچنین کسانی که علاوه بر اختلال قلبی و عروقی به دیابت هم مبتلا هستند، بیشتر است.

برنامه ورزشی بیماران قلبی و عروقی

نکاتی که باید برای انجام یک فعالیت ورزشی منظم هفتگی مورد توجه قرار دهید

این متخصص فیزیوتراپی با تاکید بر پرهیز از انجام انقباضات ایزومتریک که در آن‌ها طول عضله تغییری نمی‌کند، افزود: از این انقباضات می‌توان به شنا کردن روی دست‌ها اشاره کرد، بیماران قلبی و عروقی باید از انجام ورزش در خارج از خانه، وقتی هوا خیلی گرم، سرد یا مرطوب است، خودداری کنند. این افراد باید مطمئن شوند که به اندازه کافی تعریق می‌کنند؛ همچنین نوشیدن آب قبل از ایجاد احساس تشنگی هنگام ورزش ضروری است.

المعی‌نژاد تاکید کرد: اگر به علت بیماری، مسافرت یا تعطیلات، چند روزی در برنامه ورزشی مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی وقفه افتاد، آن‌ها باید دوباره ورزش را با کم کم آغاز کنند، این افراد باید پیش از احساس خستگی، کمی استراحت کنند و قبل از آغاز ورزش به مدت پنج دقیقه تمرین‌های کششی را انجام دهند در انتهای ورزش هم به آرامی بدن خود را سرد کنند.

برنامه ورزشی بیماران قلبی و عروقی

ورزش‌هایی که بیماران قلبی و عروقی می‌توانند آنها را انجام دهند

او تصریح کرد: ورزش‌های کششی از جمله ورزش‌های مناسب برای بیماران قلبی و عروقی است، انجام حرکات کششی دست‌ و پا‌ پیش از آغاز ورزش و همچنین در پایان ورزش، علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به آسیب‌های عضلانی خشکی مفاصل را هم کم می‌کند و دامنه حرکتی را هم افزایش می‌دهد.

این متخصص فیزیوتراپی گفت: ورزش‌های قلبی عروقی یا هوازی به ورزش‌هایی می‌گویند که عضلات بزرگ بدن را مانند عضلات کمربند لگنی، کمربند شانه‌ای، چهار سر ران و دو قلو را به کار می‌گیرند، این ورزش‌ها هم برای مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی مفید است.

‬‬المعی‌نژاد تصریح کرد: از دیگر ورزش‌های مناسب برای بیماران قلبی و عروقی می‌توان به ورزش‌های تقویتی (ورزش‌های با وزنه یا کش) اشاره کرد، تمرین با وزنه، قدرت عضلات را افزایش می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا فعالیت‌های روزانه را بهتر انجام دهند، اما تمرین با وزنه به اندازه تمرین هوازی در بهبود سلامت قلب موثر نیست.

‬‬او بیان کرد: در تمرین‌های هوازی قلب و ریه‌ برای مدتی طولانی فعال هستند بنابراین افراد در این تمرین‌ها علاوه بر اینکه به جریان خون بیشتر نیاز دارند، اکسیژن بیشتری را هم مصرف می‌کنند. تمرین‌های هوازی بسیار برای قلب مفید هستند، زیرا در طولانی‌مدت فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهند و به بهبود الگوی تنفسی کمک می‌کنند.


پاسخ به سوالات پزشکی را اینجا بخوانید


این متخصص فیزیوتراپی افزود: برنامه ورزشی برای بیماران قلبی و عروقی باید شامل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین‌های هوازی (بدون احتساب وقفه‌های میان ورزش برای استراحت) باشد و سه تا چهار روز در هفته انجام شود، در پنج دقیقه نخست هر برنامه ورزشی افراد باید با تمرین‌های کششی سبک و حرکات کلی در دست‌ها و پاها، بدن خود را گرم کنند تا علاوه بر آماده شدن عضلات و قلب برای ورزش، خطر آسیب پذیری عضلات هم کم شود.

المعی‌نژاد تاکید کرد: مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی باید ورزش را بسیار آرام برای مثال با یک پیاده‌روی سبک به مدت پنج دقیقه آغاز کنند، افراد باید در طول ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین هوازی، چند فاصله کوتاه را برای توقف، استراحت و نوشیدن آب، در نظر بگیرند، بنابراین برنامه ورزشی با احتساب این وقفه ها، ۵۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. اشخاص باید در انتهای ورزش هم به آرامی بدن خود را به مدت پنج دقیقه سرد کنند، برای سرد کردن باید از حرکات کششی کمک بگیرند یا همان ورزش‌ها را با سرعت انجام دهند.

او تصریح کرد: بیماران قلبی و عروقی باید در طول تمرین‌های ورزشی به آرامی نفس بکشند، اندازه‌گیری ضربان قلب در موقع استراحت هم ضروری است، این افراد همچنین باید هنگام ورزش در فواصل منظم که استراحت می‌کنند، ضربان قلب خود را اندازه بگیرند، ضربان قلب هنگام ورزش نباید از مقدار مجازی که پزشکتان به شما گفته است، بیشتر شود.

این متخصص فیزیوتراپی گفت: بیماران قلبی و عروقی باید در صورت بروز نشانه‌هایی مانند احساس گیجی، درد قفسه سینه، نامنظم شدن نبض، تنگی نفس و حالت تهوع تمرین ورزشی خود را قطع و استراحت کنند.

المعی‌نژاد بیان کرد: اگر مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی هنگام ورزش با علائمی مانند احساس فشار، سنگینی و درد در قفسه سینه، بازوها، گردن و چانه، تنگی نفس شدید، بی‌حسی در بازوها، سوء هاضمه و ورم در معده، تعریق زیاد و رنگ‌پریدگی و احساس سبکی در سر مواجه شدند باید بلافاصله تمرین خود را قطع کنند.

او بیان کرد: بیماران قلبی و عروقی باید برای انجام صحیح ورزش‌های هوازی، تقویتی و کششی با فیزیوتراپیست مشورت کنند تا به مفاصل و عضلاتشان فشار زیاد وارد نشود.

پنج تمرین ورزشی مناسب برای بیماران قلبی 

این متخصص فیزیوتراپی افزود: در تمرین نخست فرد باید به آرامی دستهایش را از پهلو بالا ببرد، سپس با سه شماره به آرامی پایین بیاورد، این حرکت باید هشت مرتبه تکرار شود.

المعی‌نژاد تاکید کرد: در تمرین دوم شخص باید دستهایش را از پهلو در حالی که هر ۲ آرنج صاف است، بالا بیاورد سپس با دایره‌های کوتاه به آرامی پنج بار از جلو به عقب و پنج باز از عقب به جلو، آنها را بچرخاند.

برنامه ورزشی بیماران قلبی و عروقی

او تصریح کرد: در تمرین سوم فرد باید با آرنج خمیده بایستد سپس یکی از پاهایش را بلند کند و در حالی‌که زانویش کمی خم است آن را به زمین بگذارد سپس این حرکت را برای پای دیگر انجام دهد، این تمرین باید ۲۰ مرتبه تکرار شود.

برنامه ورزشی بیماران قلبی و عروقی

این متخصص فیزیوتراپی گفت: در تمرین چهارم شخص باید پاهایش را به اندازه عرض شانه‌ها باز کند سپس در حالی‌که دست‌هایش را روی کمر تکیه داده است، به آرامی به سمت چپ خم شود و ۳ شماره بدن خود را در این وضعیت نگه دارد سپس به سمت راست خم شود، این حرکت باید  هشت مرتبه تکرار شود.

برنامه ورزشی بیماران قلبی و عروقی

المعی‌نژاد یادآوری کرد: در تمرین پنجم فرد باید پاهایش را به اندازه عرض شانه‌ها باز کند سپس در حالی‌که دست‌هایش را روی کمر تکیه داده است، به آرامی تنه را به سمت چپ بچرخاند و آن را سه شماره در این وضعیت نگه دارد، بعد تنه را به سمت راست بچرخاند، این تمرین باید هشت مرتبه تکرار شود.

برنامه ورزشی بیماران قلبی و عروقی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار