استاندار گیلان:

تولید ۴ تن خاویار را هدف گذاری کردیم

استاندار گیلان گفت: تلاش می‌کنیم تولید خاویار در گیلان تا سال ۱۴۰۰ به بالای ۴ تن برسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع استاندار گیلان در دیدار با رییس سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه استان گیلان به عنوان یک رکن مهم در تولید خاویار در کشور است، گفت: تولید خاویار یک فرصت خوب و ارزآور و اشتغال‌زا محسوب می‌شود و بر این اساس باید هدف‌گذاری کنیم تا تولید گیلان در سال ۱۴۰۰ از مرز ۴ تن گذر کند.

او جایگاه گیلان را در بازسازی ذخایری ماهیان رتبه نحست کشور عنوان کرد گفت: ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در گیلان سال گذشته تولید و رهاسازی شد که این میزان برای اولین بار اتفاق افتاده است.

استاندار با اشاره به اینکه قانون برنامه ششم توسعه سهمی خوبی را برای گیلان در زمینه اشتغال آبزی‌پروری دیده است، افزود: تا پایان برنامه، تولید ۲۰۰ هزار تن انواع ماهی در قفس پیش بینی شده است که سهم استان گیلان بیش از ۸۰ هزار تن است.

زارع با اشاره به درخواست‌ها و پیشنهاداتی که در سفر رییس جمهوری به گیلان درباره توسعه تولید ماهی در قفس به عنوان یک پروژه اولویت‌دار استان مطرح و تصویب شد افزود: در این سفر ۲۵ میلیارد تومان برای حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت اجرای پرورش ماهی در قفس تصویب شد که ۵۰ درصد آن امسال اختصاص می‌یابد.

استاندار گیلان گفت: یکی از مهمترین اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خوب دولت تدبیر و امید در عرصه شیلات افزایش و تقویت سهم آبزی‌پروری و کاهش فشار برروی دریا و افزایش درآمد صیادان است.

 زارع تصریح کرد: با مشارکت صیادان، مردم و آموزش می‌توان کمک بیشتری برای تولید ماهی در قفس انجام داد.

او با بیان اینکه باید از اکوسیستم دریا بیشتر محافظت کنیم اظهار داشت: می‌بایست با نگاه توسعه پایدار و رویکرد حفظ محیط زیست به اقتصاد دریامحور توجه کنیم.

نماینده عالی دولت گفت: علاوه بر بازسازی ذخایر با اعتبارات دولتی و مشارکت مردم بر حفاظتی که توسط یگان حفاظت اتفاق می‌افتد واقعا به همراهی مردم بیش از پیش نیاز داریم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان این که می‌توان از ظرفیت خوب آب بندان‌ها و آب شیرین در آبزی‌پروری استفاده کرد، عنوان داشت: در استان ۹ هزار هکتار آب بندان وجود دارد و باتوجه به محدودیت اراضی بیش از ۳ هزار هکتار آن ظرفیت آبزی‌پروری دارد که می‌توان از این ظرفیت با رویکرد تولید و اشتغال استفاده بیشتری کرد.

او به استفاده از ظرفیت تولید آبزی‌پروری در روستا‌ها در مقیاس کوچک اشاره و خاطرنشان کرد: آب منطقه‌ای با همکاری و همراهی سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی و با حمایت‌های شیلات و جهاد کشاورزی، این ظرفیت‌ها را شکوفا کنند.

استاندار افزود: استان گیلان با سابقه‌ای طولانی در بخش شیلات به عنوان کانون اشتغال صید و صیادی کشور است.

او خاطر نشان کرد: فعالیت‌های شیلاتی در بخش آبزی پروری و صیادی گیلان در کشور یک نقطه قوت محسوب می‌شود، ولی باید کوشش کنیم این سهم را بیشتر و میزان تولید را تقویت کنیم.

در ادامه این جلسه رییس شیلات کشور با اشاره به کارآزمودگی مردم استان گیلان به فعالیت‌های شیلات و کشاورزی گفت: سرمایه‌گذاری و پشتیبانی در این حوزه خیلی زود تبدیل به تولید و اشتغال پایدار در استان می‌شود.

نبی اله خون میرزایی گفت: از ۶ تن خاویار کشور ۲.۵ تن آن توسط گیلان تأمین می‌شود که قطب اصلی کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/آ

اختصاص ۲۵ میلیاردی حمایت از سرمایه گذاری در بخش پرورش ماهی در قفس

برچسب ها: شیلات ، خاویار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.