داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از آمار ۴ درصدی اعتیاد در دانشجویان تا زنگ خطر کمبود دارو

این هفته در میان اخبار حوزه بهداشت و پزشکی به سراغ سرانه مصرف دارو در ایران و آمار غرق شدگان در کشور رفته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

چند درصد مردم ایران درگیر هپاتیت هستند؟

رمضانی، رئیس اداره هپاتیت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت هپاتیت در دنیا اظهار کرد: اکنون وضعیت ایران در زمینه بروز و شیوع بیماری هپاتیت نسبت به دنیا خوب ارزیابی شده است به طوری که در سال ۲۰۱۵، ۳۳۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری عفونی و ویروسی هپاتیت A، B، C، D و E بودند اما اکنون براساس آخرین بررسی‌ها ۲۵۷ میلیون نفر مردم دنیا مبتلا به بیماری هپاتیت B هستند که این ویروس باعث مرگ ۸۸۷ هزار مرگ در دنیا شده است.

رئیس اداره هپاتیت وزارت بهداشت یادآوری کرد: در ایران تنها ۱/۲ دهم از مردم کشورمان به بیماری هپاتیت مبتلا هستند و از این میان ۲۰۰ هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند و این آمار‌ها نشان می‌دهد که ایران عزم راسخی برای حذف و ریشه کنی بیماری هپاتیت دارد.

چند درصد از مردم در طرح نذر خون شرکت کردند؟

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به آمار اهدای خون مردم در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ۴۴ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد در حدود ۳۵ هزار نفر موفق به اهدای خون و فرآورده‌های خونی شده‌اند.

او ادامه داد: میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون در  سراسر کشور طی این ایام به اندازه یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و بیشترین مراجعه مردم نسبت به اهدای خون مربوط به استان‌های خراسان شمالی، تهران، ایلام، همدان، فارس و قزوین بوده است که به ترتیب خراسان شمالی ۵۰ درصد، تهران ۴۰ درصد ایلام ۳۲ درصد، همدان ۳۰ درصد، فارس ۲۳ درصد و قزوین ۲۰ درصد میزان مراجعه رشد داشته است.

حاجی بیگی تاکید کرد: گروه‌های خونی O مثبت ۳۴ درصد، A مثبت ۲۷ درصد، B مثبت ۲۳ درصد، AB مثبت ۷ درصد اهدای خون داشته‌اند و ۱۰ درصد از مراجعه کنندگان هم  گروه خونی‌ منفی داشتند.

چهار درصد دانشجویان معتادند/ گرایش جوانان به «کراک» و «شیشه»

محمد تقی جغتایی، رئیس کنگره دانش اعتیاد اظهار کرد: در همه دنیا اعتیاد در کودکان، نوجوانان و جوانان افزایش یافته است.

او ادامه داد: ماده مخدری مانند تریاک در بزرگسالان و افراد بالای ۴۰ سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و کودکان و نوجوانان بیشتر به سمت استفاده از مواد محرک مانند آمفتامین‌ها و مت‌آمفتامین‌ها مثل کراک و شیشه روی آورده‌اند.

رئیس کنگره دانش اعتیاد با اشاره به آمار اعتیاد بین دانش آموزان و دانشجویان افزود: دو و نیم درصد دانش آموزان و چهار درصد دانشجویان از اعتیاد رنج می‌برند.

بیماری‌های مرگباری که با ذبح خیابانی دام به جانتان می‌افتد/ آمار تب خونریزی دهنده کنگو به ۱۰۴ نفر رسید

بهزاد امیری رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت  با اشاره به ذبح دام در ایام محرم، اظهار کرد: ذبح دام در ایام محرم باید تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام شود و بازرسان این سازمان در حین و حتی پس از ذبح دام اقدام به معاینه لاشه کنند  زیرا ممکن است دام به بیماری مبتلا باشد اما این بیماری در ظاهر دام مشخص نشود.

رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس قوانین ذبح دام در اماکن عمومی ممنوع است، بیان کرد: تشخیص سالم بودن دام کار بسیار سختی است و دامپزشک می توانند برخی بیماری هایی را که در ظاهر دام مشخص نیست،  تشخیص دهد و  توصیه می‌کنیم که مردم به هیچ عنوان در اماکن عمومی مانند خیابان و کوچه‌ها  اقدام به ذبح دام نکنند، زیرا این کار باعث جاری شدن خونابه در جوی ها و مسیرهای آبی می‌شود و خطر انتقال بیماری و آلودگی را به دنبال دارد.

بهزاد امیری رئیس اداره بیماری منتقله از دام به انسان وزارت بهداشت  با اشاره به آخرین آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۰۴ نفر در سراسر کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌ و متأسفانه از این تعداد ۱۰ نفر در کشور فوت کرده‌اند.

تشدید نظارت بر عرضه دارو با نهایی شدن سامانه "تی تک"/ بازار ناصر خسرو یک بازار شبه دارویی است

معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با شبکه "رادیویی گفت‌وگو" در خصوص کنترل و نظارت بر عرضه دارو در بازار ناصرخسرو اظهار کرد: هر بازاری با دو سوی عرضه و تقاضا شکل می گیرد که در بیشتر مواقع تقاضا برتری داشته و حتی در برخی بازارها، تقاضای القایی نیز وجود دارد که نقش مهمتری را ایفا می کند.

او افزود: به صورت پیشگیرانه، جلب مشارکت، رصد وقایع و برخورد قانونی و قاطع با تخلفات، اقداماتی را انجام می دهیم اما نظارت به تنهاییی کافی نیست.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: برخی تقاضاها مانند درخواست دارو برای سقط غیرقانونی جنین، جنبه غیرقانونی و غیراخلاقی دارد.

او با بیان اینکه بازار ناصر خسرو یک بازار شبه دارویی است، گفت: برای مثال متادون و ریتالین در بازار شبه مواد مخدر عرضه می شوند ، همچنین داروهایی که برای افزایش قد تبلیغ می شوند و در لیست رسمی دارویی کشور نیستند و یا داروی خارجی که مشابه داخلی آن تولید می شود و به اشتباه، خارجی آن تجویز می شود، تقاضاهایی را ایجاد می کند.

چراغ زرد امور مالیاتی به پزشکان برای نصب کارتخوان/ پزشکانی که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند

۱۵ شهریور مهلت ثبت نام پزشکان برای اتصال به پایانه فروشگاهی به پایان رسید و به گفته علی رستم‌پور مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‏ سپاری سازمان امور مالیاتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، تا روز چهارشنبه هفته قبل حدود ۱۴ درصد پزشکان در سامانه امور مالیاتی برای اتصال کارتخوان به امور مالیاتی ثبت‌نام کردند و در ۲ روز پنجشنبه و جمعه با رشد ثبت نام همراه بودیم و آمار به ۲۱ درصد رسید و تاکنون بیش از ۱۴ هزار پزشک دستگاه کارتخوان خود را در سامانه مالیاتی ثبت کرده اند.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‏ سپاری سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه عده‌ای با جوسازی دنبال مخالفت جامعه پزشکی بودند، تصریح کرد: در این مدت، شبهاتی از این دست که بین پزشکان و سایر اقشار نباید تبعیض قائل شد و زیر ساخت‌ها فراهم نیست، مطرح شد.

رستم پور با تاکید بر اینکه ثبت نام کارتخوان پزشکان در سامانه امور مالیاتی هیچ وقت متوقف نمی‌شود، عنوان کرد: با این فرض که امروز یک پزشک مجوز مطب و طبابت خود را اخذ می‌کند نیاز است تا سامانه باز باشد و اطلاعات مربوط به آن ثبت شود؛ بنابراین عملاً سامانه بسته نمی‌شود. قرار بر این بود از اول مهرماه تمامی مراکز درمانی که فراخوان شدند برای نصب و استفاده از کارتخوان مورد تایید سازمان مالیاتی ثبت نام کنند. در حال حاضر نیز این تکلیف سر جای خودش معتبر است.

دارو‌های متادون باید هولوگرام‌دار شوند

حمید جمعه‌پور، دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نشت متادون به بازار سیاه و توزیع آن در داروخانه‌ها اظهار کرد: نشت متادون به بازار سیاه مسئله پیچیده‌ای است و باید توجه داشت که متادون مخدری تحت کنترل است که با تدابیر خاص تهیه، تولید و توزیع می‌شود.

او ادامه داد: نشت متاون به بازار سیاه می‌تواند از هر یک از مراحل زنجیره تولید،پخش،توزیع و مصرف شامل کارخانه، شرکت پخش، مراکز درمان و بیماران روی بدهد.

دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: یکی از تصمیمات ما در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر که مقرر است سازمان غذا و دارو دروزارت بهداشت مجری آن باشد، این است که داروهای مخدر هولوگرام‌دار شوند؛ به گونه ای که دارو از محل تولید تا رسیدن آن به دست بیمار قابل رصد،بررسی و پیگیری باشد.

جمعه‌پور تأکید کرد: داروی متادون همانند سایر داروهای مخدر در کنار آثار درمانی مثبت در صورتیکه نابجا و بدون تجویز مصرف شود می تواند آسیبهایی را مانند اوردوز و مسمومیت برای فرد ایجاد کند  و به زودی سازمان غذا و دارو باید گزارش اقدامات بعمل آمده در راستای گزارش هولوگرام‌دار کردن دارو را به کمیته درمان ستاد گزارش دهد.

ماجرای تخلف ارزی شرکت‌های دارویی در نامه ریاست جمهوری/ زنگ خطر کمبود دارو با سنگ اندازی‌های بانک مرکزی

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره تعهدات ارزی شرکت‌های داروسازی و نامه ریاست جمهوری به وزیر بهداشت در زمینه رفع تعهدات ارزی شرکت‌های دارویی اظهار کرد: به پرونده ارزی ۶ شرکت دارویی رسیدگی کردیم و به نتایجی در این زمینه رسیدیم، اما در نهایت برای رسیدگی به تعهد ارزی شرکت‌های دارویی مجبور شدیم پرونده ارزی شرکت‌های داروسازی از سال ۹۴ را مورد بررسی قرار دهیم تا به واقعیت تعهدات ارزی شرکت‌های دارویی دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: البته باید توجه داشت که رفع تعهد ارزی یک فرآیند زمانبر است و شرکت‌های بزرگ داروسازی که اعتبار زیادی دارند، در این عرصه بد عمل نکردند و بخش اعظمی از ارزی که دریافت کرده بودند، رفع تعهد شده است و بخشی از دارو در مسیر واردات به کشور قرار دارد همچنین بخشی از ارز رفع تعهد نشده است که شرکت‌های داروسازی در حال رفع تعهد این بخش با واردات دارو یا ماده اولیه هستند یا ارز باقیمانده را به بانک مرکزی باز می‌گردانند.

سکته مغزی و پارگی مهره‌ها عوارض هولناک شکستن قولنج +فرمولی برای ترک عادتی مرگبار

مجتبی نژادی متخصص ارتوپدی  درباره شکستن قولنج اظهار کرد: در زمان قدیم به صورت عامیانه اگرهر قسمت از بدن با کشیدگی یا درد همراه می‌شد به آن قولنج می‌گفتند که امروزه از عبارت قولنج عضلانی برای اسپاسم یا گرفتگی ناگهانی قسمتی ازعضلات بدن استفاده می‌کنند که بیشتر این گرفتگی‌ها به ستون فقرات و عضلات گردن مرتبط است.

او گفت: به طور کلی شکستن قولنج زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با درد ناگهانی در عضلات خود مواجه می‌شود ,  صدایی که  در هنگام شکستن قولنج شنیده می شود ناشی از حباب‌های گازی در مفاصل انگشت و کف دست است.

مجتبی نژادی ادامه داد: یک بافت پوششی سطح مفاصل بدن ما را احاطه کرده است که در اصطلاح به آن کپسول مفصلی می‌گویند، کپسول مفصلی حاوی مایعی لغزنده، مواد معدنی و گاز‌های مختلفی است که به کمک آن‌ها استخوان‌های بدن با حالت نرم‌تری در کنار هم حرکت می‌کنند. زمانی که بدن انسان فعالیت‌های معمولی را انجام می‌دهد، مایع مفصلی در بدن کاهش و از طرفی حجم مفصل افزایش پیدا می‌کند که در اثر این اتفاق، کاهش فشار مایع مفصلی موجب مکیدن فضای بین مفصل و در نتیجه، گاز‌های مفصل به حباب تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.