موزه چاپ بوشهر در انتظار تامین تجهیزات است تا بتواند میزبان علاقه‌مندان و محققان شود.

موزه چاپ بوشهر در انتظار تجهیز شدنبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، صنعت چاپ قدمتی دیرینه در بوشهر دارد و چاپخانه علوی با قدمت ۱۱۲ سال قدیمی‌ترین چاپخانه فعال کشور به شمار می‌رود.

خانواده علوی چندی پیش خانه خود را که در بافت قدیم بوشهر قرار دارد و در فهرست آثار ملی ثبت شده به میراث فرهنگی دادند تا آن را به موزه‌ای برای چاپ تبدیل کند.

بر همین اساس مرمت این خانه که مربوط به اواخر دوره قاجار است، سال ۹۵ با ۱۴ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد و یک سال پیش، یعنی اوایل شهریور پارسال به پایان رسید.

مساحت عمارت علوی ۵۷۲ مترمربع و اعیانی آن نیز ۴۷۰ مترمربع است و در دی ۱۳۸۰ به شماره ۴۷۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حالا برای اینکه تابلوی موزه چاپ بر سر در این بنا قرار گیرد، باید تجهیزات مورد نیازش تامین شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،گفت: سه تا چهار میلیارد ریال نیاز است تا بتوانیم تجهیزات مورد نیاز موزه را خریداری و نصب کنیم که این مبلغ باید از استانداری تامین شود.

نصرالله ابراهیمی امیدوار است که با تامین اعتبار لازم، موزه چاپ بوشهر تا چند ماه آینده میزبان علاقه‌مندان شود.

او بیان کرد: در موزه چاپ، ابزار و اسنادی مانند چند دستگاه چاپ قدیمی مربوط به چاپخانه علوی و برخی انتشارات ویژه این چاپخانه قدیمی، به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر همچنین ادامه داد: در هماهنگی صورت گرفته با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، قرار شده در این موزه چاپ، موزه تاریخ مطبوعات استان نیز راه‌اندازی شود.

ابراهیمی عنوان کرد: در موزه چاپ، مکانی نیز برای آشنایی کودکان با صنعت چاپ ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.