آفت مگس میوه در کمین نارنگی‌های پیش رس مازندران

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: باغداران مازندرانی ۲۰ تا ۲۵ شهریور ماه برای کنترل آفت مگس میوه اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر اطلاع رسانی و اهمیت اثرگذاری آن برای مدیریت مگس میوه مدیترانه‌ای در عرصه، انجام صحیح و اصولی مبارزه از طریق طعمه پاشی باغات نارنگی پیش رس و بازدید‌های میدانی مستمر تاکید کرد.

او با بیان اینکه کاهش دما و بارندگی روز‌های اخیر سبب کاهش جمعیت و خسارت آفت مگس میوه نخواهد شد، گفت: تا برداشت کامل محصول، اقدامات کنترلی از طریق طعمه پاشی یا تله گذاری، رعایت بهداشت کف باغ و در ادامه شخم و پابیل درختان در زمستان از سوی باغداران برای کاهش جمعیت آفت و جلوگیری از خسارت مورد تاکید است.

زاغی، با اشاره به بالا بودن جمعیت آفت در امسال و خطر خسارت به میوه‌های نارنگی پیش رس، طعمه پاشی برابر دستورالعمل مربوطه به عنوان مهمترین روش مبارزه و تلفیق با سایر روش‌ها برای جلوگیری از خسارت بصورت عمومی توسط باغداران را ضروری بیان کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران شکار انبوه با استفاده از تله‌های حاوی مواد جلب کننده یا کارت زرد چسبدار آغشته به پروتئین (پروتئین‌های تائید شده) بدون افزودن حشره کش را به باغداران توصیه کرد و گفت: در شرایط فعلی که میوه نارنگی پیش رس از نظر رنگ و بو، آفت را بیشتر جلب می‌کند، نصب کارت آغشته به پروتئین و یا سایر جلب کننده‌ها روی یک سوم درختان موجود در باغ تاکید می‌شود.

او تکرار طعمه پاشی در باغ های نارنگی پیش رس تا یک هفته قبل از رسیدن کامل میوه بصورت هفتگی را تاکید و توصیه کرد میوه‌های رسیده در اسرع وقت برداشت شود.

زاغی با بیان اینکه زمان مناسب مبارزه با شپشک‌ها (بالشک مرکبات) از ۲۰ شهریور در شرق و مناطق مرکزی و از ۲۵ شهریور ماه در غرب استان تا دو هفته پس از زمان شروع تعیین شد، افزود: درصورت ضرورت مصرف حشره کش و کنه کش، سموم توصیه شده برابر دستورالعمل سازمان حفظ نباتات با نظر کارشناسان و کلینیک‌های گیاهپزشکی انجام شود.

او مبارزه با آفات رایج باغ های مرکبات به صورت کانون کوبی درختان آلوده به سپردار‌های قرمز، قهوه‌ای و بالشک مرکبات با انجام روش‌های غیر شیمیایی برابر دستورالعمل در زمان مناسب را ضروری دانست.

انتهای پیام/ م

ضرورت مهار آفت مگس میوه در باغ‌های مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار