اوضاع سیل زده‌های بهار به وقت شهریور؛

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

با گذشت حدود ۶ ماه از سیل گلستان و شروع فصل سرما برخی از مردم سیل زده گلستان همچنان در چادر زندگی می‌کنند و تعمیر منازل آنها هنوز به اتمام نرسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، با گذشت حدود ۶ ماه از سیل گلستان که عید مردم استان را به غم و اندوه تبدیل کرد در بازدید از مناطق سیل زده مشاهده شد که مشکلات مردم همچنان پا برجاست.

سیل و رانش و طوفان گلستان در مجموع به ۲۱ هزار و ۱۰۲ واحد مسکونی خسارت زد که از این تعداد هفت هزار و ۴۰۷ واحد احداثی و ۱۳ هزار و ۶۹۵ واحد نیازمند تعمیر هستند.

بعد از سیل دستگاه‌های مختلف دولتی، نظامی و انتظامی وارد میدان شدند و هرکسی گوشه‌ای از کار را گرفت تا زندگی مردم به روال عادی خود برگردد، اما برخی از سیل زدگان با نزدیک شدن فصل پاییز هنوز در چادر زندگی می‌کنند.

بازدید‌های میدانی حاکی از آن است که چهره شهر رنگ ساخت و ساز به خود گرفته و مردم در تکاپوی تعمیر و یا احداث واحد‌های خود هستند، اما برخی از وعده‌ها هنوز محقق نشده است.

سیل زده‌های گلستان در هراس پاییز/ وعده‌ها به فصل خزان رسید

گفتگو با مردم سیل زده هم نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها به دلیل مشکلات مالی ترجیح داده اند منزل خود را که تخریبی بوده تعمیر کنند و مشکلات اجاره نشینی و چادرنشینی را تحمل نکنند.

بیش از مبلغ وام هزینه کرده ام

بنیاد مسکن گلستان خبر از پایان عملیات تعمیر واحد‌های خسارت دیده از سیل داد، اما مردم همچنان مشغول تعمیرات هستند.

یکی از شهروندان خیابان شهید شیرودی آق قلا گفت: کارشناسان منزل من را تخریبی اعلام کرده، اما چون با وجود افزایش قیمت‌ها قادر به ساخت منزل جدید با ۵۰ میلیون تومان تسهیلات نیستم، خانه خود را تعمیر کردم.

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

رحیم یلمه افزود: وام ۱۰ میلیون تومانی برای تعمیر منزل مسکونی دریافت کرده، ولی بیش از مبلغ وام هم هزینه کرده ام، اما هنوز تعمیرات کامل نشده است.

او که خود بنّا است، گفت که ۴۰ میلیون تومان تسهیلاتی که برای احداث خانه می‌دهند تنها هزینه ماسه، سیمان و میله گرد و دستمزد کارگر می‌شود بنابراین از تخریب منزل خود صرف نظر کرده، اما می‌دانم هنگام فصل سرما و بارش باران با مشکلاتی روبرو خواهم بود.

کالایی دریافت نکرده ایم

او گفت: تاکنون سه بار کف خانه خود را بتون ریختم، اما هر بار نشست کرده و مطمئن هستم که رطوبت باعث می‌شود که دوباره آن را تعمیر کنم.

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

یلمه همچنین اضافه کرد: حمام و دستشویی ما خراب شده و پولی برای ساخت آن‌ها باقی نمانده است.

او با بیان این که همه لوازم زندگی اش در سیل تخریب شده، ادامه داد که هیچ کالای دریافت نکرده، اما افرادی را می‌شناسد که علیرغم این که به منزلشان آسیبی نرسیده از کالا‌های توزیعی ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) و برنامه عصر جدید بهره‌مند شده اند.

یلمه با تأکید بر این که حتی افرادی دو بار کمک دریافت کرده اند، گفت که هیچ عدالتی در توزیع بسته‌ها رعایت نشده است.

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

از شروع سیل تاکنون در چادر زندگی می‌کنیم

در محله میرزاعلی هم برخی مشغول تعمیر منازل خود بودند، صحبت با مردم حکایت از آن داشت که عمده نگرانی مردم فرا رسیدن فصل سرما است و آن‌ها هنوز مشغول تعمیرات منازل خود هستند.

وام ۱۰ میلیون تومانی برای تعمیر منزل مسکونی دریافت کرده و با وجود این که بیش از مبلغ وام هزینه کرده ام، اما تعمیرات تمام نشده استدُردی محمد تن، پدرِ یک خانواده ۶ نفره است که از زمان سیل تاکنون در چادر زندگی می‌کنند؛ گفت: با وجود تخریبی بودن منزل، چون توان پرداخت اقساط را نداشتم و با ۴۰ میلیون تومان وام هم نمی‌توان خانه ساخت مشغول تعمیر سرپناه خود هستم.

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

او با بیان این که این پول هم کفایت تعمیرات را نمی‌کند، اضافه کرد که سیمان رایگان دریافت نکرده و در حین تعمیر هم ناظری به آن‌ها سر نزده است.

تن با اشاره به این که بخاطر دریافت وام بار‌ها به بنیاد مسکن و بانک مراجعه کردیم، گفت که با وجود خراب شدن اثاثیه زندگی اش هیچ کالایی دریافت نکرده است.

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

حکایت لیلا؛ دختر خیاط در کل آباد

دختر ۲۷ ساله‌ای هم که ساکن کل آباد بود و خانه اش توسط جهادگران در حال تعمیر بود گفت: خانه ما تخریبی بود، ولی به دلیل این که توانایی پرداخت اقساط را نداشتم جهادگران مشغول تعمیر آن هستند.

لیلا با بیان این که پدرش از کارافتاده است و وی با خیاطی هزینه‌های زندگی خود و پدر و مادرش را تأمین می‌کند، افزود: هیچ کالایی به آن‌ها تعلق نگرفته و همچنین کمک بلاعوض سه میلیونی را هنوز دریافت نکرده است.

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

او که از ۱۴ سالگی به دلیل مشکلات مالی ترک تحصیل کرده است، افزود: از آن زمان تاکنون هزینه‌های زندگی را من تأمین می‌کنم، ولی اکنون با وجود گرانی‌ها و اضافه شدن هزینه‌های تعمیر خانه مشکلاتم چند برابر شده است.

۱۰۳۰۰ واحد تعمیر شد

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در خصوص آخرین آمار عملکرد ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان گفت: تاکنون ۲۴ هزار و ۳۰۶ مالک واحد مسکونی به بانک‌های عامل معرفی و از این تعداد ۱۸ هزار و ۱۳۰ نفر موفق به عقد قرارداد شده اند.

محمدتقی زمانی نژاد با بیان اینکه تعمیر ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی با اعتبار ۱۰۵ میلیارد تومان به پایان رسیده از آواربرداری دو هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی احداثی خبرداد.

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

او گفت: سه هزار و ۴۴۰ واحد در مرحله اجرای فونداسیون، هزار و ۹۱۲ واحد در مرحله اجرای اسکلت، ۶۴۸ واحد در مرحله اجرای سقف و ۳۸۹ واحد هم در مرحله دیوارچینی و یا اتمام عملیات ساختمانی است.

زمانی نژاد اضافه کرد: همچنین تاکنون ۷۵ میلیارد و ۳۳۳ میلیون تومان کمک بلاعوض به ۱۵ هزار و ۲۰۲ مالک واحد خسارت دیده پرداخت شده است.

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

او بیان کرد: همچنین تاکنون ۱۸ هزار تن سیمان رایگان اهدایی رهبر معظم انقلاب در بین سیل زدگان استان توزیع شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن، اما درباره گلایه اهالی مناطقه پاسخی نداد.

۳۰ خانواده در چادر زندگی می‌کنند

استاندار گلستان هم در گفتگویی با اشاره به احداث واحد‌های مسکونی و اسکان برخی از مردم در چادر‌ها اعلام کرد: در دو شهرستان گمیشان و آق قلا در مجموع ۳۰ خانوار روز‌ها در چادر اسکان دارند که ساخت واحد‌های مسکونی آن‌ها در اولویت است و تا قبل از شروع فصل سرما تحویل خواهد شد.

هادی حق شناس با اشاره به اتمام تعمیرات واحد‌های مسکونی، تصریح کرد: از هفت هزار و ۴۰۰ واحد احداثی چهار هزار و ۷۷۳ واحد پی کنی شده که امیدواریم تا پایان سال واحد‌های پی کنی شده به مردم تحویل داده شود.

مصائب سیل زده‌های گلستان در آستانه پاییز

او گفت: حدود سه هزار واحد مسکونی که هنوز پی کنی آن‌ها انجام نشده به دلیل عدم مراجعه مالکان، مشکلات اسناد، میراث فرهنگی، زمین و ... بوده است.

با وجود اینکه از شروع سیل حدود ۶ ماه می‌گذرد، اما تنها عملیات اجرایی ۳۸۹ واحد مسکونی احداثی پایان یافته و این امر نشان می‌دهد که مسئولان باید روند بازسازی را سرعت ببخشند. مردم سیل زده، گرمای تابستان را به هر نحو که بود در چادر تحمل کردند، اما باید تدبیری اندیشید که قبل از فرا رسیدن فصل سرما منازلشان بازسازی و تکمیل شود.

منبع مهر

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: سیل ، امداد و نجات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.