قناد باشی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آنکارا باید حسن نیت خود را در مسئله سوریه ثابت کند

کارشناس سیاست خارجی گفت: فرصتی برای دخالت های غرب در سوریه باقی نمانده و ادلب باید هرچه سریع تر از حضور تروریست ها پاک شود.

//////////جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به سفر آقای روحانی به آنکارا اظهار کرد: هدف عمده سفر رییس جمهور به ترکیه  حل بحران سوریه است و درهمین راستا مدت‌هاست جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و روسیه  که جلسات مشترکی را داشته و روسای جمهور سه کشور در اجلاس مختلفی از جمله تهران شرکت کردند.

او ادامه داد: در اجلاس روند آستانه، بحث بر سر ضرورت پایان تحرکات تروریستی و تکفیری در سوریه، تحقق امنیت و ثباتی  است که همه کشورهای منطقه از آن سود می‌برند و سفر رئیس جمهور به آنکارا برای  شرکت در اجلاس سه‌جانبه هم در همین راستا انجام می شود. سه کشور  پیش تر در قالب اجلاس آستانه  مذاکرات متعددی را انجام داده‌بودند که نتایج مطلوبی را به همراه داشت که از آن جمله می توان به طرح مباحثی مانند ایجاد مناطق عاری از تنش در سوریه، پیشبرد مجموع تحرکات سیاسی و نظامی اشاره کرد که تحقق هرکدام می‌تواند  به تحرکات تروریستی پایان دهد.


بیشتر بخوانید:نشست آتی سران ترکیه، ایران و روسیه در آنکارا برگزار می‌شود 



او افزود: اجلاس آنکارا هم در ادامه نشست  آستانه خواهد بود، با این تفاوت که مسائل جدید سوریه می تواند مباحث جدیدی در گفت وگوهای طرفین باشد.  آغاز عملیات ارتش بزرگ سوریه در استان ادلب یکی از این موارد قابل توجه است چراکه  سوریه طی آن موفق شد خان‌شیخون، شهر ورودی به استان ادلب را آزاد و  عملیاتی را  آغاز کند که باقیمانده  تروریست‌ها از این کشور خارج شوند. بعد از آزاد سازی کل سوریه ادلب تنها استانی است که بقایای تروریست ها در آن به چشم می خورد و به همین دلیل هم دیگر فرصتی برای تحرکات مداخله‌جویانه کشورهای فرامنطقه  باقی نمانده است، غرب و رژیم صهیونیستی قصد پایان دادن به معضل حضور تروریست‌ها در ادلب را ندارند. در نتیجه شاهد تبلیغات وسیعی از سوی آنها هستیم.


او تصریح کرد: ترکیه در مورد سوریه تحرکاتی داشته و برخلاف توافقات قبلی عمل کرده است. آنکارا به دلیل سیاست‌های قبلی خود در تقابل با سوریه و عراق سعی کرده تا به عناوین مختلف از عملیات آزادسازی ادلب جلوگیری کند.  از جمله مباحثی که  در پنجمین دور اجلاس پیش رو مطرح خواهد شد، هم ضرورت هم‌سویی این کشور با جریان آزادسازی این استان استان و  سرکوب  تروریست‌هاست. به صورت طبیعی در این دور از نشست ها  اردوغان مواضع خود را شفاف بیان کند و در جهت برطرف کردن تردید‌ها نسبت به سرپیچی  از روند اجرای توافقات اقدام جدی داشته باشند.


کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: باتوجه به اینکه آنکارا با واشنگتن چند عملیات در خاک سوریه داشته و با آنها همکاری کرده، در مظان اتهام قرار گرفته است و این دوره که  اجلاس در آنکارا برگزار می‌شود و آنها میزبان  این درو از نشست ها هستند، انتظار می رود که  آنکارا  درباره  عدم همکاری و حمایت خود ازعملیات پاکسازی کامل سوریه  توضیح دهد.


انتهای پیام/

پنجمین دور مذاکرات روند آستانه

برچسب ها: روحانی ، آنکارا ، سه جانبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار