باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حیات سیاسی اسداللّه عسگراولادی چگونه گذشت؟

به مناسبت درگذشت اسداللّه عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، مروری بر حیات سیاسی وی داشته‌ایم.

////////به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسداللّه عسگراولادی که روز گذشته دعوت حق را لبیک گفت، متولد اسفندماه سال ۱۳۱۲ در تهران و یکی از معروف‌ترین بازرگانان ایرانی بود. صادرات خشکبار، عضویت در اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران هم از جمله فعالیت‌های پس از انقلاب اسلامی او محسوب می‌شد. او همچنین جزو هشت نفری بود که به فرمان حضرت امام خمینی (ره) مدیریت اتاق بازرگانی ایران را برعهده گرفته بود.

دربیانیه حزب موتلفه اسلامی درباره مرگ او آمده است: در ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، یار دیرین امام و رهبری مرحوم حاج اسدالله عسگراولادی به جوار رحمت الهی شتافت. او به حق نمونه‌ انسانی پاک و تاجری متدین بود که دستگیری او از محرومان و مستمندان و شرکت در کارهای خیر و بنای مساجد و دیگر امور عام‌المنفعه زبانزد است.

اما مرحوم اسداللّه عسگراولادی که بود؟

اگر بخواهیم از زبان خودش زندگی‌اش را مرور کنیم، او گفته است: من اسداللّه عسگراولادی هستم و سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شدم. خانواده‌ام متدین و در سطح پایین جامعه بودند و با قشر ثروتمندان سروکار نداشتند. شغل پدرم پیشه‌وری بود و مغازه عطاری داشت. ما سه برادر بودیم که هر سه از سن ۱۲ ـ ۱۳ سالگی کار در بازار تهران را شروع کردیم. روز‌ها کار و شب‌ها درس. پس از گذراندن کنکور در رشته ادبیات پذیرفته شدم، اما عصر‌هایی که فرصت داشتم به دانشکده اقتصاد هم می‌رفتم، چون ساختمان‌های دانشکده مقابل هم بود.

////////

محمدکاظم انبارلویی هم‌حزبی دیرینه مرحوم عسگراولادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره او گفت: مرحوم اسداللّه عسگراولادی یکی از تجار خوش نام جمهوری اسلامی بودند که سوابق خوبی در این زمینه قبل و بعد از انقلاب داشتند. او یکی از همراهان نهضت امام خمینی(ره) و برادرشان یعنی حاج حبیب‌اللّه عسگراولادی بودند و همواره در کار‌های خیر مشارکت داشتند.

او ادامه داد: ایشان همواره به کسب‌وکار و کارآفرینی برای مردم همواره مشغولیت داشتند و در امر تجارت به عنوان یکی از افسران جنگ اقتصادی محسوب می‌شدند. همچنین او فردی متدین بود که با علمای اسلام و خیرین همواره در کار‌های خیر پیشتاز بود.

محمدمهدی اسلامی هم‌حزبی دیگر او هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مرحوم عسگراولادی برادر کوچکتر حبیب‌اللّه عسگراولادی محسوب می‌شدند و از دوره طفولیت به علت شرایط اقتصادی که در جنگ جهانی بر کشور حاکم شده بود در خانواده دایی‌شان رشد کردند و به سبب شغل دایی‌شان به کار تجارت مشغول شدند.

او با اشاره به فعالیت‌های سیاسی عسگراولادی ادامه داد: ایشان همچنین در کنار برادرشان حبیب‌اللّه عسگراولادی کمک‌هایی هم به مبارزان داشتند، اما این کمک‌ها به صورت مستقیم نبود، برای مثال ایشان در خاطراتشان اشاره می‌کنند به اینکه در سفری که به برازجان برای دیدار برادرشان داشتند به پیشنهاد شهید عراقی کمک‌هایی را به خانواده زندانیان سیاسی متقبل شدند اما این‌ کمک‌ها را از طریق برداران موتلفه اسلامی مانند حاج سعید امانی و دیگر اعضا انجام دادند و خودشان به صورت مستقیم وارد نشدند.

////////

اسلامی افزود: مرحوم عسگراولادی پس از پیروزی انقلاب  حضور پررنگ‌تری در مسئولیت‌ها پیدا می‌کنند، از جمله حضور در اتاق بازرگانی که در اصل برای تغییر فضای بازرگانی از تفکر ضدانقلابی به تفکر انقلابی بود و در همان چارچوب نگاه اقتصادی ایشان اتفاق افتاد. حضور او در حزب موتلفه اسلامی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم و در کنار حاج حبیب‌اللّه عسگراولادی بود اما در چند دوره اخیر ایشان در شورای مرکزی حضور داشتند و جزو افرادی بودند که به صورت منظم این جلسات را پیگیری می‌کردند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره مهمترین دغدغه‌های مرحوم عسگراولادی گفت: یکی از نکات مدنظر او تقویت بخش خصوصی بود که در دوره مرحوم هاشمی، احمدی نژاد و روحانی نیز به صراحت آن را  مطرح کردند. همچنین اجرای صحیح سیاست اصل ۴۴ که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده بود دغدغه دیگر او بود و تلاش داشت که فعالیت‌های اقتصادی کشور به سمتی رود که بخش خصوصی توان فعالیت جدی داشته باشد و از بخص دولتی فاصلی بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
بله خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
خداوند رحمتش کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
بله خدارحمتش کند
Iran (Islamic Republic of)
کلرز
۰۱:۵۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
خدا رحمتش کند یکی از انقلابی های این کشور بود که بسیار زحمت این کشور و مردم را کشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
انشا ا... خداوند بیامرزدشان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
خدا رحمتش کنه پاک دست و عاقبت بخیر انشاالله
آخرین اخبار