اکسپرس: جانسون برای برکسیت طرحی سری در سر دارد

روزنامه اکسپرس فاش کرد نخست‌وزیر انگلیس برای تداوم مسیر بدون توافق خروج این کشور از اتحادیه اروپا طرحی مخفیانه دارد و فقط ۳ مشاور نزدیکش از آن باخبر هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه اکسپرس در مقاله‌ای نوشت بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، برای تداوم مسیر خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برکسیت) طرحی مخفیانه در سر دارد و این طرح آنقدر مخفیانه است که فقط سه تن از مشاوران بسیار نزدیک به او  از آن باخبر هستند.

در این گزارش آمده است: این طرح آنقدر سرّی است که حتی به اعضای حلقهِ درونیِ نزدیک به بوریس جانسون در این خصوص اطلاع‌رسانی نشده است. روزنامه دیلی میل چاپ انگلیس گزارش داده است که مقامات ارشد دولت جانسون گریزگاهی (نقطه ضعفی) در متن قانونی که اعضای پارلمان انگلیس اخیراً برای ممانعت از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا تصویب کرده‌اند، یافته‌اند.

در عین حال، این اطلاعات آنقدر حساس هستند که گفته می‌شود فقط به سه تن از مشاوران جانسون در این‌باره اطلاع‌رسانی شده است. البته اسامی این سه مشاور اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد که شاید شامل این سه تن باشند: نفر اول، دومینیک کامینگز، مرد دست راست آقای جانسون است که هماهنگ‌کننده کمپین تبلیغاتی به نفع برکسیت در همه‌پرسی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا بوده است تا مردم این کشور در آن همه‌پرسی به برکسیت رأی مثبت دهند. نفر دوم، اسیتو بارکلی، وزیر برکسیت، و نفر سوم، جفری کاکس، دادستان کل انگلیس، است.

احزاب مخالف انگلیس دو هفته پیش در پارلمان این کشور با کمک برخی از اعضای حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس، قانونی را گذراندند که مانع هرگونه خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا می‌شود و بدین ترتیب، عملاً دستان بوریس جانسون را برای برکسیت بدون توافق بستند و صرفاً به او اجازه دادند برکسیت با توافق (برکسیت نرم) را به اجرا گذارد، حتی اگر این امر، مستلزم تمدید ضرب‌الاجل اعلام شده برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باشد.

در قانون مزبور مصوبِ پارلمان انگلیس آمده است که اگر توافق برکسیت تا ۱۹ اکتبر (۲۷ مهرماه) به تصویب مجلس عوام انگلیس نرسد، نخست وزیر این کشور موظف است نامه‌ای رسمی به بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) بنویسد و طی آن از مقامات اتحادیه اروپا تقاضا کند ضرب الاجل برکسیت را تمدید کنند. البته این کاری است که بوریس جانسون بار‌ها تأکید کرده است که هرگز آن را انجام نخواهد داد. او می‌گوید: حتی اگر ما نتوانیم به توافق با اتحادیه اروپا برسیم، سررسید خروج از این اتحادیه را تمدید نخواهیم کرد، بلکه صرفاً بدون توافق، از اتحادیه اروپا خارج خواهیم شد (برکسیت سخت).

در حال حاضر، پارلمان انگلیس به این علت که نخست وزیر این کشور با هماهنگی ملکه انگلیس آن را به حالت تعلیق درآورده است، تعطیل است و این تعطیلی که هفته گذشته آغاز شد، تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه) ادامه خواهد یافت.

این منبع افزود: ابتدا یکی از دادگاه‌های انگلیس به تعلیق درآوردن مجلس عوام این کشور را به دست نخست وزیر، اقدامی قانونی توصیف کرد. سپس شصت تن از نمایندگان پارلمان انگلیس از این حکم شکایت کردند و آن را به دادگاه استیناف ایرلند در ادیبنبورو ارجاع دادند که آن دادگاهِ تجدیدِ نظر، اقدام بوریس جانسون را در به تعلیق درآوردن مجلس عوام انگلیس، اقدامی غیرقانونی دانست. سپس دولت انگلیس حکم این دادگاه استیناف را به دیوان عالی انگلیس ارجاع داد که قرار است روز سه‌شنبه درباره آن بحث و اعلام نظر نهایی کند.

روز جمعه، دومینیک کامینگز، مشاور جانسون، در جلسه‌ای که با دستیارانِ خود داشت گفت: حتی اگر آن دادگاه (دیوان عالی انگلیس) علیه دولت انگلیس رأی دهد، «ما باز هم می‌توانیم مجلس عوام را بار دیگر به حالت تعلیق درآوریم.» وی تأکید کرد: «بحران قانون اساسی (در انگلیس) تازه آغاز شده است.»

از سوی دیگر، منابعی در داونینگ استریت (دفتر نخست وزیری انگلیس) شب گذشته (یکشنبه شب) گفتند: اظهارات کامینگز چیزی بیشتر از جوک و لطیفه‌گویی نبوده است. البته برخی دیگر از منابع آگاه از قوانین انگلیس مدعی شدند تا زمانی که از دولت انگلیس سلب اعتماد نشود (مجلس عوام به عدم اعتماد به دولت این کشور رأیِ مثبت ندهد)، دولت حق دارد هر زمان که ضروری تشخیص دهد، پارلمان انگلیس را بدون این که آن را منحل کند، صرفاً به حالت تعلیق درآورد و آن را به تعطیلی بکشاند.

بوریس جانسون آنقدر با تمدید مهلت برکسیت مخالف است که حاضر است، بدون توافق با اتحادیه اروپا، انگلیس را از این اتحادیه خارج کند. جانسون در این خصوص گفته است: من ترجیح می‌دهم «در درون یک گودال (بیفتم و) بمیرم»، اما از اتحادیه اروپا درخواست تمدید برکسیت نکنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار