تکیه انصارالله بر توان داخلی معجزه کرد/ آدرس غلط پمپئو برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه عربستان

وزیر امور خارجه آمریکا پس از حملات پهپادی انصارالله به مجتمع نفتی آرامکو در خاک عربستان، برای اینکه بر شکست مفتضحانه سامانه‌های ضد موشکی این کشور سرپوش بگذارد، ادعایی مضحک مطرح کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سیلی‌های متوالی مقاومت در منطقه، آمریکا و متحدان عربش را به شدت سر درگم کرده است. هنوز از گاف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از ضرب شست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکایی‌ها و سرنگون کردن پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» زمان زیادی نمی‌گذرد.

تکیه انصارالله بر توان داخلی معجزه کرد/ آدرس غلط پمپئو برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه عربستان

وی که از این اقدام قاطع پرچمدار مقاومت در منطقه دستپاچه شده بود، حدود یک ماه پیش برای سرپوش گذاشتن بر این فضاحت، به یک دروغ بزرگ متوسل و مدعی شد که ناو این کشور در خلیج فارس یک پهپاد ایرانی را هدف قرار داده است. مدتی بعد، فیلم هدف قرار دادن اشتباه یک پهپاد اماراتی از سوی آمریکا به وسیله سپاه منتشر شد، ولی ترامپ نتوانست ادعای خود را درباره ایران اثبات کند.

دست برتر انصارالله در برابر سعودی‌ها

بامداد شنبه نیز انصارالله یمن سیلی دیگری بر گوش عربستان به عنوان متحد اصلی آمریکا در منطقه نواخت و با وجود آن همه سامانه‌های ردیابی ماهواره‌ای، پدافند هوایی و سامانه‌های ضد موشکی، ۱۰ فروند پهپاد یمنی توانستند وارد خاک عربستان شوند و تأسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» وابسته به شرکت آرامکو را در شرق این کشور هدف قرار دهند.

تکیه انصارالله بر توان داخلی معجزه کرد/ آدرس غلط پمپئو برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه عربستان

نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به دنبال این حمله در بیانیه‌ای اعلام کردند که ۱۰ فروند پهپاد ساخت این کشور سکوی نفتی وابسته به شرکت آرامکوی عربستان را هدف قرار دادند که باعث شد ریاض نیمی از تولیدات نفتی روزانه خود را متوقف کند. این حمله، سومین عملیات انصارالله در پنج ماه گذشته علیه این شرکت معتبر نفتی جهان است و در حالی انجام می‌شود که قرار است سهام آن به‌زودی در بازار‌های جهانی عرضه شود.

وزارت انرژی عربستان نیز اعتراف کرد که حمله پهپادی به طور موقت به توقف تولید نیمی از تولیدات نفتی این کشور منجر شده است. از سوی دیگر، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان که کشورش در مقابله با حملات یمنی‌ها عاجز مانده است، در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که عربستان می‌تواند با این‌گونه تجاوزات مقابله کند. ترامپ نیز در این تماس تلفنی حمله پهپادی انصارالله را محکوم کرد. وی چند ساعت بعد در پیامی توئیتری ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

آدرس غلط پمپئو برای انحراف افکار عمومی

چند ماه پیش ولیعهد عربستان از آمریکا به دلیل هزینه‌های هنگفت خرید سامانه‌های دفاعی از سویی و ناکارآمدی آن‌ها در مقابل حملات پهپادی و موشکی جنبش انصارالله انتقاد کرده بود. آمریکایی‌ها در آن زمان برای اینکه ناکارآمدی سامانه‌ها را توجیه کنند گفتند که نیرو‌های سعودی توانایی و مهارت استفاده از سامانه‌های ابتدایی را ندارند، چه برسد به سامانه‌های پیشرفته آمریکا. این واکنش نوعی سردی روابط و بی‌اعتمادی به امریکا را در میان مقامات سعودی موجب و باعث شد آن‌ها در تعامل خود با آمریکا محتاط‌تر رفتار کنند. البته تغییر معادلات سیاسی و نظامی منطقه به سود محور مقاومت به پرچمداری ایران از سویی و چرخش کشور‌های عربی متحد عربستان ازجمله امارات به سمت ایران در این موضوع بی‌تأثیر نبوده‌اند.

تکیه انصارالله بر توان داخلی معجزه کرد/ آدرس غلط پمپئو برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه عربستان

پس از حمله انصارالله به شرق عربستان و مجتمع نفتی آرامکو، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای اینکه انگشت اتهام این حمله متوجه ضعف مفرط سامانه‌های راداری آمریکا و پدافند هوایی عربستان نشود، در ادعایی بدون سند و مدرک اظهار کرد که ایران در این حملات دست داشته و حتی دامنه توهمات خود را گسترش داد و گفت که این حملات از خاک عراق انجام شده است!

پاسخ قاطع عراق به توهمات پمپئو

۱۲ ساعت از ادعا‌های توهم‌آمیز پمپئو نگذشته بود که دفتر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای شایعات در زمینه استفاده از خاک این کشور برای حملات پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو را تکذیب و تأکید کرد که بغداد اجازه استفاده از خاک خود را برای هدف قرار دادن همسایگانش نخواهد داد.

عادل تکیه انصارالله بر توان داخلی معجزه کرد/ آدرس غلط پمپئو برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه عربستان

در این بیانیه آمده بود: عراق ادعا‌های مطرح شده را درباره استفاده از خاک خود برای حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان تکذیب می‌کند و طبق قانون اساسی، از حمله بیگانگان از خاک خود به کشور‌های همسایه و برادرانش جلوگیری می‌کند.

دفتر عبدالمهدی همچنین خواستار راه حل سیاسی برای حل بحران یمن و حفاظت از جان انسان‌ها شد و از کشور‌های جهان و منطقه خواست تا به مسئولیت انسانی و اخلاقی خود برای متوقف کردن جنگ عمل کنند.

حمله‌ای هدفمند به اهداف راهبردی عربستان

قاطعانه می‌توان گفت که حمله بامداد شنبه انصارالله یمن به مجتمع نفتی شرکت آرامکو بزرگ‌ترین و قدرتمندترین حمله این جنبش به اهداف راهبردی در خاک عربستان سعودی بود که تأثیر خود را بر اقتصاد این کشور و حجم تولیدات نفتی آن گذاشت. همین تأثیرگذاری بود که باعث شد وزیر امور خارجه آمریکا به جای موضع‌گیری درباره حمله یمنی‌ها، ایران و عراق را به دست داشتن در حمله متهم کند تا بلکه بتواند بر شکست مفتضحانه سامانه‌های دفاعی آمریکا که آن را با قیمت ده‌ها میلیارد دلار به سعودی‌ها فروخته‌اند، سرپوش بگذارد.

​​​تکیه انصارالله بر توان داخلی معجزه کرد/ آدرس غلط پمپئو برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه عربستان

حمله پهپادی موفق اخیر انصارالله پس از آن انجام شد که پهپاد‌های این جنبش توانسته بودند مسافتی طولانی را از خاک یمن تا شرق عربستان بپیمایند و بمب‌های خود را با دقت بالا به سوی اهداف مورد نظر پرتاب کنند.

پمپئو و ارائه ادعایی بی‌سند و مدرک

بهت و حیرت کارشناسان منطقه‌ای از سویی و اهمیت عملیات اخیر یمنی‌ها از سوی دیگر، از آن روست که ۱۰ فروند پهپاد، خاک یمن را ترک می‌کنند، به راحتی و بدون هیچ‌گونه رصد و مقابله‌ای از سوی ماهواره‌های آمریکایی و سعودی وارد حریم هوایی عربستان می‌شوند، صد‌ها کیلومتر را تا شرق عربستان می‌پیمایند و در نهایت مجتمع نفتی شرکت آرامکو را هدف قرار می‌دهند.

تکیه انصارالله بر توان داخلی معجزه کرد/ آدرس غلط پمپئو برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه عربستان

از منظر کارشناسی، اظهارات پمپئو فاقد وجاهت است، زیرا ادعای وی صرفاً گمانه‌زنی است و هیچ سندی که مبتنی بر گزارش‌های صادره از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) باشد، ارائه نشده است. پنتاگون ماهواره، رادار‌ها و تجهیزات جاسوسی پیشرفته‌ای در ناو‌ها و پایگاه‌های نظامی خود در کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس در اختیار دارد که به راحتی می‌توانند منبع حملات را مشخص کنند و اگر حتی یک درصد، منبع این حملات را ایران یا عراق بدانند، در انتشار تصاویر ماهواره‌ای آن تردید به خود راه نمی‌دهند. مشابه این موضوع را چندی پیش مشاهده کردیم که پس از گذشت کمتر از ۴۸ ساعت از خاموش شدن سامانه ردیابی نفت‌کش ایرانی «آدریان‌دریا» در فاصله‌ای تقریباً مساوی میان لبنان و سوریه و در آب‌های بین‌المللی، وزارت دفاع آمریکا تصاویر ماهواره‌ای این نفت‌کش را در نزدیکی بندر طرطوس سوریه منتشر کرد.

دستپاچگی وزیر امور خارجه آمریکا البته طبیعی است، زیرا سامانه‌های دفاعی و ضد موشکی به ظاهر پیشرفته آمریکا وظیفه حفظ امنیت مجتمع نفتی آرامکو را در مقابل حملات موشکی و پهپادی برعهده دارند که در موارد اخیر نتوانسته‌اند کارایی خاصی از خود نشان دهند. انصارالله با این حمله پهپادی در واقع با یک تیر دو نشان زد؛ نخست شاهرگ اقتصاد عربستان را زد و دوم ناکارآمدی سامانه‌های دفاعی و ضد موشکی آمریکا را اثبات کرد.

جنگ یمن در کنار همه فجایعی که سعودی‌ها در این کشور به بار آوردند، باعث شد مردم این کشور به خودباوری و ایمان قوی دست یابند؛ ایمان به اینکه می‌توانند با شجاعت، استفاده از توان داخلی، موشک‌ها و پهپاد‌های تولید داخل، معجزه بیافرینند و ضعف مفرط سامانه‌های راداری و ضد موشکی پیشرفته آمریکا را که برای تولیدش صد‌ها میلیارد دلار هزینه شده است، اثبات کنند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.