رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور مطرح کرد:

آخرین جزئیات از طرح و برنامه‌های وزارت کشور برای توسعه استان تهران

جمالی نژاد از برنامه‌های آتی دولت برای حفظ حریم تهران، مالیات بر ارزش افزوده، ارتقای حمل و نقل عمومی و ... خبر داد.

آخرین جزئیات از طرح و برنامه‌های وزارت کشور برای توسعه استان تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در بیستمین جلسه شورای استان تهران در سخنانی گفت: در سال گذشته عملکرد شهرداری‌ها را در ۴۰ سال انقلاب اسلامی جمع آوری و بررسی کردیم و باید اعلام کنم یکی از برکات انقلاب اسلامی در ۴۰ سال عمر فعالیتی خود وجود نهاد شورا‌ها بود و اعتقاد قلبی من این است که هر روز که می‌گذرد نقش شورا‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور افزوود: اگر چه جنس شورا‌ها از جنس توسعه، عمران و خدمات است، اما در حوزه امنیت نیز نقش شورا‌ها کلیدی است و به عقیده من نقش شورا‌ها در حوزه امنیت بیشتر از دیگر بخش‌ها است.

جمالی نژاد با تاکید بر این نکته که شورا‌ها حس تعلق مردم به شهرها، محله‌ها و روستا‌ها را افزایش می‌دهد گفت: زمانی که حس تعلق مردم افزایش پیدا کند شاهد همبستگی بیشتر خواهیم بود و به عقیده من سرمایه امنیت اجتماعی در کنار تعلق مردم به محله‌ها بیشتر می‌شود و باید به این نکته توجه کرد که مهمترین عامل امینت ملی امنیت اجتماعی است.

او تاکید کرد: زمانی می‌توانیم در شورا‌ها موفق باشیم که سیستم دارای نظام باشد و اگر ارتباط سیستماتیک را نتوانیم برقرار کنیم نقش شورا‌ها کم رنگ می‌شود و این نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان این مطلب که تا به امروز ارتباط بین ارگان‌ها در شورا‌ها مشاهده شده است گفت: پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که نقش شورای استان‌ها کجاست و چند طرح داشتیم؟

جمالی نژاد با اشاره به این نکته که در هفتته گذشته چندین جلسه با رئیس شورای عالی استان‌ها برگزار شده است، گفت: در جلسه مشترکی که هفته پیش با جناب آقای الویری داشتیم موضعات مشترکی را مطرح کردیم تا برای بهبود شرایط مورد توجه قرار گیرد و لازم به ذکر است بگویم دیروز نیز جلسه‌ای را در خدمت شهرداران استان تهران و آقای حناچی شهردار تهران بودیم و در آن جلسه تاکید بر این بود که هیچ کجا مشکلات استان تهران را ندارد.

او با اشاره به پس زدگی در استان تهران گفت: ما در تهران نه تنها مشکل مهاجرت داریم بلکه با پس زدگی نیز مواجه هستیم و این بدان معناست که افرادی که ساکن تهران هستند و از توان مالی نتوانستند شرایط زندگی را در تهران ادامه دهند به روستا‌های اطراف استان تهران مهاجرت کردند و امروز وقت آن است که هر شهری برای خودش برنامه ریزی کند و اگر قرار باشد شهر‌ها نتوانند برنامه مدونی برای خود ارائه کنند مشکلات همچنان پابرجا باقی می‌ماند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در توضیح مشکلات حریم استان تهران گفت: برای حل این مشکل قرار است جلسه‌های متمرکز و منظم داشته باشیم و اعتقاد من این است که با برگزاری این جلسات حل مشکل حریم پایتخت کار سختی نیست، اما باید این جلسات مداوم باشد.

جمالی نژاد در توضیح لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: من جدایی بین هیچ نهادی در دولت و شهرداری نمی‌بینم، زیرا تا در کنار یکدیگر می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و به اعتقاد من نگرانی بابت تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد و با تصویب این لایحه شرایط مالی شهرداری‌ها بهتر می‌شود.
بیشتر بخوانید: موضوع حذف واژه شهید از تابلوی معابر با جدیت دنبال می‌شود/ شهدا خط قرمز ما هستند
او در توضیح آخرین اقدامات سازمان همیاری‌ها گفت: سازمان همیاری‌ها در ابتدا هدف مقدسی داشت که به مرور زمان در گذشت سال‌ها از مسیر خود منحرف شد و برای حل این مشکل دو موضوع را مطرح کردیم که یکی از آن‌ها پیشنهاد انحلال سازمان همیاری‌ها و پیشنهاد دوم تغییر رویکرد و ماموریت این نهاد بود که خوشبختانه پیشنهاد دوم به تصویب و تایید رسید و کار‌های ابتدایی آن نیز آغاز شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور درباره بازآفرینی بافت استان تهران گفت: همان طور که در دوره قبل ریاست جمهوری بحث مسکن مهر در اولویت قرار داشت در دوره رساست جمهوری آقای روحانی بحث ارتقای حمل و نقل و بازآفرینی شهری در اولویت است و از این رو برای باز آفرینی شهری طرح مسکن امید کلید خورده و تمام دستگاه‌ها پای کار آمدند.

جمالی نژاد درباره توسعه حمل و نقل عمومی گفت: باید اعلام کنم برای اولین بار به متروی اسلامشهر تهران دولت اوراق مشارکت عرضه کرد، اما باید به این نکته توجه شود که ما نمی‌توانیم به تک تک شهر‌ها اوراق مشارکت عرضه کنیم و اگر چند شهر بتوانند با یکدیگر تجمیع شوند آنگاه دست ما برای عرضه اوراق مشارکت بازتر است.

او تاکید کرد: ظرفیت بودجه سال ۹۸ برای سال ۹۹ در حال احصا و برای اولین بار احکام بودجه در حال ۲ ساله دیده شدن است و باید از طریق شورا‌ها کمک شود تا موضوعات مبهم در احصای بودجه انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار