ماجرای پلمپ واحدهای تولید صنایع دستی بیماران سندروم داون چه بود؟

معاون دفتر صادرات صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دلایل پلمپ واحدهای تولید صنایع دستی بیماران سندروم داون را تشریح کرد.

حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در روز‌های اخیر اتحادیه صنایع دستی و اشیای عتیقه، واحد تولید صنایع دستی هنرمندان کانون  سندروم داون و بافت پارچه سنتی  که در سرای هنر مجتمع  فردوسی قرار گرفته را بستند. این در صورتی است که در  سال ۱۳۹۶ قانون حمایت از استادکار‌ها و فعالان صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

فرزاد اوجانی، معاون دفتر صادرات صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره چگونگی پلمپ مغازه فروش محصولات بیماران سندروم داون در سرای هنر مجتمع فردوسی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: مواد گوناگونی در قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی آمده است.یکی از این مواد صدور مجوز‌هایی است که طبق قانون باید معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن را انجام بدهد، اما همانطور که استحضار دارید تا آیین نامه‌ها توسط دولت به دستگاه‌ها ابلاغ نشود و طبق آن آیین نامه دستورالعمل‌ها نوشته نشود، ارگان‌های دولتی نمی‌توانند ورود مستقیم به بحث صدور مجوز‌ها داشته باشند.

وی افزود: ما قبل از هیات دولت مجوز داشتیم و دستورالعمل‌ها هم صادر شده بود، اما برخی از صدور مجوز‌ها همچون همین بحث فروشگاه صنایع دستی که در قانون آمده است، توسط هیات دولت به ما ابلاغ نشده بود و همچنان منتظر ابلاغ آیین نامه از طرف دولت هستیم تا دستورالعمل هایش را ابلاغ کنیم؛ البته پیش نویس دستورالعمل‌ها آماده شده است.

معاون دفتر صادرات صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: در خصوص بحث اتحادیه‌ها هم باید گفت اتحادیه‌هایی که در حال حاضر وجود دارند از نظر حقوقی زیرمجموعه اصناف و وزارت بازرگانی هستند و هنوز از نظر قانونی زیرمجموعه ما نیستند یعنی ما هم بعد از آنکه آیین نامه ابلاغ شد باید ساز و کارهای مجوز‌ها را مشخص کنیم. البته پیش از این صحبت‌هایی داشتیم و به نتایج نهایی رسیده‌ایم و ۲صنف اصلی صنایع دستی در اصفهان و تهران تا اندازه زیادی با ما همراهی می‌کنند، اما در جریان پلمپ مغازه بیماران سندروم داون در سرای فردوسی نبودیم و با دوستان صحبت می‌کنیم که طی امروز و فردا اتفاقی که افتاده کان لم یکن تلقی شود و به امید خدا در آینده نزدیک شاهد این موضوعات نباشیم.

گفتنی است در نامه اخطار اتحادیه صنایع دستی و اشیای عتیقه به یکی از واحدهای پلمپ شده نوشته شده بود« بدون داشتن پروانه در رشته های شغلی این اتحادیه فعالیت شده است از این رو در اجرای ماده ۲۷ قانون نظام صنفقی ضمن ابلاغ مراتب با مراجعه به اتحادیه به منظور کسب پروانه اقدام شود در غیر این صورت پس از انقضای مهلت نسبت به تعطیل و پلمپ آن واحد از طریق معاونت نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران اقدام خواهد شد.»

محمد انشایی،معاون صنایع دستی استان تهران نیز در قالب مصاحبه‌ای علت تاخیر در صدور مجوزها را مشکل نرم افزار صدور مجوزها دانست.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار