بازار نه چندان گرم نوشت افزار/سایه سنگین لوازم التحریر خارجی بر بازار

همه ساله با شروع ماه مهر کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و شور و شوق دانش آموزان جلوه زیبایی به جامعه می‌بخشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  این روز‌ها با شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها، بازار فروش لوازم التحریر داغ شده و خانواده‌ها برای تامین مایحتاج نوشت افزار فرزندان خود از قبیل دفترچه، مداد و خودکار راهی فروشگاه‌ها می‌شوند تا بسته به توان مالی خود محصولات مورد نظر را خریداری کنند.

همزمان با اول مهر و بازگشایی مدارس، لوازم التحریر عضو جدا نشدنی خانواده است و در این بازار رنگارنگ، هزاران دانش آموز همراه والدین برای خرید به فروشگاه‌های نوشت افزار مراجعه می‌کنند.

بازار نه چندان گرم نوشت افزار

وضعیت بازار نوشت افزار در خراسان شمالی


یکی از کالا‌های فرهنگی که مردم با آن سر و کار دارند، نوشت افزار یا همان لوازم‌التحریر است و این کالا به خصوص با فرا رسیدن روز‌های نزدیک به آغاز سال تحصیلی جدید، بیشتر مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

مردم برای انتخاب نوشت افزار ملاک‌های مختلفی دارند؛ از جمله این ملاک‌ها می‌توان به قیمت مناسب و کیفیت خوب اشاره کرد.

آنچه هم برای کودکان در انتخاب نوشت افزار اهمیت دارد، ظاهر و شکل آن است و اینکه چه طرحی روی جلد دفترشان نقش بسته است.

در چند سال اخیر تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار پا به پای تولیدکنندگان خارجی حرکت می‌کنند و در مدت شش سال، توانستند بخشی از بازار نوشت افزار را به دست آورند.

در این مدت کاراکتر‌های مورد توجه کودکان طرح روی نوشت افزار‌های ایرانی شدند و مخاطبان کودک و نوجوان هم از طرح‌های این کاراکتر‌ها در نمایشگاه نوشت افزار اسلامی - ایرانی در سال‌های پیش استقبال کردند.

این روز‌ها فرهنگ بیگانه و قهرمان‌های ساختگی آن‌ها با روش‌های مختلف از قبیل تلویزیون و اینترنت، موبایل و... جای خود را در ذهن کودکان باز کرده و رفته رفته تبدیل به اسطوره می‌شود و معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی به فرزندان این سرزمین از طریق افزایش تولید اقلام فرهنگی میسر خواهد شد.

بازار نه چندان گرم نوشت افزار

گرانی در بازار نوشت افزار

برای بررسی وضعیت قیمت این محصولات به سراغ تعدادی از لوازم التحریرفروشان و شهروندان در سطح شهر بجنورد رفتیم.

 محمدی یکی از فروشندگان نوشت افزار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت: قیمت‌ها در مقایسه با پارسال افزایش داشته در مقابل قدرت خرید خانواده‌ها پایین آمده و فروش این محصولات هم کاهش یافته است.

 صحرایی یکی دیگر از فروشندگان با بیان این که خانواده‌ها قیمت‌ها را جویا می‌شوند و فقط عده اندکی اقدام به خرید می‌کنند، می‌گوید: در حالی که سال‌های گذشته عمده خانواده‌ها دفتر‌های فانتزی خریداری می‌کردند، اما امسال به دنبال دفتر‌های دولتی با قیمت کم هستند.

به گفته او، اگرچه امسال اجناس ایرانی در بازار کم نیست، اما همان اجناس هم گران است و خانواده‌ها توان خرید ندارند.

 صادقی از فروشندگان قدیمی لوازم التحریر نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،می‌گوید: گرانی بر بازار نوشت افزار سایه انداخته و باعث افزایش دو تا سه برابری قیمت‌ها شده است.

او گفت: تأمین هزینه‌های دستمزد، افزایش اجاره بهای واحد صنفی و یا پرداخت بهای آب و برق مصرفی نیز یکی از دغدغه‌های واحد‌های صنفی است.

 حسین پور یک شهروند بجنوردی که برای خرید نوشت افزار به یکی از فروشگاه‌ها مراجعه کرده بود، گفت: قیمت‌ها بسیار افزایش یافته و در مقایسه با پارسال خیلی بیشتر شده است، برای ۲ عدد دفتر، دو بسته مداد رنگی و چند قلم نوشت افزار ضروری ۲۷۵ هزار تومان پرداخت کرده ام با توجه به اینکه هنوز کیف و کفش که چند برابر شده و فرم مدرسه و سایر اقلام مورد نیاز خریداری نشده است.

 

بازار نه چندان گرم نوشت افزار
سایه سنگین نوشت افزار خارجی بر بازار


 عرضه لوازم التحریر و محصولات خارجی در کنار لطمه به اقتصاد و تولید داخلی می‌تواند از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز باعث آسیب‌های جدی به دانش آموزان شود.

در همین ارتباط بسیاری از کارشناسان بر لزوم مهار و کنترل این مساله در سال‌های اخیر گوشزد کرده اند و خواستار حل این معضل به صورت ریشه‌ای هستند.

 صمدی که به همراه فرزند ۱۱ ساله خود برای خرید نوشت افزار به بازار محصولات آموزشی آمده است با انتقاد از متفاوت بودن قیمت‌ها در بازار گفت: قیمت‌ها نسبت به سال‌های پیش خیلی افزایش پیدا کرده و اجناس به قدری تنوع یافته اند که ساعت‌ها باید با فرزندم مغازه‌های لوازم التحریری را به جست وجو بپردازیم تا بالاخره لوازم مورد نیازمان را تهیه کنیم.

او می‌گوید: دخترش تنها از محصولاتی که رنگ و لعاب فانتزی و شخصیت‌های کارتونی متفاوت و خارجی دارد خوشش میاد که آن‌ها هم قیمت‌های بسیار بالایی دارند.

او همچنین از کیفیت پایین این اقلام نیز ناراضی و معتقد است که تنها زیبایی دارند و هیچگونه استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود، چون زود خراب می‌شوند یا کارایی مورد نظر را ندارند و تنها شکل ظاهریشان سبب می‌شود تا دانش آموزان جذب این گونه وسایل شوند.

 

بازار نه چندان گرم نوشت افزار

استقبال از نوشت افزار ایرانی


در حوزه نوشت افزار در چند سال گذشته فعالیت‌های مطلوبی انجام شده است، و در حال حاضر ۵۵ نوشت افزار به صورت عمده و خرده فروشی مشغول فعالیت هستند.

با توجه به اینکه تمایل مردم در خرید نوشت افزار ایرانی بیشتر شده است باید تولیدکنندگان این فرصت را غنیمت بدانند و در ارتقا کمی و کیفی محصولات خود تلاش کنند.

روزی اگر نوشت‌افزار در ایران تولید می‌شد، اسم خارجی بر محصول درج می‌شد تا مصرف‌کننده را ترغیب به خرید کند، اما امروز تولیدکنندگان و حتی برخی از واردکنندگان با افتخار از اسامی ایرانی استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید تولیدکنندگان از این استقبال استفاده کرده و جذابیت محصولات را بالا ببرند.

بهروز خواجوی رئیس اتحادیه نوشت افزار خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت: امسال استقبال خانواده‌ها برای خرید لوازم التحریر ایرانی بیشتر شده است.

خواجوی افزود: خوشبختانه امسال در استان با کمبود لوازم التحریر مواجه نیستیم و همه اقلام مورد نیاز به میزان کافی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه بیشتر لوازم التحریر موجود در بازار چینی هستند، افزود: لوازم التحریر نسبت به پارسال حداقل ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است و در برخی اقلام به ۷۰ یا ۸۰ درصد هم می‌رسد.

خواجوی با بیان اینکه قیمت لوازم التحریر ایرانی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی آن‌ها کمتر است، ادامه داد: افزایش قیمت‌ها در توان خرید مردم تاثیر دارد و استقبال خانواده‌ها از اقلام ایرانی افزایش یافته است. تعداد بسیار کمی از خانواده‌ها به دنبال جنس لوکس هستند و از نوشت افزار خارجی استفاده می‌کنند.

بازار نه چندان گرم نوشت افزار

نظارت بر بازار نوشت افزار


مهدی امیدوار رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، با اعلام اینکه ۱۰۰ هزار جلد دفتر تعاونی در استان توزیع می‌شود گفت: امسال به دلیل عدم استقبال کسبه نمایشگاه پاییزه برگزار نمی‌شود.

امیدوار گفت: با توجه به دغدغه والدین برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندشان، فروش فوق العاده جایگزین نمایشگاه پاییزه می‌شود.

او افزود: با فروش فوق العاده نگرانی والدین برای خرید ملزومات مورد نیاز دانش آموزان در آستانه بازگشایی مدارس برطرف خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف عنوان کرد: تعدادی لوازم تحریر با ارز نیمایی وارد شده است که به زودی در بازار استان توزیع خواهد شد.

ناگفته نماند در برخی موارد برای تامین مایحتاج درسی دانش آموزان با همکاری نهاد‌های خیریه لوازم التحریر تهیه شده و در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

همچنین لوازم التحریر و نوشت افزار لازم از محل کمک‌های مردمی در جشن عاطفه‌ها خریداری و میان دانش آموزان بی بضاعت توزیع می‌شود.

نکته حائز اهمیت در حوزه لوازم التحریر جدای از قیمت محصولات، توجه به محتوای فرهنگی و پیام‌هایی است که از این طریق به دانش آموزان ارائه می‌شود و بهتر است نهاد‌های متولی به تصاویر مورد استفاده روی جلد دفترچه‌ها و یا کتاب‌های کمک آموزشی و لوزام التحریر نظارت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/د

گزارش از اکرم دانش طلب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.