مسدود شدن ۱۸ حلقه چاه غیرمجاز در مهاباد

رئیس امور آب مهاباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ حلقه چاه آب در سطح این شهرستان شناسایی و با دستور مراجع قضایی مسدود شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، خالد رحمانی رئیس امور آب مهاباد گفت: ۱۸ حلقه چاه به منظور مقابله با برداشت‌های غیرمجاز آب‌های زیر زمینی در روستا‌های بخش مرکزی و خلیفان که به صورت غیرقانونی وارد مدار مصرف کشاورزی شده بود، مسدود شد.

او ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۳تاکنون ۵۹۵ حلقه چاه غیرمجاز در سطح این شهرستان مسدود شده است که با پر شدن آن‌ها از مصرف غیرمجاز چهار میلیون متر مکعب آب جلوگیری شده است.

او اضافه کرد: در سال جاری ۵۸ مورد اخطاریه، یک مورد معرفی به دادگاه، توقیف یک دستگاه حفاری و ۱۶ مورد جلوگیری از حفاری در خصوص چاه‌های غیرمجاز انجام شده است.

رئیس امور آب مهاباد با بیان اینکه در گاهی اوقات برای انسداد چاه‌ها با مقاومت کشاورزان و اهالی روستا‌ها روبرو هستیم افزود: کشاورزان باید بدانند که منفعت بلندمدت را به کوتاه‌مدت ترجیح دهند، زیرا تداوم حیات کشاورزی و زندگی آنان به این اقدام وابسته است.

رحمانی با اشاره به اینکه تاکنون پنج هزار و ۳۶۴ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده است، اضافه کرد: حجم تخلیه این تعداد چاه غیرمجاز سالانه بالغ بر ۶۸ میلیون متر مکعب است.

او تصریح کرد: برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی باعث کاهش این منابع و پایین رفتن سطح آب آن‌ها می‌شود که در بسیاری از مواقع حتی موجب فرونشست اراضی نیز می‌شود.

او ادامه داد: هم‌اکنون یکهزار و ۵۶۴ حلقه چاه دارای مجوز در مهاباد با حجم تخلیه بیش از ۵۶ میلیون متر مکعب وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۳۰۹ حلقه چاه در بخش کشاورزی با حجم تخلیه ۴۴.۵ میلیون مترمکعب، ۱۹۳ حلقه با حجم تخلیه چهار میلیون متر مکعب مربوط به بخش صنعت و ۵۹ حلقه نیز با حجم تخلیه ۶ میلیون متر مکعب مربوط به آب شرب است.

رحمانی با اشاره به اینکه نصب کنتور‌های هوشمند چاه‌های مجاز برای جلوگیری از اضافه برداشت ضروری است، افزود: امسال با نصب هشت فقره دیگر از این کنتورها، مجموع چاه‌های دارای کنتور هوشمند به ۲۳۸ فقره رسیده است.

رییس امور آب مهاباد گفت: برای نصب این کنتور‌ها نیاز به همکاری بهره‌برداران است تا در کمترین زمان ممکن نسبت به نصب آن‌ها اقدام شود، زیرا که تمدید پروانه بهره‌برداری از چاه‌های آب منوط به نصب کنتور هوشمند است و در صورت نصب نکردن آن‌ها برق مصرفی چاه‌ها قطع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/ج

مسدود شدن چاه های غیر مجاز در شهرستان مهاباد

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.