پرنده فروشان دوره گرد خطر جدی برای صنعت طیور

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین گفت: خرید و فروش و نقل و انتقال غیر بهداشتی پرندگان به صنعت طیور خسارت وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، محمودی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین گفت: از آنجا که پرندگان محلی در اماکنی نگهداری می‌شوند که امکان تماس با پرندگان مهاجر و آزاد پرواز را دارند، بنا براین خرید فروش بدون ضابطه آن‌ها می‌تواند موجب گردش عامل بیماری و انتقال آن به سایر پرندگان و یا انسان شود.

او افزود: علاوه بر انتقال بیماری‌های مشترک، این کارباعث بروز خسارات جبران ناپذیر در صنعت طیور می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه از بین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و پرندگان، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است بیان کرد: در صورت بروز این بیماری، علاوه بر ایجاد تلفات در پرندگان، می‌تواند موجب ایجاد بیماری در انسان؛ بویژه کودکان و زنان گردد.

محمودی اظهار کرد: در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مهلک طیور و حفظ سلامت عموم مردم، شبکه دامپزشکی با دستفروشان طیور بومی برخورد می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین اظهار کرد: هرچند شبکه دامپزشکی شهرستان به منظور ساماندهی این پدیده اقدام به صدور تاییدیه بهداشتی و واکسیناسیون پرنده‌های عاملین فروش در روز بازار‌های این شهرستان توسط مراکز درمانی دامپزشکی نموده، ولی این رویه کمک چندانی به بهبود اوضاع نخواهد کرد.

او با اشاره به اینکه باید تدابیری در راستای ساماندهی و همچنین تامین زیرساخت‌های مناسب و یهداشتی برای فعالیت این افراد انجام داد، تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده فعالیت پرنده فروشان دوره گرد با شماره تلفن‌های ۳۲۵۶۶۴۵۰-۵۱ واحد نظارت شبکه دامپزشکی تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام / ط آ

انتقال بیماری با خرید و فروش غیر بهداشتی پرندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.