باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دادگاه مفاسد اقتصادی چگونه عده‌ای را میلیاردر کرد؟/ حق‌الوکاله‌های میلیاردی در جیب افرادی خاص

موضوع دریافت حق الوکاله‌های میلیاردی توسط وکلای مفسدان اقتصادی این روز‌ها به موضوعی داغ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از برگزاری دادگاه مفاسد اقتصادی، موضوع دستمزدهای میلیاردی وکلای متهمان مفاسد اقتصادی تبدیل به موضوعی داغ شد.
 
دادگاه مفاسد اقتصادی چگونه عده‌ای را میلیاردر کرد؟/ حق الوکاله‌های میلیاردی در جیب افرادی خاص
میزان حق الوکاله وکلا همواره طی سال‌های اخیر با حواشی بسیار رو به رو بوده و نقل محافل حقوقی بوده است؛ گاهی اوقات میزان حق الوکاله وکیلان آنقدر بالا می‌رود و سر به فلک می‌کشد که مردم از اخذ آن‌ها عاجز می‌شوند.

قانون برای متهمان حق اخذ وکیل را قرار داده و مقرر کرده که آن‌ها حتما در جلسه دادرسی پرونده بتوانند برای خود وکیل بگیرند و اگر عاجز از اخذ وکیل و پرداخت حق الوکاله باشند، دادگاه برای آن‌ها وکیل تسخیری تعیین می‌کند.

در پرونده‌های مفاسد اقتصادی که در حال رسیدگی هستند هم حق اخذ وکیل تسخیری و تعیینی برای تمام متهمان محفوظ است و متهمان فساد اقتصادی که در دادگاه انقلاب محاکمه می‌شوند، می‌توانند یا خود وکیل تعیینی معرفی کنند یا از وکیلان تسخیری قوه قضائیه کمک بگیرند.

قانون برای وکیلان دستمزد مشخصی را مقرر کرده است که بر اساس آن در دعاوی مالی اعم از مدنی یا کیفری، میزان حق‎الوکاله در مواردی که حکم دادگاه بدوی از حیث بهای خواسته قطعی است، ۱۰ درصد بهای خواسته و در مواردی که حکم از حیث بهای خواسته قطعی نیست، به ترتیب ذیل تعیین می‎شود:

الف: تا مبلغ ۳۰ میلیون ریال ۱۱ درصد از بهای خواسته.

ب: نسبت به مازاد مبلغ ۳۰ میلیون ریال ۷ درصد از بهای خواسته.


دستمزدهای صدمیلیون تومانی وکیلان برای پرونده‌های حقوقی

با وجود آن که این مبلغ به صورت قانونی ذکر شده است، اما گاهی اوقات می‌بینیم که وکیلان اصلا به این موضوع توجهی ندارند و چندین برابر میزان مشخص حق الوکاله خود را دریافت می‌کنند و حتی در برخی پرونده‌ها بیش از صد‌ها میلیون تومان به عنوان دستمزد می‌گیرند.

اما نکته قابل توجه این است که متهمان پرونده‌های مفاسد اقتصادی که خود را مبری از هر گونه اتهام اقتصادی می‌دانند و از عجز پرداخت مال صحبت می‌کنند، چگونه می‌توانند وکلایی با حق الوکاله‌های بالا را برای خود بگیرند و پول پرداخت را چگونه تأمین می‌کنند.

حق الوکاله وکلای پرونده مفاسد اقتصادی چند تومان است؟
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه نسبت به حق الوکاله بالای وکلا برای برخی از متهمان مفاسد اقتصادی واکنش نشان داد.

او در پاسخ به این سوال که براساس قانون آیین دادرسی کیفری وکلای پرونده‌های مفاسد اقتصادی باید با تأیید رئیس قوه قضاییه انتخاب شوند و این تبصره باعث ایجاد رانت بین وکلا شده است، گفت: قوه قضاییه با اصلاح این تبصره موافق است و در کمیسیون قضایی مجلس هم اصلاح این ماده قانونی تصویب شده و در انتظار تصویب در صحن مجلس است.

اسماعیلی گفت: برخی از وکلا ارقام درشتی در پرونده‌های اقتصادی می‌گیرند و به قوه قضاییه ارتباط ندارد و بیش از یک هزار وکیل برای کار روی پرونده‌های مفاسد اقتصادی تأیید شده‌اند و به اصحاب پرونده توصیه می‌کنیم و مبالغ بیشتر از تعرفه پرداخت نکنند.

در حد موسسات خیریه حق الوکاله‌ای دریافت کرده‌ام!

موضوع دریافت حق الوکاله‌های بالا از سوی وکلای تعیینی در حالی مطرح می‌شود که آن‌ها خود این موضوع را تکذیب می‌کنند.

سید اکبر حسینی وکیل پایه یک دادگستری و وکیل تعیینی یکی از متهمان بانک سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان حق الوکاله خود بیان کرد: مبلغ دریافتی من در پرونده مفاسد اقتصادی آنقدر کم است که برخی آن را در اندازه میزان پرداخت پول به موسسات خیریه می‌دانند.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: میزان دریافتی پولی که من از متهمان مفاسد اقتصادی گرفته‌ام از حدود ۵۰ تا  ۱۰۰ میلیون است و از سقف ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر نشده است.
 
حق الوکاله وکلای پرونده مفاسد اقتصادی چند تومان است؟
او تصریح کرد: من به عنوان وکیل پایدار حرکت می‌کنم و هیچ وقت میزان پولی که در فضای مجازی ذکر شده را دریافت نکردم.

حسینی درباره چگونگی دریافت حق الوکاله خود گفت: معمولا ۵۰ درصد از میزان حق الوکاله ابتدای پرونده دریافت می‌شود و مابقی آن زمانی که پرونده به نتیجه رسید داده می‌شود.

دریافت حق الوکاله میلیاردی مشکل قانونی ندارد

رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۹ قانون استقلال کانون وکلا و ماده ۱۰ قانون مدنی دو فرد می‌توانند قرارداد حق الوکاله را منعقد کنند.

او ادامه داد: در یک پرونده چند صد میلیارد تومانی وکیل می‌تواند حق الوکاله میلیاردی دریافت کند که این موضوع از نظر قانونگذار هیچ مشکلی ندارد، اما وکیل موظف است در صورت قانونی بودن قرارداد مالیات حق الوکاله خود را پرداخت کند و اگر حتی دستمزد میلیاردی هم گرفته باشد، باید مالیات آن را پرداخت کند.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی حق وکالت پرونده‌های کلان اقتصادی تنها به یک عده محدودی سپرده شده که این موضوع منجر به رانت و دریافت هزینه‌های میلیاردی شود.

دستمزد وکیل بابک زنجانی چند تومان است؟

کوهپایه زاده درباره دستمزد خود در پرونده بابک زنجانی گفت: حجم پولی پرونده آقای زنجانی ۲ میلیارد یورو یا به عبارتی با ارز ۵ سال پیش ۸ هزار میلیارد تومان بود و  قرارداد وکالت من اصلا میلیاردی نبود و اسناد  این پرونده را به صورت کامل شفاف سازی کرده‌ و در اختیار مراجع ذی صلاح قرار داده‌ام.

او تصریح کرد: حتی در پرونده کلان سکه ثامن که مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان کلاهبرداری صورت گرفته است، من از هیچ یک از یک هزار موکل خود حتی یک ریال هم دریافت نکرده‌ام.
 
اگرچه وکلا مدعی هستند که مبالغ میلیاردی نمی‌گیرند، اما به قول کوهپایه زاده هستند  کسانی که با استفاده از رانت حق الوکاله‌های میلیاردی دریافت می‌کنند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: دادگاه ، قوه قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
ازدواج مهم تر این اخبار
Iran (Islamic Republic of)
مهدی محمدی
۰۶:۴۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
سلام
باتوجه به این که افراد متخلف کلان معمولا از بیت المال سو استفاده کردند حاضرند برای دریافت برائت دستمزد بالایی به وکیل پرداخت کنند بنابراین پول دریافتی اضافه بر تعرفه وکیل دست اندازی بر بیت المال است و باید قوه قضائیه نسبت به آن بی تفاوت نباشد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
اکثر وکلا 10درصد می گیرند بعد که برنده میشی حق الوکلا 1 درصدی دادگستری تعیین میکنه در واقع 10برابر بیشتر می گیرند و زمان کمی هم برای پرونده می گذارند.البته اگه شانس بیاری پرونده تبدیل به چند پرونده نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
وکلا باید مالیات بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
چرا؟!؟! چراقوانین درایران ،! بازدارنده نیست؟!؟ ویاافرادی قویترازقانون ثأثیر دارند؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۱۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
فعلا همینه که هست
Iran (Islamic Republic of)
فریاد
۲۱:۰۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
اخه این کار هم یک امری در اخلال در نظام اقتصادی وکلا زیاد بگیرند حساب و کتابی نباشه این هم اثرات منفی در اقتصاد دارد چرا کشور قانون این جا ها را کنترل نمی کند یک وکیل باید هم هیات علمی دانشگاه باشد هم وکیل باشد اخه چرا
چرا باید یک وکیل با مدرک کارشناسی اینقدر درامد داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
بویر احمد
۲۰:۵۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
اینا که برا پولها عرق نریختن و زحمت نکشیدن یه مقداریشو هم میدن وکیل ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
امیدوارم دولت فقط برا مردم عدالتو برقرارنکنه بلکه برا کسایی ک اختلاس میکنندوکارهای غیرقانونی وازهم کیشان خودشون هم هستند قانونواجرا کنه ک مردم احساس نکنن درحقشون اجحاف شده !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
وکیل های زیاده خواه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
چطور قانون ما همه جا ناقصه که یکی قانون حدود درآمد یک میلیون تومن قرار میده و یه وکیل که همیشه جز تنبل کلاس بوده اونا طبق قانون درآمد میلیاردی براشون حلال محسوب میشه...
متاسفم که هر چی تلاش میکنیم چیزی برا حلال خورها نمیمونه ..
Iran (Islamic Republic of)
رضا رجبی
۰۴:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
دوست عزیز تعمیم دادن یکنفر بر جماعتی قیاس مع الفارق هست و شما نمی توانید تنبل کلاس بودن یکنفر در زمان تحصیل را به کل وکلای محترم تعمیم دهید چرا که اخذ پروانه وکالت نیازمند سواد فوق العاده ست و مطمئن باشید تمامی وکلای محترم با مطالعات فراوان و گذراندن مشقتها به جمع وکلا پیوسته اند و موفق به کسب پروانه وکالت شده اند چرا که اخذ پروانه وکالت به مراتب سختتر از کنکور است. مثلاً در سال 97 بیشتر از 72000 نفر در آزمون شرکت کردند و حدود 3000نفر پذیرفته شده اند برای سرتاسر ایران.
در حالیکه 75% از شرکت کنندگان در کنکور ، در دانشگاهها و موسسات عالی پذیرفته میشوند در آزمون وکالت حدود 4% از شرکت کنندگان پذیرفته می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
شما که اینقدر مطمئن هستید که متهمان مجرم هستند چرا تشکیل دادگاه می دهید و از این طریق پول بیت المال را هدر می دهید و همچنین کار به وکالت وکیل نمی رسد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
حالا منظورتان چيه يعنى متهمان مفاسداقتصادى را محاكمه نكنند چون وكلا زياد مى گيرند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
منظورشون وکلای مفسدی هستش که از بیت المال مردم حق میبرند .و اونام‌ بایست توسط آقای رییسی محاکمه بشن و خورده هاشونو پس بدهند
و مبلغ بیش صد میلیون ۱درصد و بیش یک میلیارد تومن چیز اضافه تعلق نمیگیره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
اﻱ ﺩاﺩ اﺯ ﺑﻴﺪاﺩ
.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
میزان حق الوکاله بین 50 تا صد میلیون تومان البته این برای یک پرونده است حالا حساب کنید در ماه چند تا از این پرونده ها هست علی برکت الله چیزی که زیاده مفسد اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
سمیه کیتی سرند
۱۴:۰۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
سلام در خصوص حق الوکاله قانونی باید به استحضار برسانم که بیش از ده سال این تعرفه ها افزایش پیدا نکرده مطمئنا شما هم به عنوان یک خبرنگار متعهد حاضر به همکاری نمی شوید سوال من از شما این هست چرا دربارهٔ افزایش هزینه های دادرسی گزارشی تهیه نکردید چرا تاکنون نسبت به بازنگری تعرفه های وکالت توجهی نشده که البته در این خبر شما هم به سال تصویب قانون توجهی نشده است هر سال در خصوص افزایش تعرفه پزشکان صحبت می شود ولی هیچ وقت در خصوص تعرفه وکلا بحثی نبوده الا اینکه از حق الوکاله های نجومی صحبت می شود و حال آنکه همه وکلای وابسته به کانون ها در زمان شروع وکالت تمبر مالیاتی ابطال می کنند امید هست این نگاه نسبت به این صنف به دیدگاهی منصفانه و با در نظر گرفتن تمامی جهات تبدیل شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
دادگاه عدل علی . چه حق های یتیمی که پایمال نشد و چه خونها که نا حق نشد .
Sweden
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
بنده از اول عرض کردم دادگاه احتیاج نیست مفسد باید اعدام ویا تبعید شود همانطور که خلخالی عمل میکرد چرا در مورد این حیوان صفتها عمل نمیشود و اینهمه داستان درست میکنید ؟؟؟؟؟!!!!! مرگ بر زمین خوار ،مرگ بر امریکا ،مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
وقتی قضاوت ما همراه با عدالت و قانون ما بدون راه گریز باشد اصلا نیازی به وکیل اساس نمی شود چون مردم میدانند چه با وکیل چه بدون وکیل عاقبت به یک نتیجه میرسیم و وکلا باید دراستخدام قوه قضاییه باشند که مردم مبلغ را به حساب دولت ریخته و وکیل پس از کسر مالیات دستمزد خود را دریافت کند وکالت خرید کلم و شوید نیست که تو فقی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
این وکلا. فعلا به عنوان قانون خواری باید محاکمه شوند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
وکالت در ایران حرفه ای خاص است و با انحصار کانون وکلا مردم نمیتوانند به این خدمات دسترسی داشته باشند فقط یک عده میلیاردتر شدن همین
وکالت ، پزشکی و کنکور واقعا دارای طبقه سیاسی هستند و کسی نمیتواند جلودار آنها باشد
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۱:۳۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
وقتی حق الوکاله ۱۰۰میلیونی رادرحد کمک به خیریه یا همان صدقه حساب می کنند پس خودتان حساب کنید به کدامین مبلغ عنوان حق الوکاله می گویند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
سال گذشته با بی تدبیری برخی مسئولین دولت گرانی وحشناک را برای مردم به ارمغان آورد.
امسال هم قوه قضائیه با پلمپ طولانی مدت کارخانه ها و انبارها و ... و همچنین درآمدهای میلیاردی وکلا ، سهم خود را از این آشفته بازار برمیدارد و قرار نیست که چیزی درست و یا ارزان شود.
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۱۱:۱۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
مردم مشکل دارن کلا با این حق الوکاله ها ولی کسی تو کشور پیدا نمیشه که زورش به وکلا برسه. واقعا این مردم کشورم مظلوم اند....
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۲۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
یه ضرب المثلی میگه // تغاری بشکند ماستی بریزد // جهان گردد بکام کاسه لیسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
نیست وکیل ها کم حق الزحمه دریافت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
کسی که توان پرداخت حق الوکاله را ندارد و بسته به نوع اتهام اجبار در داشتن وکیل نیست می تواند وکیل معاضدتی از کانون بگیرد ، امااگر اتهام از مواردی باشد که اجبارا باید وکیل داشته باشد بر اساس قانون ، مانند اتهام قتل ، در این صورت اگر متهم وکیل نگیرد دادگاه برای او وکیل تسخیری می گیرد ،
Germany
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
با پول های بادآورده ودزدی وکیل ها هم خوب این وسط استفاده میکنند هرطرف قضیه رامیگیری باز یک گروه دیگه هست که کلک پول‌ها و بکنه
آخرین اخبار