اسپس ایکس در اندیشه ساخت تمدنی جدید از انسان‌ها روی سیاره سرخ

دانشمندان در طرحی باورنکردنی در نظر دارند زمینه مهاجرت یک میلیون انسان به سیاره سرخ را مهیا کنند، اما چالش‌هایی سخت در انتظار تحقق این رویاست.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از چالش‌های پیش روی کارشناسان اسپیس ایکس برای ارسال انسان به سیاره مریخ، مشکل تامین خوراک برای حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

کارشناسان برای رفع این مشکل در نظر دارند منابع جدیدی از جمله گوشت آزمایشگاهی، مصرف حشره و تولید گیاه و سبزیجات در گلخانه‌های مصنوعی را در سیاره مریخ آزمایش کنند.
 

محققان ناسا طرح‌هایی برای اقامت کوتاه مدت انسان در سیاره مریخ در دست دارند که شامل ماموریت‌های چندروزه یا در نهایت چندماهه است و می‌توان برای تغذیه فضانوردان از منابع آب آشامیدنی و مواد خوراکی ذخیره‌شده درون سفینه فضایی استفاده کرد.

اما کارشناسان اسپیس ایکس در نظر دارند با ارسال انسان‌ها به سیاره مریخ، تمدنی جدید روی سیاره سرخ ایجاد کنند و به دلیل اقامت بسیار طولانی انسان در سیاره، نیاز به تامین منابع آب آشامیدنی و خوراک بر سطح سیاره ضروری است.

به گفته محققان، انسان‌های ساکن روی سیاره مریخ به ۵ منبع شامل انرژی، آب، اکسیژن، مصالح ساختمانی و مواد خوراکی نیاز دارند که از این ۵ منبع، ۴ مورد اول بر سطح سیاره مریخ وجود دارد، اما تامین خوراک تنها از راه ارسال از سوی زمین یا ایجاد گلخانه‌هایی مخصوص پرورش گیاه و تولید گوشت آزمایشگاهی امکانپذیر است.

کارشناسان اعلام کرده‌اند پرورش حیوان‌های مزرعه برای تولید لبنیات و گوشت در سیاره مریخ به دلیل چالش‌های حمل‌ونقل آن‌ها در فضا، در آینده نزدیک امکانپذیر نخواهد بود، در عین حال بیشتر فضانوردان و افرادی که در سیاره مریخ زندگی خواهند کرد تمایل به داشتن رژیم خوراکی کاملاً گیاهی ندارند، به همین دلیل تولید گوشت آزمایشگاهی و خوردن حشره تنها راه‌حل است.

رشد و پرورش حشره و تولید مزرعه‌های حشرات برای تولید خوراک در سیاره مریخ بسیار مناسب است، زیرا حشره‌ها به میزان بسیار کمی آب و خوراک برای رشد نیاز دارند، همچنین مقدار فراوان از آنها را می‌توان در فضایی محدود پرورش داد. مصرف حشره‌ها به صورت تولید آرد و تهیه نان و انواع خوراک‌ها می‌تواند برای فضانوردان راهی سیاره مریخ مناسب باشد.
 

برای آن دسته از افراد که تمایلی به مصرف حشره ندارند، راهکار تامین خوراک، تهیه آن در ظروف آزمایشگاهی است. به گفته دانشمندان با پیشرفت علم و تولید چاپگر‌های سه بعدی افراد در دهه‌های آینده می‌توانند مواد خوراکی متنوعی مصرف کنند.

کارشناسان در تلاش هستند با به دست آوردن نمونه خاک سیاره مریخ با استفاده از مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ که در سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب خواهد شد به یافته‌های جدیدی درباره خاک سیاره مریخ دست یابند.
بیشتر بخوانید: سلبیریتی هالیوودی به سیاره سرخ می‌رود

به گفته محققان، برای رویش گیاه در خاک، در اصطلاح خاک باید زنده باشد، به عبارتی حاوی میکروارگانیسم‌های زنده، املاح و مواد مغذی باشد تا گیاه رشد کند. محققان امیدوار هستند با بررسی خاک مریخ بتوانند بر سطح آن به کشت گیاه و سبزیجات بپردازند.

دانشمندان رشد گیاهانی، چون گندم، ذرت، سویا، بادام‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین را در سیاره مریخ امکانپذیر می‌دانند، زیرا این گیاهان در وضعیت آب‌وهوایی ناسازگار قدرت رشد دارند.

افزون بر تامین خوراک، برای زندگی حدود یک میلیون نفر در سیاره مریخ به مواردی مانند انرژی، نور، ساخت مسکن مناسب، تولید اکسیژن و دی اکسید کربن برای تنفس، طراحی سیستم جمع‌آوری پسماند و مواردی از این دست نیازمند خواهد بود.
 

کارشناسان تخمین می‌زنند برای انتقال یک میلیون انسان به سیاره مریخ به حدود ۶۹۰۰ بار پرتاب سفینه‌های فضایی نیاز است که این میزان جمعیت را در طول ۱۰۰ سال به سیاره سرخ انتقال دهد، این در حالی است که در این مدت در سیاره مریخ ۳۴۰ هزار انسان در خانواده‌ها به دنیا می‌آیند.

تا زمان مستقل شدن تولید مواد خوراکی در سیاره مریخ، مریخ‌نشین‌ها به واردات مواد خوراکی از کره زمین نیاز دارند که حدود ۵۴۰۰۰ محموله می‌شود.

کارشناسان در نظر دارند مزرعه‌هایی به طور عمودی به مانند برج‌های بلند در سیاره مریخ احداث کنند که با استفاده از نور LED سبب رشد گیاهان شود.

به گفته محققان، ارسال انسان به سیاره مریخ دارای پیچیدگی‌های علمی فراوان و نیازمند پیشرفت‌های فناوری در زمینه‌های مختلف است و با فیلم‌های علمی تخیلی تفاوت فراوان دارد.

منبع:Space
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار