از شیوع بیماری لکه سفید جلوگیری شد/ پرورش دهندگان زود برداشت کنند

ویروس بیماری لکه سفید در چهار مرکز پرورش میگوی این استان دیده شده و میزان خسارت وسیع نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرکل شیلات استان بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: کار پرورش میگو از فروردین در مزارع این استان آغاز شد و ۳۰۰ مزرعه در ۱۰ مرکز زیر کشت میگو رفتند.

عباسعلی زنده بودی افزود: تا پایان زمان ذخیره سازی، در بیش از پنج هزار هکتار از مزارع لارو میگو ذخیره شد و انتظار بر این بود که بیش از ۲۵ هزار تن برداشت داشته باشیم.

او بیان کرد: در دو سه هفته اخیر با بررسی دامپزشکی از مزارعی که تلفات مشکوکی داشتند، مشخص شد که بعضی از مراکز دچار لکه سفید شدند.

از شیوع بیماری لکه سفید جلوگیری شد/ پرورش دهندگان زود برداشت کنند

مدیرکل شیلات استان بوشهر ادامه داد: بر این اساس، چهار مرکز دچار این بیماری هستند و به محض اینکه دامپزشکی این موضوع را اعلام کرد، بین شیلات و دامپزشکی و اتحادیه پرورش دهندگان میگو هماهنگی صورت گرفت که سریع میگو‌ها برداشت شوند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود و خسارت به حداقل برسد.

زنده بودی گفت: خسارت وسیع نبوده است و در مجموع ۱۰ مزرعه خسارت قابل توجهی دیده‌اند و بیشتر مزارع تلفات خاصی نداشته‌اند و برداشت را شروع کرده اند.

او افزود: مرکز بویرات دیلم که شدت بیماری در آن بیشتر بوده است، ۶۵ درصد میگویش برداشت شده است و در مراکز حله و شیف هم که این بیماری در آن‌ها دیده شده نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد میگو‌ها برداشت شده‌اند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر تاکید کرد: تا حدود زیادی از شیوع بیماری جلوگیری شده است.

لکه سفید در چهار مرکز پرورش میگوی بوشهر دیده شد

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نیز در جمع خبرنگاران بیان کرد: بیماری لکه سفید یکی از هفت بیماری ویروسی اخطار کردنی در دنیاست که اگر در هر جایی دیده شد دامپزشکی آن منطقه موظف است به پایگاه‌های جهانی اطلاع دهد.

مرتضی بحرانی افزود: نیمه شهریور در دو استخر پرورش میگو در بویرات شهرستان دیلم تلفات داشتیم که نمونه گیری شد و ویروس لکه سفید از آن جداسازی شد.

از شیوع بیماری لکه سفید جلوگیری شد/ پرورش دهندگان زود برداشت کنند

او ادامه داد: بلافاصله به پرورش دهندگان اطلاع رسانی، و از آن‌ها خواسته شد که برداشت میگو را زودتر شروع کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر درباره علت شیوع این بیمار در استان بوشهر نیز گفت: ویروس لکه سفید می‌تواند از منابع وحشی، لارو (بچه) میگو، تردد انسانی و وسایل نقلیه ممکن است منتقل شود، اما برای مشخص شدن علت دقیق آن باید تحقیقی جامع داشت که دو تا سه ماه وقت می‌خواهد.

بحرانی، کاهش دما را در گسترش ویروس لکه سفید موثر عنوان کرد و افزود: دمای کمتر از ۲۸ درجه باعث شیوع این ویروس می‌شود و با توجه به اینکه دما رو به کاهش است، باید پرورش دهندگان سریع‌تر میگو‌ها را برداشت کنند.

او پایین بودن دما نسبت به دیگر نقاط استان را علت گسترش این ویروس در منطقه بویرات دیلم عنوان کرد و گفت: اکنون بویرات و بندرریگ در شمال استان قرار دارند بیشتر با لکه سفید دست به گریبان هستند، اما در مراکز حله و شیف هم این بیماری دیده شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر تاکید کرد: تلفات میگوی پرورشی در جنوب استان کمتر است.

بیماری لکه سفید یک بیماری پایه در صنعت پرورش میگو است که باعث نابودی میگوهای پرورشی می‌شود اما به انسان آسیب نمی‌زند.

ویروس لکه سفید یک بار سال ۸۴ میگو‌های پرورشی استان بوشهر را از بین برد و یک بار هم سال ۹۴، میزان تولید را به کمتر از نصف کاهش داد.

سال ۹۵ هم لکه سفید وارد مزارع پرورش میگو شد، اما زیانش زیاد نبود و پنج درصدی از تولید را کم کرد.

انتهای پیام/ک

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.