امیر سرتیپ فولادی:

دفاع مقدس قله پیروزی‌های نیرو‌های مسلح کشورمان بود

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، دفاع مقدس را قله پیروزی‌های نیروی مسلح کشورمان دانست.

دفاع مقدس قله پیروزی‌های نیرو‌های مسلح کشورمان بودبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس قله پیروزی‌های نیرو‌های مسلح ایران و خصوصا ارتش جمهوری اسلامی بود.

امیر سرتیپ فولادی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب افزود: رهبری در بیانیه گام دوم نگاشته‌اند که انقلاب اسلامی قدرتمند، اما مهربان بوده و در عین حال در مقابله با آمریکا و صدام هیچ گاه اولین گلوله را شلیک نکرده است.

او گفت: از افتحارات انقلاب اسلامی کنار مظلومین جهان ماندن است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در تشریح اهداف برنامه‌های این سازمان در هفته دفاع مقدس ادامه داد: امسال به دنبال چهار هدف حفظ و نشر آثار و ارزش‌های انقلابی و اسلامی دفاع مقدس، پرداختن بیشتر به نقش ارتش در دفاع مقدس، تجدید میثاق با امام و رهبری در گام دوم انقلاب و پرداختن به نقش سربازان وظیفه ارتش در حماسه دفاع از کشور هستیم.

او در ادامه، رژه نیرو‌های مسلح در سراسر کشور را باعث نمایان شدن اراده و اقتدار نظامی کشور و تقویت آن برشمرد.

امیر فولادی با بیان اینکه امروز فرماندهی کل آجا، ارتش معنویت محور سه بعدی را ترسیم کردند، تصریح کرد: سه بُعد ارتش انضباط؛ توانمدی و آمادگی برای انجام تکلیف است.

او در ادامه با اشاره به تقارن ماه محرم و هفته دفاع مقدس، گفت: به خاطر تقارن صورت گرفته امسال به برنامه‌های بصیرت افزا و تبیین چهار دهه مقاومت بیشتر پرداختیم.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با بیان اینکه از امسال به تبیین نقش سربازان وظیفه بیشتر پرداخته خواهد شد، افزود: اولین همایش بزرگداشت شهدای سرباز دفاع مقدس با حضور امیر موسوی فرماندهی کل ارتش شنبه آینده در مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به طرح‌ها و عملیات‌های موفق و ابتکاری نیرو‌های مختلف ارتش اعم از زمینی و هوایی و دریایی افزود: برای مثال طرح ذوالفقار نیروی دریایی که منحر به حضور تکاوران دریایی ارتش در ابادان و خرمشهر شد از مصادیق ابتکارات نیرو‌ها در روز‌های ابتدایی جنگ تحمیلی است.

امیر فولادی با بیان اینکه دشمنی که قصد فتح یک هفته‌ای ایران را داشت، ظرف این مدت توسط نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی متوقف شد، خاطرنشان کرد: ارتش در سه مرحله جلوگیری از حمله دشمن؛ پدافند در تقابل با دشمن و آفند‌های گسترده که عمدتا از سال دوم جنگ آغاز شد نقشی موثر را ایفا کرد.

او افزود: نیروی زمینی در یک سال اول دشمن را با ۱۷۰ عملیات کوچک و بزرگ زمین گیر کرده و سال اول را میتوان سال یکتازی هوانیروز در پرواز‌های کوتاه برد دانست.

امیر فولادی گفت: از ۴۲۴ عملیات حساس و ویژه که ۱۵۹ عدد ارتش و ۱۵۷ عدد مشترک و ۱۰۸ عدد را سپاه انجام داد؛ نقش توپخانه و هوانیروز ارتش کاملا موثر و دقیق بود به طوری که از ۴۸ هزار شهیدارتش؛۴۶ هزار شهید متعلق به نیروی زمینی است.

او در ادامه با بیان اینکه مسئولیت نگهداری از اسرا به عهده ارتش بود؛ اظهار کرد: ۱۲۵۰۰ نفر از اسرا پس از پایان جنگ در ایران ماندند که برخی از آن‌ها به طور داوطلبانه به جنگ با صدام رفتند.

امیر فولادی در ادامه تشریح خدمات به اسرا گفت: ۱۳۰ هزار جلد کتاب در توزیع شد و ۹۶۰ حافظ کل قرآن از میان آنها تربیت شد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه تشریح اقدامات نیرو‌های مختلف ارتش، گفت: نیروی هوایی در سه ماه اول جنگ ۸۸ خلبان شهید داریم که نتیجه ۸ هزار سورتی پرواز که ۶ هزار عملیاتی و ۲ هزار ترابری بوده است.

او افزود: پدافند هوایی ۷۰۰ فروند هواپیمای دشمن را منهدم کرد و باعث شد ۳ بار نیرو هوایی عراق دوباره ساخته شد؛ و اقدام بزرگ پدافند این بوده که به جز فرودگاه آبادان که زیر گلوله باران بوده همه فرودگاه‌ها باز و فضای پروازی کشور در حال جنگ را امن نگه داشته است.

امیر فولادی عنوان کرد: هوانیروز ۳۰۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی انجام داده و در تمامی عملیات‌ها نقش آفرینی داشته است؛ و ۱۰ هزار تن بار و ۸ هزار تن تجهیزات را جابه جا کرده است.

او ادامه داد: در تقویم روزی نیست که ارتش شهید نداده باشد، تیرماه با ۷۱۷۲ شهید و بهمن با ۲۷۲۸ شهید آمار بیشترین و کمترین شهید را در بین ماه‌ها دارند؛ و روز ۲۱ آذر ماه با داشتن ۱۷۲۸ شهید؛ پرشهید‌ترین روز تقویم ارتش است.

امیر فولادی در ادامه توضیحات خود افزود: وقتی جنگ تمام شد؛ چهار میلیون مین و ۵ میلیون گلوله عمل نکرده داشتیم و ۱۷۰ شهید و ۷۵۰ جانباز برای پاکسازی مناطق داده ایم.

او در ادامه با ارائه برنامه‌های ارتش در هفته دفاع مقدس مهم‌ترین برنامه‌ها را به شرح ذیل اعلام کرد: سی و یکم شهریور رژه نیرو‌های مسلح که در تهران به میزبانی سپاه و در سراسرکشور به میزبانی ارتش برگزار می‌گردد. پخش ۲۲ مستند تلویزیونی از صداوسیما از شهدای ارتش در دفاع مقدس و دفاع از حرم را خواهیم داشت.

او افزود: مراسم ویژه نیروی هوایی در روز اول مهر ماه، برگزاری برنامه‌های هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در سراسر کشور، رونمایی از محصولات و تجهیزات خودکفایی نیرو‌ها در روز دوم مهرماه، مراسم تجلیل از شهدای سرباز ارتش در تهران در روز ششم مهرماه، مراسم بر سر مزار شهدای ارتش در امام زاده علی اکبر چیذر در روز چهارم مهر ماه، امیر فولادی در پایان با اشاره به رهنمود‌های فرماندهی کل قوا و منویات امیر سرلشگر موسوی فرمانده کل ارتش همه برنامه‌ها را در راستای دو هدف دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور و مقابله با تهدیدات مختلف دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار