مرمت ۱۰ رشته قنات در آباده

کارشناس آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی آباده گفت: از محل اعتبارات پارسال تعداد ۱۰ رشته قنات در آباده به طول ۵ هزار و ۹۰۰ متر لایروبی و مرمت ش

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کیومرثی کارشناس آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آباده با اشاره به وجود ۲۰۸ رشته قنات در این شهرستان بیان کرد:  اعتبار مالی مرمت  ۱۰ رشته قنات  از محل منابع مالی استانی و منابع ملی و صندوق توسعه بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال تامین شده است.

او، تصریح کرد: عملیات اجرایی این قنات‌ها از اواسط تیر ماه امسال آغاز شده و پیش بینی می‌گردد تا اواسط مهرماه ماه به پایان برسد.

کیومرثی ادامه داد: از محل اعتبارات امسال و از منابع ملی اعتباری بالغ بر ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای مرمت و لایروبی ۹ رشته قنات در نظر گرفته شده است.

کارشناس آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آباده با بیان اینکه سیستم کشاورزی مبنی بر آبیاری قنات در ایران به عنوان میراث جهانی کشاورزی ثبت جهانی شده، اضافه کرد: قنات در ایران از قدمتی چند هزار ساله برخوردار بوده، و مهمترین منبع آبی کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک است.

او، اظهار کرد: آب قنات مانند چشمه‌های طبیعی درتمام طول سال از درون زمین به سطح زمین جاری می‌شود و در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان تولید محصولات گوناگون از جمله غلات و انواع محصولات صیفی و بهاره را بخصوص در نواحی خشک و کم آب که منابع آبی وجود ندارد فراهم می‌کند.

کیومرثی با تاکید بر اینکه از فوائد اقتصادی دیگر قنات امکان صید ماهی از آب قنوات، جذب توریسم به عنوان یک مکان گردشگری و توریستی است، اظهار کرد: یکی از فوائد مهم قنات فراهم کردن زمینه مناسب برای ترویج فرهنگ همبستگی و تعامل اجتماعی است.

انتهای پیام/ت

مرمت قنات در آباده

برچسب ها: کشاورزی ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.