رعایت بهداشت فردی موثرترین راه پیشگیری از ابتلا و شیوع آنفولانزا

رعایت بهداشت فردی، موثر و مهمترین راه پیشگیری از ابتلا و شیوع آنفولانزا می باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فریدون رحمانی متخصص بیماری‌های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، رعایت بهداشت فردی را موثر و مهمترین راه پیشگیری از ابتلا و شیوع آنفولانزا عنوان کرد.

او گفت: بیماری آنفولانزا بیماری تنفسی است که از طریق سرفه، عطسه و دستان آلوده و تماس اشیاء آلوده به ویروس قابل انتقال به افراد سالم است.

به گفته رحمانی، هر ساله با فرا رسیدن فصول سرد سال و وارد شدن به پاییز و زمستان این بیماری شیوع بیشتری می‌یابد.

او با بیان اینکه بیماری معمولاً خود محدود شونده است و خود به خود علائم آن بهبود می‌یابد افزود: این علائم برای افراد در معرض خطر می‌تواند همراه با شدت و خطر بیشتر باشد.

رحمانی اضافه کرد: خانم‌های باردار، افراد پیر و مسن، کودکان و تمام کسانی که دارای نقص سیستم ایمنی یا داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌نمایند و تمامی افراد دارای سابقه ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی پیشرفته، بیماری‌های کبدی و کلیوی پیشرفته و بیماری‌های مغزی بعنوان افراد پر خطر و در معرض عوارض شدیدتر آنفلوانزا محسوب می‌شوند.

او، ضمن توصیه به پرسنل پزشکی، کادر درمانی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی که بیشتر با مبتلایان به آنفولانزا در تماس هستند و افراد پر خطر ذکر شده به تزریق واکسن آنفولانزا، بهترین زمان تزریق این واکسن را نیمه دوم شهریورماه تا پایان مهرماه اعلام کرد.

رحمانی خاطر نشان کرد: برای افراد در معرض خطر هم استانی با توجه به شرایط آب و هوایی، در هر زمانی مراجعه برای واکسیناسیون، یکبار در سال برای افراد بزرگسال بلامانع است.

او با بیان اینکه آنفولانزا تا حدودی زیادی قابل پیشگیری است، از عمده‌ترین راه‌های پیشگیری تزریق واکسن به موقع از سوی افراد در معرض خطر و رعایت بهداشت فردی، اطلاع رسانی از راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری دانست.

رحمانی همچنین به افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی توصیه کرد: در روز‌های ابتدایی در منزل بمانند و ضمن استراحت کافی از دیده بوسی و دست دادن با افراد سالم پرهیز نمایند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

رحمانی با اشاره به در پیش بودن ایام کنگره عظیم اربعین حسینی و حضور زائران با یک تراکم جمعیتی زیاد، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی، استراحت کافی و نوشیدن مایعات فراوان و خودداری از تماس با افراد دارای بیماری‌های تنفسی تاکید و از افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی خواست از دیده بوسی با سایر افراد پرهیز تا از انتشار ویروس و شیوع بیماری در جامعه پیشگیری نمایند.

انتهای پیام/خ

مهرماه بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار