گروه‌های حساس برای تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا برای گروه‌های حساس، مهرماه است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حمیده رضوی مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اعلام کرد: مهرماه، زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفولانزا است و گروه‌های حساس در این زمان اقدام به تزریق واکسن کنند.

او  افزود: آنفلوآنزا یا گریپ (Grippe) از جمله شایعترین بیماری ویروسی در فصل سرماست که دستگاه تنفسی را درگیـر می‌کند و به شدت مُسری است.

رضوی تصریح کرد: بالاترین سطح ایمنی پس از تزریق واکسن آنفولانزا حدود چهارهفته پس از تزریق حاصل می‌شود و لذا توصیه می‌شود افرادی که نیاز به تزریق این واکسن دارند مانند کودکان شش ماه تا هشت سال، افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار، افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند، مبتلایان به دیابت یا نقص سیستم ایمنی، مصرف‌کنندگان دارو‌هایی که باعث نقص سیستم ایمنی می‌شود، افرادی که طی یک دوران طولانی از آسپرین استفاده می‌کنند و افرادی که مشکلات کبدی یا کلیوی دارند تا اوایل مهرماه در این خصوص اقدام کنند.

 رضوی با بیان این که نیازمندان به واکسن آنفولانزا ملزم به تزریق برند خاصی از این واکسن نیستند گفت: واکسن‌های جدید غالبا از نوع سه و چهار ظرفیتی هستند که هر دو نوع واکسن آنفلوآنزا، گونه‌های ویروسی خطرناک و نگران‌کننده را پوشش می‌دهند.

او تاکید کرد: واکسن آنفولانزای چهار ظرفیتی lnfluvac tetra ۲۰۱۹_۲۰۲۰ ساخت کمپانی Abbott هلند مجوز استفاده در کودکان زیر سه سال را نداشته و فعلا فقط برای بزرگسالان و کودکان بالای سه سال قابل استفاده است. وی متذکر شد: برای استفاده از سایر برند‌های واکسن آنفولانزا از جمله واکسن ۳ ظرفیتی Influvac ۲۰۱۹-۲۰۲۰ و همچنین واکسن ۴ ظرفیتی Vaxigrip Tetra ساخت کمپانی سانوفی پاستور فرانسه در صورتی که از مجاری قانونی وارد کشور شوند مانعی وجود ندارد.

او افزود: واکسن آنفولانزا برای تمامی افراد بالای ۶ ماه توصیه می‌شود و کودکان ۶ ماه تا ۸ ساله‌ای که برای اولین بار از واکسن آنفلوآنزا استفاده می‌کنند نیاز به ۲ دوز از این واکسن دارند که حداقل باید به فاصله یک ماه از یکدیگر تزریق گردد ضمن اینکه کودکان ۶ ماه تا ۳ سال می‌بایست نصف واکسن را تزریق کنند.

رضوی ادامه داد: با تزریق این واکسن، آنفلوآنزا نمی‌گیرید ولی ممکن است عوارض جزئی مانند تورم، تب خفیف و درد بدن رخ دهد. در افراد با علائم تب و یا بیماری عفونی حاد تزریق واکسن باید به تعویق بیافتد.

او در پایان توصیه کرد: برای تزریق این واکسن باید با پزشک متخصص یا داروساز مشورت شود و این واکسن برای کسانی که قبلاً نسبت به آن حساسیت نشان داده اند توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/خ

برای تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک متخصص مشورت کنید

برچسب ها: وزارت بهداشت ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.