بیانیه مشترک چهره های سیاسی و جهادی افغانستان:

انتخابات افغانستان را به سوی بحران سوق می دهد!/ صلح باید در صدر برنامه های ملی قرار گیرد

شماری از چهره های سیاسی و جهادی مطرح افغانستان در بیانیه ای تاکید کردند که در شرایط کنونی باید تمام توجه را به صلح معطوف کرد و انتخابات افغانستان را به سوی بحران خواهد برد.

 

انتخابات افغانستان را به سوی بحران سوق می دهد!/ صلح باید در صدر برنامه های ملی قرار گیردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شماری از سیاسیون افغانستان، رهبران جهادی و نمایندگان جامعه مدنی با صدور بیانیه ای مشترک درباره روند صلح و انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند که انتخابات، افغانستان را به سوی بحران عمیق سیاسی و اجتماعی سوق داده و کمکی به صلح نیز نمی کند.

در این بیانیه آمده است: بدون شک صلح در وطن ما مساله اصلی بوده و باید در صدر برنامه ملی ما قرار داده شود. مردم افغانستان می‌خواهند که به کشتار شهروندان هرچه زود‌تر پایان داده شده و صلح پایدار و دائمی در کشور برقرار شود. این امر ایجاب می‌کند تا همه نیروّها، شخصیت‌ها، احزاب ملی و جهادی، نهاد‌های جامعه مدنی و همه شهروندان افغانستان مشترکا در این مسیر با هماهنگی کامل بذل مساعی کنند.

در بیانیه افزوده شده است که این جمع به زودی با برگزاری یک کارزار وسیع و گسترده تلاش خواهد کرد تا روند صلح در افغانستان احیا شود.

سیاسیون افغانستان در بیانیه خود نکات زیر را یادآور شده اند:

۱. روند صلح باید یک روند شفاف، ملی، افغانستان‌شمول و زیر رهبری مردم افغانستان باشد. روند صلح باید از آن مردم افغانستان بوده و مردم کشور ما بتوانند با در نظرداشت منافع ملی، حفظ تمامیت ارضی و تحکیم استقلال کشور و هم چنین احترام به حقوق و آزادی‌هّای شهروندان کشور ما، خود در این رابطه تصمیم بگیرند.

۲. صلح تحقق نخواهد یافت مگر این که هیات افغانستان‌شمول مردم و دولت افغانستان با تحریک طالبان هرچه زودتر مستقیما و مستقلانه به گفتگو بپردازد.

۳. این هیات باید به نمایندگی از تمام مردم افغانستان و با یک موضع واحد ملی برای تحقق صلح وارد گفتگو شود.

۴. از تحریک طالبان افغانستان دعوت می‌کنیم تا با هیات ملی و افغانستان‌شمول مردم و دولت افغانستان مستقیما به گفتگو بپردازد.

۵. روند متوقف شده صلح میان تحریک طالبان و ایالات متحده امریکا باید هرچه زودتر دوباره آغاز و راه برای شروع مذاکرات رسمی صلح میان افغان‌ها هموار شود.

۶. گفتگو‌های صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا باید شفاف بوده و مردم افغانستان از تمام مسائلی که با سرنوشت آن‌ها رابطه دارد، آگاهی کامل داشته باشند.

۷. هیچ صلحی که در آن حاکمیت مردم افغانستان بر سراسر قلمرو کشور کاملا تامین نشده و موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی افغانستان نشود، نمی‌تواند پایدار و ماندگار باشد.

۸. صلح ماندگار همان‌گونه که ایجاب داشتن یک اجماع ملی در داخل کشور را می‌نماید، باید از اجماع منطقوی و بین‌المللی نیز برخوردار باشد.

۹. ما از همسایه‌های خود، کشور‌های منطقه و قدرت‌های بزرگ می‌خواهیم تا با تحکیم اجماع بین‌المللی در امر استقرار صلح با افغانستان نه تنها همکار شوند بلکه به عنوان کشور‌های تضمین کننده صلح و ثبات با ما متحد شوند.

این بیانیه افزوده است: با در نظرداشت اهمیت صلح و ثبات و توجه به این امر که برگزاری انتخابات در شرایطی که مالکیت و رهبری آن در دست مردم افغانستان نبوده و هم شرایط سیاسی و امنیتی برای برگزاری یک انتخابات شفاف، عمومی، عادلانه و افغانستان‌شمول ممکن نیست و موجب کشاندن کشور ما به بحران‌های عمیق‌تر و وسیع‌تر سیاسی و اجتماعی می‌شود، به این عقیده ایم که باید تمام توجه را به صلح و ثبات در کشور معطوف داشت.

در این بیانیه امده است: بدون شک برگزاری انتخاباتی که در آن اراده آزاد مردم و شهروندان به نمایش گذاشته شود، اصل اجتناب‌ناپذیر مردم سالاری است. اما در شرایط کنونی، سازماندهی انتخاباتی که مردم افغانستان آن را رهبری نمی‌کنند و پیش شرط‌های ابراز آزاد اراده مردم وجود ندارد، انتخابات کشور ما را به سوی یک بحران عمیق‌تر سیاسی و اجتماعی کشانده و به داعیه‌صلح هم نمی‌تواند کمک کند.

گفتنی است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در تاریخ 6 میزان/ مهر برگزار شود. از سوی دیگر، روند صلح آمریکا و طالبان به دستور ترامپ لغو شده و دولت افغانستان نیز اعلام کرده که تا روی کار آمدن دولت جدید تلاش های صلح را متوقف نموده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار