مشاور معاون اول رئیس جمهوری مطرح کرد؛

افزایش ۲۵ درصدی تبادلات ایران و سوریه

دانایی فر گفت: در ۵ ماهه ابتدای امسال افزایش ۲۵ درصدی توسعه روابط اقتصادی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بودیم.

افزایش ۲۵ درصدی تبادلات ایران و سوریهبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن دانایی فر مشاور معاون اول رییس جمهور در نشست کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه، اظهار کرد: در ۵ ماهه ابتدای امسال افزایش ۲۵ درصدی توسعه روابط اقتصادی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بودیم.

او ادامه داد: سفر بخش خصوصی سوریه به ایران می‌تواند روابط اقتصادی بین ۲ کشور را یک گام به جلو ببرد و همچنین. شروع خویی در زمینه‌های مختلف همچون حوزه نفت و معادن باشد.

روابط ایران و سوریه، بخش استراتژیک را در کشور مهیا می‌کند

در ادامه عدنان محمود سفیر روسیه در ایران گفت: روابط بین ایران و سوریه می‌تواند بخش استراتژیک و اقتصادی هر ۲ کشور را  مهیاتر کند.


بیشتر بخوانید: پالایشگاه‌های هندی پول واردات نفت ایران را به روپیه می پردازند


محمود با اشاره با اینکه در آعاز سال، توافق نامه‌های مشترک استراتژیک بین ۲ کشور یه امضا رسید، تصریح کرد: باید تلاش کرد که بخش خصوصی ایران را تقویت کرد چرا که این امر باعث می‌شود که حضور آن‌ها برای مشارکت‌های اقتصادی در سوریه بیشتر شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در‌های بازارهای سوریه همیشه برای ایرانی‌ها باز خواهد بود، گفت: این کشور تمام تسهیلات برای سرمایه گذاری و مشارکت را برای ایرانیان مهیا می‌کند.

محمود با بیان اینکه امروز جنگ اقتصادی بر علیه سوریه ادامه دارد، گفت: در بسیاری از زمین‌ها دشمن شکست خورده است و فعالان بخش خصوصی در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، منجر به اتصال امنی در کشور شدند.

۶۰ درصد صنعت و تکنولوژی نفتی بدست کارشناسان ایرانی

در ادامه علی غانم وزیر نفت و معادن سوریه در نشست کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه  اظهار کرد: ۶۰ درصد از صنعت و تکنولوژی نفتی در منطقه به دست کارشناسان ایرانی انجام می شود.

وی ادامه داد: تفاهمات زیادی در زمینه نفت، استخراج و پالایش معادن و بهره‌برداری از معادن و آموزش فنی در این بخش‌ها در جلسات مختلف توسط ایرانیان مطرح شده که حاصل و نتیجه جلسات مختلف بوده است.

این مقام مسول با اشاره به اینکه دولت سوریه آمادگی کامل برای همکاری با بخش خصوصی را دارد، اظهار کرد:‌ ما در این زمینه استقبال می‌کنیم و از شرکت‌های ایرانی در بخش خصوصی طبق قوانین و مقررات موجود حمایت می‌کنیم.

وزیر نفت و معادن سوریه در ادامه اظهار کرد: دفتر مشترک تجاری سوریه گام‌های مؤثری برای توسعه همکاری بین بخش‌های خصوصی ۲ کشور برداشته است و ما با ارائه اطلاعات لازم حمایت از این بخش را بر عهده خواهیم گرفت.

وی در ادامه از تجدید برخی قوانین توسط دولت سوریه گفت: ما در آینده نزدیک قانون جدید سرمایه‌گذاری در سوریه را تصویب می‌کنیم و سازمان سرمایه‌گذاری سوریه به همه پروژه‌هایی که امکان سرمایه‌گذاری در این کشور را دارد، توجه خواهد کرد و تسهیلاتی به آن‌ها ارائه می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه همکاری اقتصادی سوریه و ایران دارای ۲ جنبه خصوصی و دولتی است، تصریح کرد: در بخش دولتی انعقاد قرارداد‌ها انجام می‌شود، اما آنچه موجب تقویت همکاری بخش خصوصی ۲ کشور می‌شود برگزاری نمایشگاه‌ها و تقویت ارتباط اتاق‌های بازرگانی ۲ کشور و حضور در نمایشگاه‌ها است.

غانم در ادامه گفت: متاسفانه در زمینه اطلاع رسانی تسهیلات به بخش خصوصی کوتاهی‌هایی وجود دارد که این امر از طریق اطلاع‌رسانی توسط کانال‌های رسمی و وزارتخانه‌ها و کمیته‌های مشترکی که زاده این دیدار‌ها هستند می‌تواند جبران شود.

او در ادامه در خصوص حضور شرکت‌های نفتی در مناقصات وزارت نفت سوریه گفت: هر شرکتی که در نمایشگاه حضور داشته می‌تواند در مناقصات شرکت کند.

غانم با اشاره به اینکه ۲ قرارداد در مورد استخراج نفت در ۲ بلوک مختلف داریم، افزود: پروژه‌های استراتژیک و مدت دار زیادی بین ۲ کشور وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آموزش کادر فنی سوریه در ایران در زمینه نفت اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیدار بخش خصوصی ایران و سوریه در اتاق بازرگانی

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار