۲ عنوان کتاب اکبر صحرایی رونمایی شد

کتاب های «سنگر علاف ها» و «پیرمرد و حوری» نوشته اکبر صحرایی رونمایی شد.

۲ عنوان کتاب اکبر صحرایی رونمایی شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، به مناسبت سومین روز هفته دفاع مقدس دو عنوان کتاب نویسنده شیرازی با حضور سندی مومنی و عبدالرضا قیصری نقد و بررسی و سپس رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور معاون فرهنگی ارشاد فارس، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان و علاقه مندان به ادبیات برگزار شد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: همه باید در حفظ و ترویج تلاش های ایثارگران و شهدا در طول دفاع مقدس بکوشیم.

روح الله منوچهری اضافه کرد: خوشبختانه امروز این کار که توسط اکبر صحرایی به عنوان یکی از مفاخر کشور انجام می شود، هنگامی رونمایی خواهد شد که در روزهای حماسی به سر می بریم.

وی با بیان اینکه اداره کل کتابخانه ها در معرفی آثار نویسندگان و شاعران بومی کوشاست، گفت: آثار اکبر صحرایی در زمینه ادبیات پایداری و دفاع مقدس دارای ارزش والایی است.

حضور زنان در داستان‌های کتاب پیرمرد و حوری برجسته و معنادار است

سپس، سندی مومنی منتقد ادبی در ارتباط با کتاب «پیرمرد و حوری» به نقد این اثر پرداخت و گفت: حضور زنان در داستان‌های کتاب پیرمرد و حوری برجسته و معنادار است.

وی دیگر ویژگی کتاب یاد شده را شخصیت‌های داستانی آن برشمرد که با دیگر آثار صحرایی در اشتراک هستند و این برای خواننده داستان را ملموس می سازد.

مومنی با بیان اینکه نویسنده با ۱۶ داستان این کتاب تعادلی برقرار کرده‌ است، افزود: نویسنده نیمی از داستانها را در جنگ و نیمی را با فاصله ازجنگ روایت می کند.

این بانوی منتقد ادبی در ادامه نقطه قوت کتاب پیرمرد و حوری را مورد اشاره قرار داد و گفت: مشخصا ۴ داستان مجموعه فوق، این امکان را می دهد که مخاطب صدای مخالف یعنی نیروهای بعثی را هم بشنود.

او تصریح کرد: موفقیت نویسنده در این بخش نسبی است، این درحالیست که در بخش دیگر ویژگیهای کتاب استفاده از دیالوگ که حوزه استحفاظی اکبر صحرایی است، شاهد روایتی یکدست و روان می باشیم.

مومنی البته ضعف هایی هم برای کتاب پیرمرد و حوری برشمرد و گفت: تک گویی ها و حدیث نفس نویسنده در این اثر مستتر شده است.

او، ساحت رفتاری کتاب را هم مورد اشاره قرار داد و افزود: اساسا تمایل نویسنده و راوی در این اثر این است که وقایع را بیرونی روایت می کند.

این نویسنده و منتقد ادبی با این حال اظهار کرد: مجموعه داستان پیرمرد و حوری، اثری دست اول نیست و پیش از این در آثار دیگر اکبر صحرایی دیده می شود.

او برای نمونه به «آنا هنوز هم می خندد» اشاره کرد و گفت: برخی تیپ ها و شخصیت های داستان های گذشته صحرایی در این کتاب هم تکرار شده اند.

کسی با خواندن این کتاب ضرر نمی کند

در ادامه عبدالرضا قیصری دیگر منتقد ادبی این مراسم پیرامون کتاب «سنگر علاف ها» به نقد و بررسی پرداخت و ابتدا اظهار کرد: کسی با خواندن این کتاب ضرر نمی کند.

او به بهانه نقد این کتاب اشاره ای به طنز در ادبیات دفاع مقدس کرد و گفت: برای اینکه به سمت تولید داستان های طنز برویم نیاز به توانمندی هایی داریم.

معاون آموزش حوزه هنری فارس با بیان اینکه اگر توان ذاتی و شوق اکبر صحرایی در کنار یکدیگر قرار نمی گرفت شاهد آثاری به ارزشمندی کتاب های او نبودیم، افزود: صحرایی فرصت مغتنمی در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس به ویژه به زبان طنز است.

قیصری سپس به شگردهای نویسنده در کتاب «سنگر علاف ها» اشاره کرد و یادآور شد: خاطرات طنزآمیز دفاع مقدس بر اساس تاریخ شفاهی شکل می گیرد که اصل بر استناد است.

او اضافه کرد: در کتاب یادشده، متشابهاتی است که در سوژه مشترک قرار می گیرند؛ افزون بر سوژه ها شخصیت ها هم تکرار می شوند.

قیصری نمونه ای از مشترکات را به تکرار شخصیت «دارعلی» اشاره کرد و افزود: تکرار این شخصیت ها و حجمی از آنان در مسیر حجمی از موضوعات است.

او در عین حال کتاب «سنگر علاف ها» را دارای نکاتی برشمرد و گفت: روایت بیرونی در طنز یکی از این نکات است.

به گفته قیصری، عناوین و اسامی انتخاب شده توسط نویسنده در کتاب «سنگر علاف ها» به خوبی انجام پذیرفته است، این در حالیست که استفاده از اصطلاحات شیرازی از دیگر نقاط قوت اثر می باشد.

سپس نویسنده کتاب های «پیرمرد و حوری» و «سنگر علاف ها» به سخنرانی پرداخت و گفت: مرسوم است که نویسنده در این جلسه پاسخ به نقد را ندهد، اما انصافا نقدها موردِ استفاده دارد.

نظام نشر کشور حرفه ای نیست

صحرایی با بیان اینکه نویسنده کشوری شدن در شهرستان ها بسیار سخت است و انرژی می برد، ادامه داد: ناشر و نظام نشر هم متاسفانه در فضای امروز حرفه ای نیست.

نویسنده شیرازی آثار مطرح دفاع مقدس، بیان کرد: اگر یک نویسنده بخواهد حرفه ای باشد محکوم به شکست است.

او با بیان اینکه فضای داستان نویسی ایران غیرحرفه ای است، افزود: مثل این می ماند که شهردار شیراز را بخواهیم بجای شهردار پاریس بگذاریم.

صحرایی در پاسخ به تکرار شخصیت ها در آثارش، عنوان کرد: تکنیکی برای خودم در نویسندگی دارم که شخصیت ها را تکرار می کنم و البته که تخطی هم نیست، بنابر این به من اجازه بدهید به شیوه خودم داستانم را بنویسم.

نویسنده کتاب «خمپاره های خواب آلود» با تصریح اینکه ناشران مختلفی از او انتظار نوشتن آثار طنز دارند، گفت: کتاب «کتیبه ژنرال» را ۱۰ نشر خواستار هستند.

این در حالیست که به گفته صحرایی، کتاب های «تپه جاویدی» و «راز اشلو» بدون اطلاع نویسنده به زبان عربی در بیروت ترجمه شده و در کشورهای عربی توزیع می شود.

صحرایی با بیان اینکه پس از پیگیری این موضوع، با موضوعی تهدید آمیز روبه رو شده است، اعلام کرد: به من گفتند در صورتی که به دنبال حق تالیفم باشم باید هزینه های مترجمین کتاب را در کشور لبنان پرداخت کنم.

آثار اکبر صحرایی که به ۳۵ عنوان کتاب می رسد، در مواردی به شکل تک فروشی تا ۴۰۰ هزار جلد هم می رسد.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار