گلبال می تواند پر هیجان برای روشن دلان باشد اگر مسئولان بخواهند + فیلم

مدتی است که ورزش گلبال مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و توجه زیادی به آن نمی شود. از این ورزش چه می دانید؟

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گلبال یکی از ورزش‌های ویژه افراد نابینا است که پس از جنگ جهانی دوم برای احیا مجروحین جنگی به وجود آمد. زخمی‌های نابینا می‌توانستند با انجام این بازی، تمرکز خود را همپای قابلیت‌های روانی و جسمانی نیرو ببخشند. گلبال ٣ مدعی ابداع دارد. آلمان، اتریش و بلژیک که هر کدام ادعا دارند آن‌ها این بازی را ساخته اند.

این ورزش ابتدا توسط فردی به نام «هانس لورنزن» در کشور آلمان شکل گرفت، هاس همان اوایل کار خود کوشش زیادی برای راه اندازی آن داشت. ضمنا در جهت توسعه و ترویج آن «سپ ریندل» اتریشی نیز سهم داشته است.

گلبال، ورزش پر هیجان نابینان، مورد بی مهری مسئولان

اساس و پایه رشته گلبال ردیابی توپ با استفاده از قدرت شنوایی است. این ورزش به صورت گروهی انجام می‌شود و ۲ گروه، شامل ٣ نفر با هم به رقابت می‌پردازند. هدف هر گروه این است که توپ را از خط دروازه حریف عبور دهد و تیم مقابل نیز می‌کوشد جلوی این کار را بگیرد. توپ گلبال سنگین و زنگوله دار است تا با غلتیدن آن بازیکنان بتوانند جهت حرکت توپ را تشخیص دهند.

گلبال، ورزش پر هیجان نابینان، مورد بی مهری مسئولان

پس از انقلاب اسلامی، ورزش نابینایان در ایران رسما فعالیت خود را شروع کرد. در همین هنگام با تشکیل سمیناری در تهران نیاز آغاز به کار رشته های نابینایان احساس و در راستای ترویج و توسعه آن پیگیری به عمل آمد. با تأسیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین در کشور ورزش نابینایان نیز تحت پوشش این فدراسیون قرار گرفت.

لازم به ذکر است که اولین رشته ورزشی که رسما جهت نابینایان و کم بینایان برنامه ریزی شد و فعالیت آن به صورت سراسری در اکثر نقاط و استان های کشور آغاز گردید گلبال بود. اما حالا مدتی است که گلبال از سوی مسئولان مورد بی مهری قرار گرفته است و موجب شده تا مشکلاتی در این خصوص به وجود آید. به سراغ یکی از هیئت های گلبال رفته ایم تا بیشتر از این ورزش بدانیم.

گلبال، ورزش پر هیجان نابینان، مورد بی مهری مسئولان

وحید انصاری رئیس هیئت گلبال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: یکی از مشکلات و مسائل هیئت، زمین ورزش آن است که اکنون به دلیل فرسودگی از حالت استاندارد خارج شده، ورزشکاران به صورت مرتب در این مکان بازی و تمرین می‌کنند که در نتیجه باید نوسازی شود، هر چند کف پوش نیز قدیمی است و نیاز است تا نو شود. یکی از مسائل دیگر در بازی گلبال خط‌های مشخص شده هستند که بسیار هم مهم است و باید چسب زده شود. زیرا از طریق این خط کشی‌ها محل بازی مشخص می‌شود و اگر بازیکن از این خط خارج شوند پلانتی محسوب می‌شود. به همین دلیل خط‌ها اهمیت دارند.

گلبال، ورزش پر هیجان نابینان، مورد بی مهری مسئولان

او افزود: موضوع دیگر دیوار پوش‌ها هستند. دور تا دور زمین باید به دلیل بازی کردن با چشم بند حفاظ داشته باشد، زیرا هر لحظه ممکن است بازیکنان با دیوار برخورد داشته باشند. اکثر افرادی که در زمین بازی می‌کنند یا نابینا هستند و یا کم بینا که کم بینایان نیز با چشم بند‌های ویژه بازی می‌کنند و اگر مربی لحظه‌ای غفلت کند فرد دچار حادثه می‌شود.

گلبال، ورزش پر هیجان نابینان، مورد بی مهری مسئولان

انصاری در ادامه بیان داشت: تا ٣ سال قبل ما قهرمان کشور بودیم چه در لیگ یک و چه سوپر لیگ، اما به دلیل هزینه زا بودن این ورزش و وجود برخی مشکلات، اکنون قهرمان نیستیم. این درحالی است که در گذشته هیئت ما همیشه قهرمان بود، اما متاسفانه حمایت نمی‌شویم و امیدواریم بیشتر مورد توجه مسئولان قرار بگیریم. لازم به ذکر است که در حال حاضر در سوپر لیگ بازی می‌کنیم و به همین دلیل باید بازیکن جذب کنیم، اما متاسفانه از پس چنین کاری برنیامدیم و نتوانستیم نتایج مطلوبی کسب نماییم، زیرا باید با بازیکنان ما قرار داد بسته شود که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

رئیس هیئت گلبال اهواز اظهار کرد: فدارسیون ورزش امکاناتی را در اختیار هیئت ها قرار می دهد از جمله توپ مخصوص گلبال که وارداتی است و باید از خارج کشور وارد شود. همچنین چشم بند‌های ویژه این ورزش که باز هم از هیچ محلی در داخل نمی‌توانیم بدست بیاوریم اما فدارسیون سفارش داده تا به صورت اختصاصی و برای گلبال تولید کنند تا در اختیار هیئت‌ها قرار دهد.

گلبال، ورزش پر هیجان نابینان، مورد بی مهری مسئولان

این مقام مسئول در خصوص اعضای گروه و حضورشان در تیم ملی تصریح کرد: ٢ بازیکن خانم عضو تیم ملی گلبال هستند و یک آقا نیز بوده که به دلیل بالا بود سن دیگر نمی تواند در تیم ملی نقشی ایفا کند. پارسال ۴ ورزشکار داشتیم که به بازی‌های پارآسیایی جاکارتا اعزام شدند و ٨ مدال برای استان خوزستان به ارمغان آوردند. در کارنامه رشته گلبال قهرمانی آقایان  و نایب قهرمانی بانوان کشوری به ثبت رسیده است. البته وقتی سرمایه باشد ما می توانیم بر روی جوانان سرمایه گذاری کنیم، آن‌ها را جذب کرده تا در سال‌های آینده بتوانند صاحب مدال شوند.

گلبال، ورزش پر هیجان نابینان، مورد بی مهری مسئولان

مریم حسام آبای، یکی از بازیکنان رشته گلبال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی این ورزش دیوار پوش‌ها هستند، گفت: بازیکنان بینا در این ورزش  به صورت کامل چشم هایشان بسته است و یا نابینای مطلق هستند. دیوار پوش‌های این مکان همه خراب شده، پر از خراش و یا نصف و نیمه هستند و تنها قسمتی از دیوار را پوشش می‌دهند. بچه‌ها تمرینات آمادگی جسمانی انجام می‌دهند که ممکن است هر جای بدن با دیوار برخورد کند. مسئولان باید به فکر بودجه ای باشند و حمایت کنند، زیرا من خود نیز با ترس از برخورد به دیوار‌ها به اینجا می‌آیم و ممکن است سرم با شدت به دیوار برخورد کند یا انگشتم شکسته شود. لازم است که از کف زمین تا قد بچه ها به صورت کامل دیوار ها با کف پوش احاطه شوند تا از گزند آسیب های جسمانی در امان بمانیم.

گلبال، ورزش پر هیجان نابینان، مورد بی مهری مسئولان

یکی دیگر از بازیکنان رشته گلبال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بعد از حدود ۱۵ سال کولر‌ها را بعد از تعمیر به اینجا آوردند و شرایط هوایی بهتر شده. قبل‌تر کولر‌ها بودند، اما مناسب نبودند و هوا بسیار گرم بود.

گلبال، ورزش پر هیجان نابینان، مورد بی مهری مسئولان

بازیکنان گلبال خوزستان نشان داده اند که با وجود اینکه یکی از حواس پنج گانه خود را ندارند، می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و در مسابقات جهانی شرکت کنند. آنها روشن دل بودن خود را یک نقص ندانسته و آن را  یک فرصت برای نشان دادن توانایی های خودشان به شمار می آورند. گلبال یک ورزش پر هیجان برای نابینایان است و کافی است بیشتر مورد توجه مسئولان قرار بگیرد تا آن ها بتوانند بیشتر بدرخشند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.