مدیر مسئول انتشارات تایماز راهکا‌های مناسبی را برای ناشر شدن ارائه داد.

حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برای ورود به حوزه صنعت نشر، مدرک تحصیلی کارشناسی نیاز است. اما ناشران برای فعالیت در حوزه صنعت نشر باید مهارت‌ها و توانمندی‌های زیادی نظیر دقت بالا و توجه به جزئیات، مسئولیت پذیری، علاقه به کار در حوزه فرهنگ، آگاهی از وضعیت عمومی جامعه و شناخت نیاز‌های فرهنگی مردم، توان کار تیمی و مهارت‌های ارتباطی مناسب داشته باشند.

برای آشنایی با این کار ناشران باید آموزش‌های لازم از جمله حروف چینی، صفحه آرایی و مراحل مختلف چاپ را از طریق شرکت در کلاس‌های اتحادیه ناشران یا ثبت رشته چاپ و نشر در دانشگاه‌های علمی و کاربردی به عنوان کارآموز تجربه کنند.

افراد علاقه‌مند برای راه اندازی مرکز انتشاراتی باید شرایط لازم اعم از مدرک تحصیلی، تجربه و سرمایه کافی را داشته باشند البته ناشران برای فعالیت در حوزه صنعت نشر باید حتما مجوز لازم را از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی تحویل بگیرند.

چگونه ناشر شویم؟

با توجه به ضعیف شدن فرهنگ سرانه مطالعه در کشور، فعالیت در حوزه صنعت نشر کمی سخت به نظر می‌رسد اما اگر ناشران بتوانند سرمایه مناسبی را برای شناسایی کتاب‌های مفید و شاخص مورد نیاز مردم چاپ و توزیع کنند می‌توانند موفقیت‌های لازم را برای فعالیت در حوزه صنعت نشر به دست بیاورند.

در این زمینه با مجید باشعور مدیر مسئول انتشارات تایماز گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

چگونه ناشر شویم؟

در خصوص شغل ناشری و فعالیت در این حوزه توضیح دهید؟

ناشر یک شخص حقیقی و یا حقوقی است که کار نشر با یک ایده علمی یا فرهنگی را در حوزه‌های مختلف از طریق چاپ کتاب و نشریه انجام می‌ دهد. در واقع یک ناشر پل ارتباط بین نویسندگان، مترجمان، چاپخانه ها، صحافی و مراکز تایپ نیز محسوب می شود. کار ناشر تشخیص نیاز بازار کتاب برای چاپ کتاب و سرمایه گذاری است هرچند این کار بر عهده نویسندگان است، اما ناشران در این حوزه فعالیت بیشتری دارند.

برای ناشر شدن چه مسیری باید طی شود؟

در حوزه صنعت نشر دوسیستم نظری و عملی وجود دارد. ما می‌توانیم با مراجعه به وزارت ارشاد برای گرفتن مجوز نشر اقدام کنیم. در حالت نظری ناشر یعنی نشر دهنده یک ایده, برای ناشر شدن باید یک دغدغه علمی یا فرهنگی داشته باشد تا محرک اصلی برای حرکت دادن جامعه به یک سمت باشد.

از مشکلات شغل ناشری چند نمونه ذکر کنید؟

محدودیت‌های زیادی در خصوص کمبود مواد اولیه، کمبود افراد متخصص آشنا به حوزه صنعت نشر، تعداد کم مترجمان و مولفان خبره، وجود ممیزی‌ها برای چاپ یک کتاب, ناشران زیادی را گریبانگیر کرده است. چرا که ممکن است خواننده سبک خاصی از کتابی را برای مطالعه مد نظر خود داشته باشد که ناشران و نویسندگان نتوانند به چاپ آن بپردازند.

چرا کار بعضی از ناشران به خصوص ناشران تازه کار خاص و پرفروش می‌شود؟

ناشران تازه کار ممکن است به دلیل ایده‌های جذاب و فرهنگی خود براساس نیاز بازار و تقاضای مخاطبان پرفروش شوند.

آیا ناشران برای بهبود کیفیت کتاب‌های تولید خود به آموزش احتیاج دارند؟

بنده به عنوان ناشر کاملا موافق این قضیه هستم، اما چه چیزی باید آموزش داده شود؟ همه ناشران در یک سطح علمی و همچنین در یک حوزه فعالیت نیستند که بتوان آموزش‌های ثابتی برای آن‌ها ارائه داد. البته آموزش اصول فنی کتاب که مشترک بین همه ناشران هست بسیار مفید خواهدبود.

توصیه شما به ناشران تازه کار چیست؟

ناشران برای تولید اثر خود باید بیشتر به محتوی و مضمون اثر فکر کنند و کار‌های اهالی قلم در سراسر دنیا را بخوانند تا بتوانند تولیدات خود را بهبود بخشند.
انتهای پیام/

برچسب ها: ناشر ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار