ضرورت توسعه آموزش‌ در حوزه قرآن

مدیر موسسه قرآنی بینه گفت: باید برای توسعه آموزش‌ ها در حوزه قرآن سرفصل‌های مورد نیاز تعریف شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،مرتضی بشیری مدیر موسسه قرآنی بینه با اشاره به برگزاری چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم و لزوم برنامه‌ریزی قبلی از سوی مسئولان برای بهره برداری بهتر از میزبانی مسابقات قرآن در اصفهان، اظهار داشت: باید اطلاع رسانی وسیعی انجام شود تا جامعه قرآنی اصفهان از کم و کیف مسابقات اطلاع پیدا کنند.

او افزود: همچنین آموزش از اصول برگزاری مسابقات قرآن کریم است و اگر مسابقاتی برگزار شود و پشتوانه آموزشی نداشته باشد، اتفاق خاصی نمی‌افتد و تنها برخی افراد که توانمندی‌هایی دارند رتبه‌هایی را به دست می‌آورند، در حالی که اگر به آموزش و پایه‌ها توجه کنیم به طور قطع در بخش بزرگسالان نیز می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

مدیر موسسه قرآنی بینه با بیان اینکه توسعه آموزش‌ها در حوزه قرآن ضروری است، گفت: باید برای این امر سرفصل‌های مورد نیاز تعریف شود، در زمینه تربیت و آموزش قرآنی به ویژه برای کودکان و نوجوانان صحبت‌های زیادی شده، اما، چون سرفصل‌های آموزشی درست طراحی نشده و کاربردی نیست فردی که در مقطع متوسطه یا دانشگاه به سر می‌برد، نمی‌تواند قرآن بخواند.

او تصریح کرد: البته چندسالی است که آموزش‌هایی را وارد سیستم آموزش و پرورش کرده‌اند که آن هم درست طراحی و استفاده نمی‌شود، اما به هر حال اصل این مسئله به سیستم آموزشی که همان آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است، برمی‌گردد و اگر این بخش درست شود در قسمت آموزش‌های عمومی مشکلات به حداقل می‌رسد.

بشیری ادامه داد: از این نقطه به بعد است که نقش موسسات آموزش قرآن در موضوعات تخصصی تعریف و پررنگ می‌شود تا اقدام به کار‌های تخصصی و نخبه پروری کنند.

او با اشاره به نقش محافل قرآنی در ارتقای جایگاه قرآن، اظهار داشت: به هر حال ما جایگاه‌هایی را نیاز داریم که مردم بیایند و قرآن را استماع کنند و برنامه‌های نخبه‌های قرآنی را از نزدیک ببینند و علاوه بر آن افراد توانمند بتوانند در چنین بستر‌هایی هنر و توانمندی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند.

مدیر موسسه قرآنی بینه افزود: در حال حاضر محافل قرآنی به ویژه در شهرستان‌ها داریم که بسیار با قدرت و پررونق برگزار می‌شود و وقتی انسان به آن مناطق می‌رود می‌بینید همه از مسئولان رده بالا تا مسئولان رده پایین به میدان می‌آیند و کار می‌کنند و مردم را هم تشویق می‌کنند و محفل خوبی برگزار می‌شود.

او خاطرنشان کرد: ضعف محافل قرآنی در بعضی از مناطق ناشی از کم کاری برخی از مسئولان است و اگر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود محافل رونق بهتری می‌گیرد و مردم نیز به طور قطع استقبال می‌کنند.

بشیری با بیان اینکه مقایسه مسابقات قرآن در ایران با کشور‌های دیگر اشتباه است، گفت: وجود مسابقات برای کشورما نیاز است و اگر مسابقات نباشد انگیزه برای رشد افراد کمرنگ می‌شود، اما متأسفانه مسئله‌ای که مشاهده می‌شود این است که به جای آن که مسابقات مردم را درگیر کند و در محافل عمومی اجرا شود، مرتب کوچک‌تر و جنبه خصوصی‌تر یافته است.

او ادامه داد: باید فضا و بستری فراهم کنیم که مردم درگیر مسابقات شوند و حضور مستقیم و فیزیکی در مسابقات قرآن کریم داشته باشند و آن زمان است که وضعیت قرآنی و رشد قرآن روز به روز بهتر می‌شود.

چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم از ۶ تا ۱۱ مهر ماه در بخش برادران و از ۱۱ تا ۱۹ مهر ماه در بخش خواهران به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/م

 

توجه به مباحث آموزشی از اصول برگزاری مسابقات قرآن کریم است

منبع:تسنیم

برچسب ها: قرآن ، احکام شرعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.