باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شایع‌ترین معلولیتی که کودکان با آن متولد می‌شوند چیست؟

در این گزارش با شایع‌ترین معلولیت کودکان به هنگام تولد آشنا شوید.

گزارش روز ناشنوا/8 مهر ماه/ 8 مهر ماه روز جهانی ناشنوا/به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ۸ مهر ماه (۳۰ دسامبر) روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است.

ناشنوایی اختلالی است که منجر به از دست رفتن کامل و یا بخشی از شنوایی افراد می‌شود. اندازه‌گیری حد شنوایی مستلزم بررسی این اختلالات با دستگا‌های شنوایی سنج است که به آن شنوایی سنجی می‌گویند.

ناشنوای به دو صورت مادرزادی و یا اکتسابی در افراد رخ می‌دهد.

ناشنوایی مادرزادی به علت ناهنجاری‌های وخیم گوش میانی یا داخلی رخ می‌دهد که در بیشتر موارد قابل درمان نیست.

ناشنوایی اکتسابی، به علت بروز آسیب‌ها و ضایعات به گوش میانی، پاره شدن پرده گوش و عفونت‌های مجاری گوش رخ می‌دهد.

برخی افراد هستند که بخشی از شنوایی خود را از دست می‌دهند و به آن‌ها کم شنوا گفته می‌شود. کم شنوا به کسی گفته می‌شود که با استفاده از وسایل کمک‌شنوایی بتواند از باقی‌مانده شنوایی خود در پردازش و فرآیندسازی اطلاعاتی که از طریق شنیدن به دست می‌آورد، استفاده کند. به منظور کاهش اختلال ناشنوایی و کم شنوایی در کشور از نوزادان و کودکان تست غربالگری شنوایی گرفته می‌شود.

نفریه معاون سازمان توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه به اقدامات سازمان بهزیستی در زمینه کاهش ناشنوایی در کشور اظهار کرد: اولین و بزرگترین خدمتی که سازمان بهزیستی به مردم ارائه می‌دهد، غربالگری کودکان است.

وی افزود: شایع‌ترین نوع معلولیتی که کودکان با آن به دنیا می‌آیند، ناشنوایی و اختلالات شنوایی است.

نفریه بیان کرد: سازمان بهزیستی سال‌ها است که کار غربالگری ناشنوایی را بر روی نوزادان تا یک ماه اول تولد انجام می‌دهد و از این طریق حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اختلالات شناسایی می‌شود.


بیشتر بخوانید:تخصیص ۱۸ درصد از اعتبارات وسایل کمک توانبخشی به ناشنوایان


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: بعد از شناسایی کودکان دارای اختلال شنوایی خدمت دیگری که به آن‌ها ارائه می‌شود، توانمندسازی این کودکان با استفاده از کاشت حلزون است که این کار نیز با کمک هیأت ارزی وزارت بهداشت و درمان انجام می‌شود.

نفریه بیان کرد: برای کودکانی که کاندید کاشت حلزون هستند، عمل کاشت حلزون انجام می‌شود و تقریبا این کار برای کودکان ناشنوا به روز انجام می‌شود.

وی افزود: کودکانی که کاشت حلزون برای آن‌ها امکان ندارد، به آن‌ها سمعک داده می‌شود، همچنین مراکزی وجود دارد که در آنجا به کودکان زیر ۶ سال زبان اشاره و مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: کودکان ناشنوای بالای ۶ سال نیز در مدارس استثنایی آموزش داده می‌شوند و تمام خدمات درمانی به آن‌ها ارائه می‌شود.

به طور متوسط از هر هزار تولد یک تا دو نفر کم شنوا و ناشنوا هستند که نیمی از آن‌ها نیازمند کاشت حلزون هستند.

سالانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کودک مبتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی مادرزادی در کشور متولد می‌شوند. عمل کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز شد.

طی دو دهه گذشته افزون بر ۱۰ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی در ۱۱ مرکز فعال در ایران انجام شده است.

تاکنون کم سن‌ترین فردی که بر روی او عمل کاشت حلزون انجام شده است ۷ ماه و مسن‌ترین فردی که این عمل را انجام داده است ۷۵ سال سن دارد.

اختلال در شنوایی کودکان باعث اختلال در تکلم آن‌ها نیز می‌شود و این کودکان نیاز به آموزش‌های گفتار درمانی دارند.

براساس آمار سازمان بهزیستی کشور تعداد کل مددجویان کم شنوای تحت پوشش بهزیستی ۲۰۸۸۳۶ نفر هستند که از این تعداد ۱۲۱۳۵۱ نفر حدود ۵۸ درصد مرد و ۸۷۴۸۵ نفر معادل ۴۲ درصد زن هستند.

در کشور ۶۰ مرکز شنوایی شناسی وجود دارد که به ۹۲۰۲۴ نفر خدمات شنوایی ارائه کرده است و از ۱۲۱۷۳۰۴ نفر تست غربالگری شنوایی گرفته شده است.

در رابطه با کاشت حلزون نیز بیشترین عمل‌های کاشت حلزون در استان تهران و کمترین در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

براساس آمارها، استان خراسان جنوبی دارای بیشترین کودکان مبتلا به اختلال شنوایی است.

افراد مبتلا به اختلال شنوایی در محیط بیرون از منزل مشکلات زیادی دارند، چراکه این افراد حتی نمی‌توانند از امکانات عمومی مانند سینما، رادیو و تلویزیون استفاده کنند، زیرا تقریبا هیچ کدام از فیلم‌های سینمایی روی پرده‌های سینما فاقد زبان اشاره هستند و در تعداد معدودی از برنامه‌های تلویزیون از زبان اشاره استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

ناشنوایی شایع‌ترین معلولیت در کودکان به هنگام تولد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار