تلاش برای تقویت ظرفیت‌های خوزستان در حوزه ادبیات بومی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گفت: تلاش ما در کانون پرورش فکری، تقویت ظرفیت‌های استان در حوزه ادبیات بومی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در مراسم افتتاحیه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان ضمن گرامیداشت ۱۰ مهرماه روز همبستگی با کودکان فلسطینی، گفت: با برگزاری چنین رویداد‌هایی در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های استان را در حوزه ادبیات بومی تقویت کنیم.

او افزود: وقتی از فرهنگ حرف می‌زنیم، از گستره و بستر بسیار وسیعی صحبن می‌کنیم که دارای شمول فراوانی از جمله توجه به مبانی هویتی و تاریخی مردمان و سرزمینی است که در آن زندگی می‌کنیم.

کیانی بیان داشت: قصه و قصه گویی که با آغاز خلقت آدمی شکل گرفته است یکی از این مبنا‌های مشترک میان جوامع و قومیت‌ها است که در این جشنواره به دنبال آن هستیم.

تلاش برای تقویت ظرفیت‌های استان در حوزه ادبیات بومی

این مقام ممسئول ادامه داد: امیدواریم استان خوزستان با وجود اقوام مختلف و ظرفیت‌های خوبی که در حوزه ادبیات بومی در اختیار دارد، بتواند این ظرفیت‌ها را بیش از پیش فعال کند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز با برگزاری چنین رویداد‌هایی در تلاش است تا ظرفیت‌های استان را در حوزه ادبیات بومی تقویت کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان تصریح کرد: دامنه این برنامه‌ها به شهرستان ها، روستا‌ها و همچنین مناطق عشایری استان نیز کشیده شود و بتوانیم چنین رویداد‌هایی را در گستره‌ای وسیع‌تر از گستره کنونی برگزار کنیم.

قصه‌گویی بر بسیاری از روش‌های تربیتی ارجحیت دارد

در ادامه این مراسم، سیده فرانک موسوی مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان با بیان اینکه یکی از روش‌های درمان روان‌شناختی، قصه‌گویی است، گفت: قصه‌گویی بر بسیاری از روش‌های تربیتی ارجحیت دارد.

او اظهار داشت: امروز بسیار خوشحال هستم که در این جشنواره حضور دارم. علت حضور من این است کودکان جز ارکان خانواده‌ها هستند و با توجه به حوزه‌ای که در اختیار دارم نیاز بود تا در این مراسم حضور پیدا کنم.

موسوی با بیان اینکه امیدوارم با برپایی چنین جشنواره‌های هنری و فرهنگی فضا برای آموزش کودکان فراهم شود، بیان کرد: امروز همه بزرگ‌ها باید به این فکر برسیم که در گذشته در کنار بزرگان قصه‌هایی را شنیده‌ایم و اکنون باید شرایطی فراهم شود تا این قصه‌ها را برای کودکان خود بازگو کنیم.

تلاش برای تقویت ظرفیت‌های استان در حوزه ادبیات بومی

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قصه‌گویی در تربیت کودکان بسیار اثرگذار است و بسیاری از پیام‌ها را می‌توانیم به کمک آن به نسل‌های بعد منتقل کنیم، اذعان داشت: در این زمینه امیدواریم بتوانیم به پرورش و رشد عاطفی و اجتماعی بچه‌ها از طریق قصه‌گویی کمک کنیم و می‌توان گفت که قصه‌گویی شاید بر بسیاری از روش‌های تربیتی ارجحیت دارد.

قصه‌گویی ارج نهادن به رؤیا‌ها و ایجاد خلاقیت است

رضا کیانی مشاور هنری استاندار خوزستان با بیان اینکه اگر به جامعه پویا و بالنده و در مسیر توسعه بی اندیشیم، به آدم‌های خلاق و پرسشگر نیاز داریم و قصه‌گویی ارج نهادن به رؤیا‌ها و ایجاد آن خلاقیت است، عنوان کرد: جشنواره قصه‌گویی شاه‌بیت این خلاقیت است که بایستی علاوه بر رقابت به تکنیک‌ها و روش‌های روز و زبان بدن نیز در آن دقت کنیم.

وی با اشاره به این مهم که ما زمانی می‌توانیم به فردایی روشن در فرهنگ برسیم که مخاطب در مواجه با قصه علاوه بر پرسش‌های ذهنی خود به پرسش‌های بیشتری برسد، تأکید کرد: پرسشگری باعث پویایی یک جامعه می‌شود.

قصه‌گویی برای حفظ فرهنگ و هویت یک ملت است

جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز در ادامه این مراسم گفت: یکی از اهداف قصه‌گویی آن است تا فرهنگ و هویت یک ملت زنده نگه داشته شود و به نسل‌های بعد انتقال پیدا کند.

او افزود: برای زنده نگاه داشتن هویت و فرهنگ یک ملت باید به مسائلی از جمله قصه‌گویی توجه شود، زیرا توجه به این مهم و انتقال تجربیات گذشتگان به نسل‌های آینده می‌تواند زمینه‌ساز توسعه باشد.

تلاش برای تقویت ظرفیت‌های استان در حوزه ادبیات بومی

عالمی نیسی با بیان اینکه قصه یک نیاز روحی است، گفت: قصه‌گویی نیاز روحی انسان‌ها را مرتفع می‌کند و از این‌رو باید به مساله قصه‌گویی توجه جدی شود، همچنین یکی دیگر از اهداف قصه‌گویی حفظ فرهنگ و هویت جامعه و انتقال آن به نسل‌های بعد است.

فرماندار اهواز تصریح کرد: این کار را پیشینیان انجام می‌دادند تا هویت ملت در مقابل تهاجمات و آسیب‌های دشمنان مصون بماند و برای آیندگان حفظ شود. در این زمینه مقام معظم رهبری تأکید دارند تا مراقب این هجمه‌های دشمنان باشیم و فرهنگ اصیل ملت ایران را در مقابل این تهاجمات حفظ کنیم.

این مقام مسئول در قرآن کریم زیباترین قصه‌ها نقل شده است، اظهار داشت: زیباترین داستان‌ها به زیباترین شیوه‌ها و کلام‌ها نقل شده است.

مراسم افتتاحیه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خوزستان امروز ۹ مهرماه با حضور جمعی از مدیران استانی و شهری در اهواز برگزار شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.