ضرورت ارائه خدمات ویژه به سالمندان در جامعه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ضرورت ارائه خدمات ویژه به سالمندان به منظور بهبود کیفیت زندگی این افراد در جامعه خبر داد.

سمانه پورهادی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه ۹ مهرماه برابر با اول اکتبر روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است، گفت: روند رو به رشد جمعیت سالمندی در جهان و ایران، در واقع یک موفقیت برای نظام‌های بهداشتی و درمانی است و باید تدابیری اندیشیده شود تا این افزایش کمیت با بهبود کیفیت زندگی این افراد همراه باشد.

او با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی‌های مناسبی در دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی در ارتباط با سبک زندگی سالم صورت بگیرد، افزود: مراقبت از خود برای حفظ سلامتی، بهتر است که از دوران قبل از سالمندی آغاز شود، زیرا میانسالان، جوانان، نوجوانان و کودکان، سالمندان آینده هستند.

پور هادی با بیان اینکه با رعایت شیوه زندگی سالم در طول زندگی می‌توان سالم، پیر شد و یا در صورت وجود بیماری، عوارض آن را کنترل و جلوی ناتوانی و وابستگی را گرفت، گفت: این که فرد در طول زندگی، چگونه زندگی کرده وضعیت سلامتی دوران سالمندی او را مشخص می‌کند که حتی اگر در دوران سالمندی هم شیوه زندگی سالم به کار گرفته شود، باز هم موثر است و از بروز و یا پیشرفت ناتوانی جلوگیری می‌کند.

او افزود: خدمات سالمندی موجود در جامعه از سوی معاونت بهداشتی و سازمان بهزیستی ارائه می‌گرددکه آموزش شیوه زندگی سالم و مراقبت‌های ادغام یافته سلامت سالمندان از جمله خدمات معاونت بهداشتی دانشگاه است.

پورهادی با اشاره به اینکه آموزش‌های شیوه زندگی سالم به دو شکل آموزش گروهی و چهره به چهره در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت است، گفت: آموزش در زمینه تغذیه، فعالیت بدنی، مراقبت از کمر و زانو، مراقبت از پاها، پوکی استخوان، پیشگیری از حوادث، بهداشت دهان و دندان، یبوست، بی اختیاری ادرار، یائسگی، استرس، حافظه، خواب، روابط زناشویی، رانندگی، استعمال دخانیات، ترک سیگار بر حسب نیاز سالمندان به آنان ارائه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در شهرستان بابل دو مرکز توانبخشی و نگهداری روزانه سالمندان از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ و روز‌های پنج شنبه ۸ صبح الی ۱۲  زیر نظر سازمان بهزیستی دائر هستند و خدماتی همچون آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش بهداشت و مراقبت‌های فردی، و کلاس‌های آموزشی مانند قرآن خواندن، نجاری، خیاطی، صنایع دستی، موسیقی، نقاشی، ورزش، را به سالمندان ارائه می‌نمایند.

او گفت: تمرکز بر توانمندسازی سالمندان در زندگی با تکیه بر دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های آنان و پیشگیری از افت توانایی‌ها و آسایشگاهی شدن سالمندان به وسیله ارائه خدمات مراقبتی و تقویت وظیفه و حس خودمراقبتی و تشویق سالمند به حضور در اجتماع از اهداف مهم این مراکز نگهداری روزانه سالمندان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: امیدوارم بتوانیم در راستای شعار امسال، که فرصت‌های برابر برای تمام سنین است، حرکت کنیم.

انتهای پیام/س

ارائه خدمات ویژه به سالمندان به منظور بهبود کیفیت زندگی این افراد در جامعه

برچسب ها: علوم پزشکی ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار