شناسایی ۱۵ مسیر گردشگری در بافت تاریخی شیراز

معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس از شناسایی ۱۵ مسیر گردشگری در بافت تاریخی شیراز خبر داد و گفت: به زودی کتابی به نام هفت پیچ منتشر می‌شود که ۷ مسیر گردشگری در بافت تاریخی را معرفی می‌کند.

شناسایی ۱۵ مسیر گردشگری در بافت تاریخی شیرازبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نخستین تور آشناسازی فعالان حوزه رسانه به مناسب هفته گردشگری در مسیر گردشگری گذر سنگ سیاه شیراز برگزار شد.

سید مؤید محسن نژاد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با بیان این که گذر‌های تاریخی شیراز مسیر گردشگری شود، اظهار کرد: شیراز جاذبه‌های زیادی دارد، اما باید از بافت تاریخی شیراز که یکی از محدوده‌های تاریخی منحصر به فرد در جهان است بهره بیشتر ببریم، اما به شرطی که بتوانیم گذر‌های این محور را به مسیر‌های گردشگری تبدیل کنیم.

او ادامه داد: این مسیر‌ها باید در قالب بسته‌های سفر توسط مدیران آژانس‌های مسافرتی و گردشگری معرفی شود چرا که این مسیر‌ها مملو از بنا‌های تاریخی، فرهنگی است و دوره‌های مختلفی از تاریخ هزار و ۳۰۰ ساله شیراز را روایت می‌کند.

محسن نژاد در ادامه بر لزوم تهیه بسته‌های جدید سفر با محوریت بازدید از جاذبه‌های گردشگری بافت تاریخی شیراز تاکید کرد و گفت: با توجه به این که گردشگران داخلی و خارجی همچنین مردم شیراز به دیدن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در بافت این شهرعلاقه دارند و درواقع به نوعی مطالبه مردمی است باید تمرکز به روی این بسته‌ها بیشتر شود تا عملکرد مناسب تری داشته باشیم.

معاون گردشگری فارس در خصوص تور‌های آشناسازی جامعه هدف گردشگری هم گفت: این تور‌های آشنا سازی ویژه اصحاب رسانه به صورت دوره‌ای و مستمر برگزار خواهد شد.

گفتنی است، در مسیر این تور گردشگری نزدیک به ۱۵ اثر تاریخی متعلق به دوره‌ای مختلف وجود دارد که می‌توان به مسجد و باغ ایلخانی، بقعه بی‌بی دختران، خانه‌های قاجاری فروع الملک و سعادت، کلیسای ارامنه، مسجد، طاق، بارانداز، حسینه و سقاخانه و خانه مشیر همچنین آرامگاه سیبویه و گذر حاج زینل و کوچه هفت پیچ اشاره کرد که به گفته محمد رضا احمدی پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری فارس یکی از مهمترین و بهترین مسیر‌های گردشگری در بافت تاریخی شیراز محسوب می‌شود.

او با بیان این که در دوره قاجار ۴۶۵ خانه در بافت تاریخی این شهر وجود داشته است، افزود: بافت تاریخی شیراز حدود ۱۷ محله داشته، اما در دوره زندیه، کریم خان زند برای حفظ امنیت شهر این محله‌ها را ادغام و کوچک می‌کند و به ۱۱ محله می‌رساند.

این راهنمای گردشگری در ادامه با بیان این که برخی از بنا‌ها در مسیر گردشگری سنگ سیاه در گذر زمان و ساخت و ساز‌های متعدد وجود ندارد، اظهار داشت:، ولی تاریخ شفاهی و روایی آن‌ها وجود دارد و باید در اختیار گردشگران قرار گیرد.

احمدی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵ مسیر گردشگری در بافت تاریخی شیراز شناسایی شده و به زودی کتابی به نام هفت پیچ منتشر می‌شود که ۷ مسیر گردشگری در بافت تاریخی را معرفی می‌کند.
انتهای پیام/م

گذر‌های محور بافت تاریخی- فرهنگی شیراز به مسیر‌های گردشگری تبدیل شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.