
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زهره یاکریم کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت و درمان ارسنجان با بیان اینکه بلوغ به مجموعهای از تغییرات رشدی جسمانی و عقلانی گفته میشود، اظهار کرد: در این تغییرات، رشد جسمانی زودتر از رشد عقلانی آغاز میشود و ناگهان نوجوان از نظر ظاهری تغییرات زیادی را نشان میدهد که ممکن است برایش خوشآیند نباشد.
او ادامه داد: یکی از با شکوهترین و سختترین مراحل رشدی هر فرد، دوران بلوغ او است؛ در این مرحله فرد نه در دوران خردسالی بوده و نه در دوران بزرگسالی، کم کم از کودکی فاصله میگیرد تا بزرگ شود.
زهره یاکریم تصریح کرد: کافی است نوجوانی اعتماد به نفس پایین هم داشته باشد، همین مساله سبب گوشه گیری و منزوی شدن نوجوان میشود؛ اغلب این بحران از سنین ۹ تا ۱۹ سالگی در دختران و سنین ۱۳ تا ۱۹ سالگی در پسران اتفاق میافتد.
کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت و درمان ارسنجان افزود: بهتر است خانوادهها پیش از رسیدن فرزندشان به این سن، سطح آگاهی خود را درباره بلوغ و شیوه ارتباط با نوجوانشان بالا ببرند.
او گفت: جوانان در دوره بلوغ درباره دانستن برخی موضوعها مانند وضعیت جسمانی، جنسیت، هویت و دیگر ویژگیها که در آنها شکل میگیرد، بسیار کنجکاو هستند.
زهره یاکریم اضافه کرد: در دوران بلوغ با اینکه نوجوانان تجربه کافی ندارند، اما به تدریج رشد ذهنی و منطقی آنان بالا میرود و میتوانند استعدادها و تواناییهای خود را بشناسند؛ اعتماد به نفس و ارزشهای اخلاقی در آنها رشد میکند تا جایی که میتوانند با اطرافیان و جامعه سازگار شوند.
کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت و درمان ارسنجان ادامه داد: یادگیری ارزش ها، یکی از مهمترین یادگیریها از پانزده سالگی به بعد است، در این سن افراد علاقه بسیاری به ارزشهای معنوی پیدا کرده و گرایش بیشتری به این نوع ارزشها دارند، آنها فلسفه زندگی را جستجو کرده و علاقه بسیاری به مسایل سیاسی پیدا میکنند.
او اظهار کرد: از ویژگیهای رفتاری گروهی از نوجوانان در این دوران، تمایل به رفتار نامطلوب مانند سیگار کشیدن، دعوا کردن، خشونت یا گوشه گیری است؛ هیجانات و حالات عاطفی مختلفی مانند خشم، ترس، حسادت و عشق به جنس مقابل در این دوران، گریبان گیر نوجوانان میشود.
زهره یاکریم افزود: در این دوران، نوجوانان تمایل بیشتری به برقراری روابط اجتماعی با دیگران دارند، آنها در این دوران متمایلند با دوستان، همسالان یا همکلاسان خود ارتباط بیشتری برقرار کرده و از سوی آنها پذیرفته شوند؛ هر چند در بیشتر اوقات، ارتباط اجتماعی آنها به داشتن دو یا سه دوست صمیمی محدود میشود، اما دوستی عمیق تری بین آنها ایجاد میشود.
کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت و درمان ارسنجان اضافه کرد: عالیترین مرحله رشد فکری انسان، رسیدن به مرحله تفکر انتزاعی است که نوجوانان در سن بلوغ به این ویژگی دست مییابند، به طوری که قدرت تجزیه و تحلیل مسایل، تفکر منطقی و نتیجه گیری صحیح را پیدا میکنند.
او گفت: در دوره نوجوانی و بلوغ، دختران و پسران به دنبال هویت و شناخت خود هستند و برای آینده شان، جهت گیری و برنامه ریزی میکنند؛ در این دوران رابطه آنها با پدر و مادر یا دیگران، به رابطه با بزرگسال تبدیل میشود.
کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت و درمان ارسنجان افزود: گسترش دامنه رغبتها و تمایلات از دیگر ویژگیهای روانی دوره بلوغ است؛ در این دوران، دختران و پسران تمایل بیشتری به فعالیتهای هنری، ورزش، مطالعه، تماشای فیلم، شرکت در مجالس دوستانه دارند.
او بیان کرد: شناختن جنس مقابل و پدید آمدن عشقهای نوجوانی نیز در این دوران شایع است و اگر این نوع عشقها با تفکر منطقی و تصمیم درست همراه نباشد، سبب به خطر افتادن آینده نوجوان و کشیده شدن او به سمت انحرافات میشود.
انتهای پیام/چ