وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اجازه ورود محصولات مشابه خارجی به کشور را نمی‌دهیم/ رشد صنعتی کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت در قزوین گفت: اگر بدانیم محصولی در کشور تولید می‌شود اجازه ورود محصولات مشابه خارجی را نخواهیم داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست فعالان اقتصادی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین گفت: اگر بدانیم محصولی در کشور تولید می‌شود اجازه ورود محصولات مشابه خارجی نخواهیم داد؛ همچنین هیچ واحدی اجازه ندارد محصولات خود را ارزانتر از داخل، صادر کند.

رحمانی همچنین خواستار تکمیل طرح‌های نیمه تمام با اولویت ۹۰ درصد به بالا، نوسازی و حمایت از سرمایه در گردش واحد‌هایی با تولیدات مصرفی شد.

او درباره خودکفایی در تولید چادر مشکی تا دو سال آینده هم گفت: هرجا نیاز کشور باشد واردات محدود و یا تعرفه وضع می‌شود و این کار در صنعت نساجی، پوشاک، لوازم خانگی و لوازم بهداشتی آغاز شده است.

رحمانی با بیان اینکه رشد صنعتی در سه ماهه دوم بیشتر هم شده است گفت: این در حالی است که پیش بینی کشور‌های غربی بر این بود که واحد‌های تولیدی به صورت دومینویی تعطیل می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود جنگ اقتصادی، طبق آمار بانک مرکزی، رشد صنعتی در ۳ ماه آخر سال ۹۷ منفی ۹، بود که در سه ماه اول امسال به صفر صعود کرده است.

او اضافه کرد: بخشی از مسیر دشوار اقتصادی را پشت سر گذاشته ایم و امروز آشکار است که بخش مهمی از مشکلات، علیرغم تحریم ها، با مدیریت درست و تکیه بر توان داخلی رفع می‌شود.

وزیر صمت همچنین گفت: قزوین ظرفیت بسیار بالایی در صادرات دارد که هنوز محقق نشده است، اما باید در نظر داشت که کالا‌های صنعتی به ویژه کاشی و سرامیک باید صادر شود.

رئیس کل دادگستری هم در این نشست گفت: صنعت به لحاظ حقوقی و قضایی مشکلاتی دارد که کاهش اشتغال و وجود ۳ هزار زندانی ناشی از مشکلات اقتصادی، از جمله آنهاست.

حجت الاسلام قدرتی افزود: ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات داده شده است ، اما همچنان واحد‌های تولیدی با موانع زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که در این زمینه باید با افزایش اختیارات استاندار و مسئولان استانی، مشکلات را حل کرد.

او خواستار تشکیل هیاتی برای بررسی واگذاری شرکت کنتورسازی شد.

رئیس کل دادگستری همچنین به صاحبان صنایع پیشنهاد داد بخشی از مشکلات مالی خود را با تشکیل صندوق‌های اعتباری حل کنند.

استاندار هم در این مراسم گفت: قزوین از استان‌های مهم صنعتی کشور است و اگر ظرفیت‌های آن توسعه یابد و مورد حمایت قرار بگیرد در پیشرفت اقتصادی کشور تاثیر بسزایی دارد.

جمالی پور افزود: مدیران استان در کنار سرمایه گذاران هستند تا ظرفیت‌های اقتصادی استان شکوفا شود.

او گفت: باید آمایش جدید از صنعت استان تدوین شود؛ در برخی مناطق با مشکلاتی مثل سرمایه در گردش مواجهیم که نیاز به بررسی دقیق دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم گفت: در ۱۹ شهرک صنعتی استان، بیش از ۴ هزار فقره پروانه صادر شده و امکان توسعه بیشتر نیز وجود دارد.

سعید نبیل افزود: شهرک‌های صنعتی استان در صورت تکمیل ظرفیتها، می‌توانند زمینه اشتغال ۱۰۰ هزار نفر را فراهم کنند؛ در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۱۳۷ پروانه معدن و ۵۴۰ کارت بازرگانی فعال صادر شده است.

او افزود: ۶۶ درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرایی شده و ۳۹۱ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید از به متقاضیان پرداخت شده است.

معاون اقتصادی استاندار هم گفت: از سال ۹۶ تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده که ۳۷ درصد در بخش صنعت و معدن بوده است.

منوچهر حبیبی با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان ۱۱ درصد است افزود: حجم صادرات استان ۶۴۷ میلیون دلار، و میزان سرمایه گذاری خارجی از ۱۸ کشور، ۱/۱ میلیارد دلار است.

بخشنده رئیس اتاق بازرگانی هم از وزیر صمت خواست قزوین را با ارائه مشوق‌های ویژه سازمان توسعه تجارت، پایلوت تجاری کند تا الگویی برای توسعه باشد.

انتهای پیام/ک

رشد صنعتی کشور

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار