آغاز به کار کنگره شعر محرم در تبریز

کنگره شعر محرم با حضور شاعران آیینی کشور در تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، سردار عباسقلی‌زاده، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی در آیین افتتاح مراسم کنگره شعر محرم، گفت: امروز پیروزی انقلاب و نقش بر آب شدن نقشه دشمنان همه مدیون عاشورا و کسانی است که این محرم و صفر را با شعر، مداحی و عشقشان زنده نگه داشتند.

او در خصوص شاعرانی که در حوزه آیینی شعر می‌سرایند، توضیح داد: شاعرانی که در این راستا شعر و مدح گفته اند، در این راه تکلیف خود را در حفظ عزت و عظمت عاشورا ادا کرده اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: ما این انقلاب را مدیون عاشورا هستیم و پیروزی انقلاب ما به خاطر تکایای حسینی بود.

او افزود: مداحان ما در زمان انقلاب مخصوصا در دوران دفاع مقدس یکی از عوامل پیروزی‌های حماسی بودند که برای جوانان مداحی کردند و نشاط را بین آنان ترویج می‌دادند.

سردار عباسقلی‌زاده در پایان گفت: اگر امروز در تمام جبهه اسلامی شاهد پیروزی رزمندگان اسلام هستیم، مربی و الگوی ما امام حسین (ع) و محرم است و این روحیه را مدیون مداحان پیشکسوت هستیم که شریعت محمدی را حفظ کردند.

همچنین شاعران، در دیدار با نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی، اشعار خود در زمینه محرم و در رثای آقا اباعبدالله الحسین (ع) را در حضور وی خواندند.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: شعر در انواع قالب‌های آن یک ثروت ملی بوده و این ثروت زمانی ارزشمند است که مبتنی بر گفتمان انقلاب باشد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با بیان اینکه پدیده شعر از معجزات آفرینش است گفت: اینکه کسی قادر است یک نفر صور ذهنی خود در قالب کلمات پر مغز به مخاطب منتقل کند پدیده بزرگ از خلقت است.

امام جمعه تبریز افزود: همه انواع شعر یک ثروت ملی هستند و این ثروت زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که دردی از ملت را علاج بکند.

او با اشاره شعر سرائی شعرا قبل از انقلاب اسلامی گفت: در آن زمان شعری علاج درد مردم باشد کم نبود، اما زیاد هم نبود، ولی بعداز انقلاب شعرا خودشان را نشان دادند.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: شعرای سنی و شیعه خصوصا جوانان بعداز انقلاب شکوفا شدند و در یک تعریف شعر انقلاب بر محور تاریخ و وقایع متولد شد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه تاریخ محور بودن و واقع گرا بودن تعریف جامع بر شعر انقلاب است گفت: این تعریف بر اساس اتفاقات سال ۵۷ و انقلاب اسلامی در همه اشعار به منصه ظهور رسید.

او ویژگی شعر انقلاب را مبتنی بودن به گفتمان انقلاب دانست و گفت: شعر و شاعر انقلاب باید پایبند به مبانی انقلاب اسلامی باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تقدیر از شعرا و دست اندرکاران کنگره شعر محرم افزود: گاهی یک شعر از ساعت‌ها سخنرانی اثرگذار‌تر است.

 

انتهای پیام/ش

افتتاح مراسم کنگره شعر محرم

برچسب ها: دفاع مقدس ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار