آغاز کشت کلزا درشهرضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت:کاشت نخستین مزرعه کلزا در سطح ۱۲ هکتار در منطقه دشت پرزان شهرضا آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،علی باقری مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به آغاز کاشت کلزا در شهرضا اظهار داشت: کاشت نخستین مزرعه کلزا در سطح ۱۲ هکتار در منطقه دشت پرزان شهرضا آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا افزود: این مزرعه مجهز به آبیاری بارانی بوده و با نظارت کارشناسان اداره تولیدات گیاهی، بسترسازی و مصرف کود‌های مورد نیاز قبل از کاشت انجام و با مدیریت و تنظیمات لازم دستگاه خطی‌کار تاکا توسط کارشناسان اداره فن‌آوری و مکانیزاسیون سازمان کاشت محصول با دو رقم فرانسوی نپتون و سمبررو انجام شد.

او با بیان اینکه طرح کشت کلزا از سال ۱۳۸۲ در شهرضا آغاز شد و بعد از یک وقفه به علت خشکسالی، در سه سال اخیر از سر گرفته شد، گفت: سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش سطوح کاشت و ارتقاء عملکرد به منظور خودکفایی در تولید این محصول است.

باقری با اشاره به اینکه ۹۰ درصد روغن کلزا وارداتی است، بیان کرد: روغن کلزا به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف، تنوع زیادی در ترکیب اسید‌های چرب آن مشاهده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به اهمیت کشت کلزا در خودکفایی برای تولید روغن‌های گیاهی با توجه به وابستگی کشور به واردات دانه‌های روغنی و اهمیت ارتقای کیفیت روغن‌های نباتی در حفظ سلامت مردم، عنوان کرد: وابستگی به واردات روغن به عنوان یک محصول اساسی خطر بزرگی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود، بنابراین براساس تاکید رهبر معظم انقلاب باید در تولید دانه‌های روغنی جدیت بیشتری داشته باشیم.


او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده پروانه فعالیت صنف کشاورزی برای کارگاه موجود سورت و بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای در حال صادرات با ظرفیت ۲ هزار و ۲۰۰ تن در سال با اشتغال ۴۰ نفر در اول جاده دهاقان صادر شد، تصریح کرد: اداره محیط زیست شهرستان شهرضا با صدور پروانه بهره‌برداری طرح توسعه شرکت آریان لبن موضوع تولید پودر مالت با ظرفیت ۷ هزار و ۲۰۰ تن موافقت کرد.

او با اشاره به صدور مجوز برای کارگاه سورت و بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای در حال صادرات با ظرفیت هزار و ۲۰۰ تن در سال با اشتغال ۲۵ نفر، افزود: در این راستا با صدور جواز تأسیس صنایع تبدیلی کشاورزی طرح احداث یک واحد فرآوری سبزیجات خشک با ظرفیت ۲۱۰ تن در سال در شهرک صنعتی پاتله و جواز تأسیس صنایع تبدیلی کشاورزی یک واحد بسته‌بندی سبزیجات و صیفی‌جات تازه با ظرفیت ۷ هزار و ۱۰۰ تن در سال برای صادرات موافقت شد.

انتهای پیام/م

 

کشت کلزا در مزارع شهرضا

منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.